fbpx

Kiskereskedelmi kihívások és válság körkép – beszélgetés a Praktiker és az Avokado vezetőivel

Jun 28, 2023ÁTFOGÓ

atfogo jun 2023 feature

Kijöttek a friss GDP adatok, így már a harmadik negyedévében tart a technikai recesszió Magyarországon. A végét egyelőre nem látjuk, ahogy sem az inflációét, sem a háborúét. De ha már nyakig benne vagyunk, nézzünk még jobban szét – kedvelt kiskereskedelmi márkák – a Praktiker és az Avokado tapasztalatain keresztül!

Korábbi, recesszióval foglalkozó cikkeinkben áttekintettük a válság pszichológiai hátterét, illetve olyan cégek és márkák történeteit szedtük egy csokorba, akik válság alatt indultak, vagy épp akkor virágoztak fel. Sorozatunk harmadik, záró darabjában hazai, jól ismert vállalatok segítségével járjuk körbe, hogyan hat a jelenlegi gazdasági helyzet rájuk. A magyar kiskereskedelem két meghatározó szektorának (otthon és felújítás, online bevásárlás) két meghatározó szereplőjével (Praktiker, Avokado) beszélgettünk.

A Praktiker színeiben Sommer Ádám marketing igazgató, az Avokado online bevásárlás-szolgáltató részéről pedig Matócza Szabina ügyvezető osztotta meg velünk tapasztalatait.

Matócza Szabina ügyvezető, Avokado – Az adat az úr

atfogo jun 2023 image

„Válságidőben, 2020-ban indult az Avokado.hu. Nem tartunk fenn saját raktárkészletet, így a meglévő bolthálózatokra és a bolti árakra tudunk támaszkodni. Így biztosítunk online bevásárlási lehetőséget – ami ebben különleges, hogy egyszerre akár több üzletből – legyen szó szupermarketről, állateledelről vagy delikáteszről – lehet rendelni, a felhasználóhoz pedig egyszerre érkeznek be a csomagok.”

A válságról kérdezve Szabina így fogalmaz: „Mi magyarok későn ébredtünk. Nemcsak a fogyasztók, hanem a cégek, partnerek és az ügynökségek is. Tavaly év végén és januárban még eszetlenül költöttünk, próbáltuk fenntartani a korábbi fogyasztási szokásainkat. Márciusban kezdtek megmutatkozni az első jelek, például az online kereskedelemben elkezdett csökkenni a kosárátlag. Látjuk, hogy több időt töltenek a felhasználók a mi weboldalunkon is, vagyis jobban megnézik, hogy mi mennyibe kerül. Nemcsak az árat figyelik, de a kiszerelést és az egységárat is. A húsvét még valamelyest elfedte a jeleket, mert mi itt Közép-Európában erőn felül áldozunk az ünnepekre: megvesszük a sonkát, a Kinder tojást, mert olyan nincs, hogy nem (ha pedig gyerekekről van szó, pláne). Miközben a mindennapok valósága az, hogy már a magas státuszú vásárlók között is akad olyan, aki a határon túlra jár vásárolni.”

„Árösszehasonlító funkciókat és listákat tudatosan nem építettünk be az oldalba, de azt, hogy a felhasználók ezt maguktól megtegyék, nem lehet elkerülni ebben az időszakban. Példának okáért a Metro-t is hamarosan partnereink között tudhatjuk, ami sok átfedést fog hozni más partnerek termékeivel, így az összehasonlításra még inkább lehet majd számítani.”
Arról kérdezve, hogy az Avokado hogyan áll helyt a válságkörnyezetben, így válaszol: „Szerencsések vagyunk, mert továbbra is növekedési pályán vagyunk: a rendelt termékek és a tranzakciók száma hónapról hónapra nő. Jönnek az új vásárlók, a meglévők pedig gyakrabban vásárolnak. A kiszállítást bővítettük további 3 kerülettel valamint Dunakeszivel.”
Ők hogy látják, miben változnak most a felhasználói szokások? „A saját keresőnk elemzése alapján a vásárlók legtöbbször alapvető élelmiszereket keresnek, mint például a tojás, a tej és a liszt –mondja Szabina. Enni kell – ez válság alatt is igaz. Az emberek továbbra is megvásárolják a zabtejet vagy a laktózmentes tejet, de gyakran váltanak olcsóbb termékre mondjuk más kategóriában. Jól kivehető trend, hogy vannak olyan termékek, amikről nem vagyunk hajlandóak lemondani – például szoptatós anyukák esetén ez a termék a Karamalz, egy malátaalapú tejserkentő italkeverék. Nemcsak, hogy nem mondanak le róla, de jelentős számú visszatérő vásárlót is hoz. Mellette pedig vannak olyan termékkategóriák, amikben drasztikusan csökkentjük a fogyasztást. És hogy ez kinek mi, az teljesen egyéni és személyes. A covid előtt elképzelhetetlen volt, hogy lemondjunk az étterembe járásról, de mégis áttértünk az étel házhozszállításra. Ma pedig már az is nagyon drága, úgyhogy egyre többen térünk vissza a főzéshez. Kezd az embereknek több ideje lenni, mint pénze.”
„Sokkal jobban érezhető a hónap eleje és a hónap vége közti különbség, ez mind a rendelés darabszámában és a kosárátlagban is megmutatkozik. Mindig volt egy ilyen hullámzás a magyar kereskedelemben, de ez most jóval drasztikusabb.”
Szabina is úgy véli, hogy a kényelmi funkciók és a spórolás közötti dilemmák lesznek most előtérben. „A szállítási díjon nem emeltünk az elmúlt egy évben, de ha a szállítás ingyenes, akkor kétszer annyian vásárolnak. Ez még mindig olyan pontja a hazai e-kereskedelemnek, amiről edukálni kell a piacot – ez is egy szolgáltatás, aminek költsége van.” Árnyalja ezt a képet az egyik legutóbbi kampányuk, ami a főzéshez szükséges alapanyag beszerzésre épített. Úgy vették észre, hogyha az emberek vissza is állnak a főzésre, a luxust és a kényelmet néhányan abban élik meg, hogy legalább az alapanyagokat házhozszállítatják. Egy másik érdekesség pedig még árnyaltabb képet fest: amióta együttműködnek a Culinaris-szal, azt látják, hogy „van egy réteg aki az alapanyagokban keresi a különlegességet, és a Culinaris fűszereit veszi”.
Erős kapcsolatuk van a felhasználókkal és az üzleti partnerekkel is – ők pedig középen állnak a saját maguk kihívásaival. Ezek megértéséhez az egyik legerősebb eszközük az adatalapú működés. Mivel saját fejlesztésű online felületet használnak, mindent tudnak mérni és elemezni. Milyen típusú emberek, mit szeretnek együtt vásárolni – például egy bizonyos típusú macskaeledel egy bizonyos Bortársaság-féle borral kiegészítve. User teszteket végeznek, folyamatosan kérdezik vásárlóikat, hőtérképes videós kutatásokon keresztül elemzik a felhasználók viselkedését a weboldalon.

Szabina pontosan ezért, mert ennyire közelről látja az adatokat és madártávlatból a trendeket, úgy látja: „a vásárlási folyamat nem fekete-fehér és nem is lineáris. Nem userek és klaszterek vannak, hanem emberek vannak, akikért minden platformokon versenyzünk és a saját felületeinkre igyekszünk terelni őket. Rengeteg paramétertől függ, hogy éppen hogy viselkedik egy felhasználó: milyen a hete, milyen a napja, éppen milyen benyomások érik. Válságban is.”

Sommer Ádám marketing igazgató, Praktiker „A vevők ilyenkor hisznek a biztos pontokban”

atfogo jun 2023 image2
„Ez egy olyan szektor, amelyről kimondhatjuk, hogy profitált az elmúlt évek állami támogatásaiból – például az SZJA visszatérítésekből, az otthonfelújítási programból –, és ezek ütemezése, kifutása ad is egyfajta ciklikusságot a működéshez. A koronavírus időszaka szintén növekedést hozott, hiszen az emberek életében előtérbe került az élettér, a lakókörnyezet, így a tradicionális építési kategóriák (meleg-hidegburkolás, fürdőszoba szaniter, stb) voltak a húzó kategóriák az utóbbi években – még a tavalyi év harmadik és negyedik negyedévében is. A tavaly augusztusban bejelentett rezsiárak változása pedig előtérbe tolt egy másik kategóriát, a hűtés-fűtés rendszerekét, alternatív fűtési megoldásokat (pl.: klímák, hőszivattyúk, cserép és lemez kályhák, tüzifák, napelemek és hozzájuk kapcsolódó alapanyagok).” Az idén csatlakozó harmadik befutó a karbantartó kategóriák. Olyan munkákról van szó, amelyeket maguknak is meg tudnak csinálni az emberek, amire feltétlenül szükség van, pl.: festési munkálatok. Ez egyrészt abból adódik, hogy Magyarországon sok a kertesház, és a hozzá kapcsolódó visszatérő, fenntartó munkálatok adnak egyfajta sajátos szezonalitást a barkácsszektornak. „Tudjuk, hogy barkácskolni nem könnyű, de érdemes neki kezdeni. Sokan már eddig is megtették. Itt nem is kényszerből, hanem szívesen, sokakat pedig bíztatunk, hogy merjenek belevágni. Ehhez a Praktikerben mindent meg tudnak vásárolni maguknak a vevők, alapanyagot és gépeket, kiegészítőket is – elejétől a végéig tudjuk segíteni a projektjeiket. Úgy látja, az árérzékenység a non-food kategóriákban, így a barkácsszektorban is jelen van. „A legszükségesebbekben, amit mindenképp meg kell venni, abban kevéssé kötnek kompromisszumot az emberek. Ezek tipikusan a karbantartó munkálatokra fordított kiadások, amelyek alacsonyabb értékű kosarakat eredményez, szemben a felújítási költésekkel, ami nagyobb értékű vásárlásokat jelent. Frekventáltabb az akciós vásárlás, és a nem sürgős kiadások hátrébb sorolása.” Majd Sommer arról beszél, mi a filozófiájuk válsághelyzetben. „A Praktiker barkácsáruházlánc 25 éve van jelen Magyarországon, így mindenkinek az elsők között jut eszébe ez a márkanév, ha a lakókörnyezetünk alakításáról van szó. Ebben a megváltozott, bizonytalanabb környezetben biztos pontként vagyunk jelen a vevők szemében. Mindvégig a vevőközpontúság, a szakértelem jellemzi működésünket, így megkönnyítjük mindenki számára az otthoni munkálatokat, legyen szól kisebb karbantartásról, kertrendezésről vagy nagyobb felújításról.”