Az életet élni kell – hangzik el valamikor a beszélgetés közepén a mondat, és már nem jöttünk hiába. Persze azt is elmondjuk, hogy miről volt szó ezelőtt és ezután.
Rendelőből vágószóbába
Reklámból játékfilmbe
Ha nem is akkora, de mégiscsak váltás volt, amikor megannyi reklámfilm után 2002-ben nemcsak finoman átlépett, hanem a Valami Amerikával berobbant a játékfilmes szcénába. A 90’-es évek végén, a 2000-es évek elején, ahogy már az Adwerkben is írtunk róla, még élénk, esztétizáló viták folytak arról, hogy van-e átjárhatóság a színház és a reklám, illetve a sorozatok között. Pesti kocsmák mélyén folyt arról diskurzus, hogy vajon „kiadja-e a Zsámbéki a Stohl-t”, komoly lapok kultúra rovataiban értelmezték Cserhalmi György CIB-bankos szereplését. El tudjuk képzelni, hogy ebben a közegben miként is hathatott a fogorvos-reklámos játékfilmes bemutatkozása, ami ráadásul nézőszám-rekordokat döntött a hazai mozikban.
A Valami Amerika akkor és ott ráérzett a korszellemre, a közönség igényeire, egész egyszerűen be tudta húzni a nézőket. Herendi szerint finoman szólva is gyanakvás fogadta őt a játékfilmes közegben, és ez nyilván adódott a két szakma közötti árképzés különbségéből is, hiszen a magyar reklám és média világába az elsők között robbant be a nyugatias színvonal: egy reklámfilm-forgatás napidíjai a többszörösei is lehettek egy kisebb költségvetésű játékfilmének. Elengedjük a hamis nosztalgiavonatot, bár a Valami Amerika 20. évfordulójára onnan is emlékezhetünk, hogy tavaly mutatták be a Viasat-on a Brigi és Brúnó-sorozatot, valamint ugyancsak majdnem húsz év múlva bukkant föl újra a Valami Amerikában még motívumként szereplő Bűnös város a képernyőn.
Vígjátékból drámába
A Szabó Győző önéletrajzi könyvéből készített, 2021-ben bemutatott Toxikoma a színész drogproblémáját és Csernus Imrével közös terápiáját dolgozza fel. A filmnek azóta különleges utóélete lett: tanárok addiktológus szakemberek bevonásával beszélgetésekkel egybekötött foglalkozásokat tartanak diákoknak, akik így egy valódi történeten keresztül szembesülhetnek a droghasználat következményeivel. „Ez óriási tapasztalás, eredetileg nem volt célunk vele az efféle tanítás, menetközben derült ki, hogy mekkora ereje lehet egy kamaszközösségben, vagy bármilyen társaságban, ahol a függőségről kell őszintén beszélni. Azóta is kapunk tanároktól visszajelzéseket, a mai napig vetítik, viszik a filmet beszélgetésekre, foglalkozásokra. Ha egy néző megírja nekünk azt, hogy a film hatására volt képes volt hátralépni egy rossz döntésből, az azért mélyen megérint” – meséli a rendező. Ahogy korábban az Adwerknek is mondta, egy többszörösen elhalasztott bemutató a járvány kellős közepén eléggé elbizonytalanítja az alkotókat, hogy mit is várhatnak a végre a mozikba kerülő filmtől, a Toxikoma azonban már 2021-ben elérte a százezres nézőszámot.
Képek, világok, kreatív kerülőutak
Amikor az erős hatású alkotásokról, képi világokról, filmekről beszélgetünk, Iñárritu, Tarantino vagy Aronofsky kerül rögvest elő, de jó vígjátékot már nehezebben találunk. A Kominsky Method vagy az After Life persze bármilyen listára fölférnek, sőt friss moziélmény is akad: a Tár-ra váltott legutóbb jegyet a rendező. Próbáljuk kifeszíteni a filmes ívet az egykori lengyel kalandtól – amikor is A cápát még itthon nem, csak Lengyelországban lehetett megnézni és Herendi bizony egészen addig ment a filmért – mostanáig, a megfejtés annyi, hogy a rendező ízlésébe sokminden belefér. „A filmkészítés erősen technikai jellegű is, és ha az a rétege elfárad, vagy megkopik, akkor már nehézkessé válik” – tudjuk meg, mi alapján dől el, mi kerül a képernyőjére, amikor néző a rendező.
„Ha film nincs, van sorozat, ha nem nyitnak ki egy ajtót, egy idő után nem dörömbölök” – próbálunk meg egy tiszteletkört lefutni a jelenlegi hivatalos mecenatúra körül, de aztán hagyjuk a dagadt ruhát másra. A rendező Bűnös város című, 2022-es rövidfilmjéből úgyis kiderül, hogy a kortárs közállapotokon sírva vigadni sem mindig feltétlen könnyű, de azért amikor csak lehet, válasszuk inkább a nevetést – jutunk el a pillanatnyi egyensúlyig a végére.