
forrás: Unsplash
A Facebook nemrégiben bejelentett névváltoztatásáról sokunknak juthat eszébe, hogy netán az utóbbi idők botrányairól akarják elterelni a figyelmet. Az időzítés szerepet játszik ebben – hiszen megint épp összecsaptak a hullámok a Facebook fölött, amikor a bejelentés megszületett. De ez nem változtat a tényen, hogy egy régóta zajló, gondosan előkészített terv végrehajtása történik.
2021. október 8.: a Meta születése

Virtuális valóság – jelen vagy jövő?
A virtuális valóság, mint a jövő médiuma, már régóta téma – nemcsak a sci-fik, hanem a valós technológiai fejlesztések területén is. Ez utóbbiba a Facebook már évekkel ezelőtt, 2014-ben bekapcsolódott az Oculus virtuális valóság játékeszközöket fejlesztő start-up megvásárlásával – amire ma a Metaverzumot is építi.
„Az utóbbi évtizedekben rengeteg kísérlet volt a 3D elterjesztésére, például a 3D TV-k, 3D mozik révén – azonban mégis mindig visszatérünk a 2D-be” – mondja a szakértő. Azonban most mindennél erősebb a tendencia, hogy beköltözik a virtuális valóság az életünkbe
Az eszközök egyre erősebbek (pl.: processzorsebesség, miniatürizálás vagy akár a kényelem szempontjából), jobbak, hosszabb ideig bírják, ezáltal pedig sokkal élményszerűbb a használatuk.
A fejlesztés természetesen a jelenlét és a kapcsolat kérdését feszegeti bennünk: hol vagyunk igazából jelen, ha a virtuális valóságban veszünk részt? A virtuális valóság megtapasztalásához elengedhetetlenek a kiegészítők, headsetek, szemüvegek használata, ami erős vizuális jel a környezetünk számára is. Ha van valami jól látható rajtunk, segít egyértelműbbé tenni mások számára, hogy éppen hol vagyunk most.
Korábban az volt a feltételezés, hogy a virtuális valóság leginkább a játékipar fejlődésére lesz hatással, de ez már most megdőlni játszik. A Metaverzum, ha beváltja ígéreteit, alapvetően befolyásolja a kapcsolattartás jellegét.
„Az eszközök már nemcsak a környezetet, hanem a száj-és szemmozgást, mimikát is lekövetik majd, ami nagyon valóságos érzetet kelt.”

Ennek okai a szakértő szerint:
- Hátralévő technológiai fejlesztések. Több és jobb hardware-re van szükség, ami kényelmesebb, életképesebb, hordhatóbb. Nem véletlen, hogy a Facebook a Raybannel is együttműködik.
- A software-es háttér sem áll rendelkezésre teljesen, rengeteg fejlesztés van még hátra addig, amíg Zuckerberg bemutatója valóság lesz.
- Az eszközöknek még jobban el kell terjednie – egyelőre egy szűk piac vásárolja ezeket a kiegészítőket
Az egyik legviccesebb reakció az izlandi turisztikai ügynökségtől érkezett, akik rögtön készítettek is egy paródiát. A videóban Icelandverse-be invitálnak mindenkit, aki szerint az emberi kapcsolódás új szintje már valójában megérkezett, és nem kell hozzá fura headsetet sem felvenni.
A Meta mint rebranding
Azt az érvet sem szabad lesöpörni az asztalról, hogy az újramárkázás egy stratégiai kommunikációs lépés a Facebook részéről. Nemrégiben írtunk cikket a rebrandingről, úgyhogy nézzük is meg, miért volt szükséges egy új márka megalkotása. A reputációvesztés gyakori ok a márkák újjászületése mögött, márpedig a Facebook márka rettenetesen devalválódott az utóbbi években. Erre a problémára ki kellett találni valamilyen hosszútávú megoldást Zuckerbergéknek.
A hírnévvesztésben nagy szerepet játszottak az utóbbi év – egyre sokasodó – botrányai. Tekintsünk át, milyen botrányok közepébe csöppent a Facebook a 2010-es évektől napjainkig! A lista nem teljeskörű, azokat válogattuk össze, amelyek a legnagyobb visszhangot keltették és hatással is lettek valamilyen módon a platform alakulására, ezáltal pedig a márka megítélésére.
- 2016 november: a Buzzfeed hírt ad a 2016-os amerikai elnökválasztás körüli félretájékoztatásról. A BuzzFeed News elemzése megállapította, hogy a legnépszerűbb választási álhírek nagyobb visszhangot generáltak a Facebookon, mint a 19 nagy hírügynökség legnépszerűbb választási hírei együttvéve.
- 2018, Cambridge Analytica: a félelmek beigazolódnak, amikor kiderül, hogy az adatelemző cég több tízmillió Facebook-felhasználótól gyűjtött be jogellenesen adatokat hirdetéscélzás céljából a 2016-os választások során. A közvéleménykutatások szerint a Facebook támogatottságának visszaesése 2018 márciusában kezdődött, amikor felröppent a hír a Cambridge Analytica botrányról. Az eset előtt csak az amerikaiak 18%-ának volt negatív megítélése a márkáról. Ezután érte el a 35%-ot, és ez a mai napig tartja magát.
- 2020 nyár, #StopHateForProfit bojkott: több nagy világmárka és polgárjogi szervezet együttes erővel próbálta megszorongatni a Facebookot annak érdekében, hogy erőteljesebben lépjen fel a platformon erősen jelenlévő gyűlöletbeszéd szabályozásában. A bojkott időszaka alatt nem hirdettek a platformon. Összefoglaló cikkünket róla itt olvashatjátok.
- 22020 nyár, tröszt-ellenes kongresszusi meghallgatások
- 2020 szeptember: feltűnik az első whistleblower, Sophie Zang. Egy elbocsátott data scientist 6600 szavas belső feljegyzése részletezi, hogy a közösségi hálózat tudta, hogy a világ országainak vezetői az oldalukat szavazók manipulálására használják – és nem tettek ellene lépéseket.
- 2021 január: fény derül arra, hogy a Capitolium ostrománál résztvevő tüntetők Facebookon és más platformokon szerveződtek.
- 2021 szeptember: feltűnik a második whistleblower, Frances Haugen.
- 2021. október 4. Globális leállás: 6 órán keresztül elérhetetlenek a Facebookos termékek, beleértve az Instagramot és a WhatsAppot is.
A márka megítélése hiába tolódott el negatív irányba az évek során, a Facebook továbbra is a leggyakrabban használt alkalmazás a közösségi média ökoszisztémájában: a fiókkal rendelkező amerikai felnőttek 51 százaléka naponta legalább egyszer bejelentkezik. Magyarországon a havi aktív Facebook felhasználók 2021-ben 6,75 millió ember volt, ami több mint az országban élők 2/3-a.
Hardware-es válasz a növekvő adatbiztonsági elvárásokra
Az adatbiztonság előtérbe kerülésével sokkal több támadás éri a közösségi média platformokat – mondja Lévai. A szigorúbb szabályozások miatt egyre kevesbb adat fog a platformok rendelkezésére állni. Erre példa az Apple és Facebook közötti vita az iOS 14 frissítés kapcsán (hogy pontosan miről van szó, arról itt írtunk), hamarosan pedig a Google Chrome is bevezet hasonló változásokat, amik azt fogják eredményezni, hogy sokkal kevesebb felhasználói adattal fognak rendelkezni.
Ha pedig a szoftveres adatkövetés már nem opció, akkor a saját hardware felé érdemes elmozdulni. A Facebooknak egészen az Oculus megvásárlásáig nem volt saját hardware-e. Ha a Meta beváltja a hozzáfűzött reményeket, akkor számításaik bejönnek, hiszen saját hardwaren, saját fejlesztésű applikációval tudják trackelni a felhasználókat – mondja a szakértő. A VR szemüveg mellett egész hardware park kiépítésén dolgoznak, mint például egyéb virtuális valóság eszközök, okoshangszóró- és képernyő kombinációk létrehozása. Ezáltal pedig csökkenni fog az Apple és más hardware szolgáltatók felé való kitettségük.
„Ami biztos, hogy a fenti szempontok egyike sem lesz önmagában megoldás, hanem ezek kombinációja lesz az” – mondja a platform szakértője.

A téma megértéséhez bevontuk a HAB ad szakértőjét is: Horváth Attilát, Fügét, az ügynökség alapítóját és Várszegi Györgyöt, kreatív igazgatót.

Várszegi György: Ha visszagondolunk azokra az időkre, amikor voltak, akik a vasútban magát az ördögöt látták, mai fejjel bizony elég érthetetlen. Pedig abban az időben az újdonság és annak ismeretlen mivolta érthető ellenérzéseket válthatott ki emberekből. Mostanra azt gondolnánk, már jobban fel vagyunk készülve a változásra, hiszen egy ember életében számtalan dolog valtozik viszonylag gyorsan – lásd kommunikáció, szórakoztatás, közlekedés, stb. Én magam pár éve kipróbáltam a VR szemüveget, de nagyon rossz élmény volt, szédültem, klausztrofóbiám volt, egyáltalán nem adta azt, amit vártam. Számomra maga volt az „ördög”. A gyermekeim imádták viszont imádták.