
A mai állapotokkal összehasonlítva húsz évvel ezelőtt inkább egyirányú kommunikáció jellemezte a hirdető márkák és a közönség/fogyasztók kapcsolatát. Csekély lehetősége volt a közegnek visszajelzést adni, és ha volt is, az lassabb volt és minimális hatást fejtett ki. A közösségi média korába lépve azonban ez megváltozott. Alapvetővé vált az azonnali visszacsatolás, a fogyasztói nyomás és a következmények elvárása. Mit kérnek valójában számon a fogyasztók ma a márkákon, amikor transzparenciát és felelősségvállalást követelnek? És ha a márkák adnak is visszacsatolást, hoz-e az valódi változást?
XXI. századi technológia, XXI. századi elvárások
A transzparencia, vagyis az átláthatóság illetve az elszámoltathatóság lett a márkákkal szembeni egyik legnagyobb elvárás az utóbbi évtizedben. Ez egybeesik a social media térnyerésével, ami a valós idejű történéseket, reakciókat helyezi előtérbe. Nem is meglepő, hogy a videó népszerűsége ennyire gyors és minden platformon megfigyelhető – hiszen ez az a médium, ami a legkönnyebben adja át a hitelességet, a leggyorsabban építi fel a (vélt) közelséget, bizalmat.
A trend az Y-generáción és az utána következőkön érzékelhető a leginkább: magas erkölcsi elvárásokat támasztanak a márkák felé, akiknek vásárlóik, vagy adott esetben nem is vásárlóik, csak követőik. Az anonimitás leple alatt pedig könnyebb megfogalmazni és számonkérni ezeket a kéréseket. Megfelelni azonban nagyon nehéz nekik: a Social Sprout felmérése szerint a felhasználók márkáktól nagyobb átláthatóságot várnak el, mint a politikusoktól, vagy saját barátaiktól és családtagjaiktól. Ami egyfelől érthető, hiszen a vállalatoknál landolnak a bevételeink nagy része, pénzükkel bizalmat szavazunk számukra. Ugyanakkor a magas erkölcsi színvonal nyilvános számonkérése, illetve annak hiányára adott felháborodás más emberi tényezőket is feltételez.
Transzparencia és a platformok
Biológia és moralitás
Kingspan & Mercedes – hamvába holt ötlet

Victoria’s Secret – lassú égés

A fenti incidenseknek mind nagy visszhangja volt a közösségi médiában, így a 2022-ben indított újramárkázásban ennek is szerepe lehet. 2022-ben a Victoria’s Secret is zászlajára tűzte az inkluzivitást, és új címszavakkal kezdett operálni:
– „Megváltoztunk”
– „Figyelünk rátok”
A kampányanyagokban pedig előkerültek a különböző méretű, korú, etnikumú nők. Mint a Dove 2004-es Valódi Szépség kampánya – igen, az 2004-ben volt! Az újramárkázás bukásra volt ítélve, mert a fenti botrányokat és kérdéseket érdemben nem dolgozták meg és építették be az új üzenetekbe (ha a téma komolyabban érdekel, ajánljuk figyelmedbe a rebrandingről szóló cikkünket), hanem az aktivizmusnak egy teljesen performatív, ezáltal álságos módját választották. Pontosan ezért az új kampányszlogen valamiféle sebtapasznak tűnik egy amputált lábra felragasztva. Ráadásul egy olyan sebtapasznak, amit valakitől kölcsönvettek majdnem 20 évvel ezelőttről.
A felhasználók természetesen átlátnak a szitán, ezért a márka feltámadása még várat magára. Tim Burges márkaszakértő így fogalmaz: „[a mai fogyasztók] Okosak és meglehetősen cinikusak, és nagyon gyorsan észreveszik, hogy egy márka nem hitelesen tűz egy társadalmi célt a zászlajára. És ha átlátnak rajta, a negatívumok elég kockázatosak lehetnek”.

Az oroszországi márka-exodus
Emlékezzünk vissza múlt havi Átfogó témánkra, az orosz-ukrán háború reklámos vonatkozásaira. Oroszországból rengeteg márka vonult ki a háború kezdete óta. Nem véletlen, hiszen a fogyasztók részéről ez egy elég határozott elvárássá is vált a nyugati országokban. A brit fogyasztók körében végzett felmérés szerint 41% bojkottálná vagy már bojkottálta azokat a márkákat, amelyek folytatnak még Oroszországban üzleti tevékenységet. Más szervezetek, például a YouGov kutatása is rávilágított egy hasonló fogyasztói elvárásra: a megkérdezettek több, mint kétharmada (68%) szerint fontos, hogy a márkák nyilvánosan állást foglaljanak a konfliktussal kapcsolatban, és 51%-uk nagyobb valószínűséggel vásárolna olyan márkától, amely nem folytat többé üzletet Oroszországgal.
De akkor mit vigyünk magunkkal?
A fentiekből is egyértelmű, hogy a social media társadalmi hatása az emberek és márkák viszonyára nem fekete-fehér. Kétirányúvá vált a kommunikáció, és az elvárások is változtak ezzel. A ma megfigyelhető morális nyomás, hogy a márkák állást foglaljanak egy kérdésben, valami másról mesélnek. Rólunk, emberekről és arról hogy milyen intézményekben és struktúrákban csalódtunk az utóbbi évtizedekben. Tim Burge így foglalja össze:
„Úgy gondolom, hogy a fogyasztók hirtelen engedélyt adnak vagy elvárják a márkáktól, hogy a társadalomban mindenféle dologgal kapcsolatban legyen nézőpontjuk. Csökken a bizalom a társadalom más bástyáival szemben, legyen szó akár a politikusokról vagy a bankokról. Ez nagyobb nyomást helyez a marketingesekre és a termékekre, hogy megpróbáljanak egyfajta perspektívát nyújtani és valami értelmeset mondani.”
Források, linkek:
https://sproutsocial.com/insights/data/social-media-transparency/
https://www.zionandzion.com/the-importance-of-authenticity-and-transparency-on-social-media/
https://www.brookings.edu/blog/techtank/2021/02/17/how-online-platform-transparency-can-improve-content-moderation-and-algorithmic-performance/
https://www.london.edu/think/how-transparency-is-damaging-social-media-marketing
https://rq1.substack.com/p/caliphate-shows-us-what-performative
https://www.lawfareblog.com/time-transparency-digital-platforms-what-does-really-mean
https://www.agilitypr.com/pr-news/public-relations/social-media-driving-increased-transparency-workplace/
https://www.marketingdive.com/news/study-millennials-hold-brands-more-accountable-on-social-media/503376/
https://sproutsocial.com/insights/brand-activism-accountability/
http://fourteeneastmag.com/index.php/2021/02/05/consumer-responsibility-brand-accountability-in-the-age-of-online-activism/
https://www.entrepreneur.com/leadership/how-brands-can-go-from-performative-allyship-to-actual/357868
https://arcompany.co/do-the-right-thing-social-media-and-the-new-accountability/
https://www.marketingcharts.com/digital/social-media-79863
https://www.iam-media.com/article/morality-clauses-in-the-era-of-social-media-scandals-what-brands-should-know
https://www.iam-media.com/article/morality-clauses-in-the-era-of-social-media-scandals-what-brands-should-know
https://www.marketingweek.com/brands-axe-ads-backlash/
https://brandequity.economictimes.indiatimes.com/news/advertising/real-outrage-or-bot-rage-managing-the-fall-out-of-social-media-backlash/79400595?redirect=1
https://www.cnc.hu/2016/10/a-polietilenek-kifejlesztesenek-tortenelmi-attekintese/
https://theconversation.com/grenfell-it-took-specialist-journals-and-social-media-to-uncover-the-real-story-149180
https://theconversation.com/the-grenfell-tower-disaster-lays-bare-the-true-power-of-social-media-81511
https://www.blu-digital.co.uk/blog/grenfell-tower-the-power-of-social-media
https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-56517545
https://www.bbc.com/news/uk-northern-ireland-55986486
https://www.skysports.com/f1/news/12472/12489882/mercedes-and-kingspan-mutually-end-f1-partnership-deal-after-condemnation-from-grenfell-united
https://www.adweek.com/brand-marketing/victorias-secret-misses-the-mark-by-pursuing-inclusivity-as-a-tactic-not-a-culture/
https://www.mediatoolkit.com/blog/victorias-secret-from-glory-to-crisis/
https://www.shape.com/lifestyle/mind-and-body/body-positivity/victorias-secret-hulu-documentary