A reklámnak mindig is fontos szerepe volt a társadalmi konvenciók és tabuk megkérdőjelezésében de sokszor azok megerősítésében is. Így a fogyatékosság és a fogyatékos emberek ábrázolása esetében is képet kaphatunk az aktuális társadalmi normákról, attitűdökről, azonban – ahogy példákat is láthatunk rá – a reklám képes azok befolyásolására is.
A Világbank adatai szerint egymilliárd ember, vagyis a világ népességének 15%-a él valamilyen fogyatékossággal, és a fogyatékosság gyakorisága magasabb a fejlődő országokban. A becslések szerint a globális összlétszám egyötöde, azaz 110-190 millió ember pedig jelentős fogyatékossággal él.
A fogyatékosság ábrázolásának irányai a reklám világában
Ahogy a menstruációról szóló cikkükben is szó volt róla: a reklámnak mindig is fontos szerepe volt a társadalmi konvenciók és tabuk megkérdőjelezésében, ám sokszor azok megerősítésében is.
Ahogy Nagy Zoltána Gréta és Kármán Bianka kutatásában olvashatjuk, a reklámoknak lehetősége van átlagossá tenni a fogyatékosságot, üzenve, hogy a fogyatékos és nem fogyatékos emberek valósága közös. Ráadásul a fogyatékos emberek alulértékelését ezzel az üzenettel hatékonyan lehet csökkenteni: hiszen nemcsak a hétköznapi életünkre hat ki ez a véleményformálás, hanem az anyagi erőforrások elosztására is.
Mielőtt rátérnénk a reklámok ábrázolás-típusaira, egy központi fogalmat kell tisztáznunk: ez pedig az épségizmus (ableism) ideológiája. Ez azt jelenti, hogy a világunkban az ép és az épség tekintendő normának, és hozzá képest a fogyatékos(ság) pedig alacsonyabb értékű, ezáltal pedig marginalizált és láthatatlan.
A nemzetközi szakirodalom 4 kategóriába sorolja a fogyatékosság ábrázolását (Nagy Zoltána Gréta, Kármán Bianka):
- Csodálat: az ilyen típusú ábrázolások perspektívája, hogy az átlag néző felnéz a fogyatékos emberre, lenyűgözi, mennyi mindent visz végre annak ellenére, hogy fogyatékos. Ebből a perspektívából a fogyatékos ember teste különleges, a nézőé pedig átlagos. A jótékonysági kampányok gyakran a szimpátia elérése koncentrálnak, így azokban az ábrázolásokban kevésbé a csodálatra méltóság, hanem inkább az aranyosság vagy szánalomra méltóság kerül előtérbe.
- Szentimentális: ez a retorika a fogyatékos embereket reménytelen szenvedőnek, kiszolgáltatott, védelemre és segítségre szoruló áldozatnak láttatja, ami szimpátiát eredményez a nézőben. Általában a nagyon látványos fogyatékosságot szokták így ábrázolni.
- Egzotikus: ebből a perspektívából le és fel is lehet nézni az ábrázolt fogyatékos emberre. A lényege, hogy távolságot teremt a néző és a tárgy között, így a befogadó egyfajta bámészkodó turista, biztonságos távolból nézi az ábrázolt személyt.
- Realista: ez az ábrázolásmód csökkenti a befogadó és az ábrázolt közti távolságot azáltal, hogy ugyanabban a világban helyezi el őket. Normalizálja és minimalizálja a néző és a fogyatékos ember közti különbségeket, mert az általánosra és a hasonlóságokra helyezi a hangsúlyt. Emiatt gyakran minimalizálja is a fogyatékosság külső jegyeit, tehát a szemmel kevésbé látható fogyatékosságok ábrázolására jellemző. Ez az ábrázolás érhető többnyire tetten például a különböző katalógusokban, amikor a fogyatékos ember fogyasztóként jelenik meg.
Pennyktől a Targetig – nemzetközi kitekintés
All American Favorites. A Target rekláma 1991-ből.
Forrás: https://sova.si.edu/record/NMAH.AC.0436
A fogyatékosság ábrázolása kapcsán fontos, hogy megjelenjen azok sokszínűsége is, a jól láthatótól a kevésbé láthatóig, a gyakoritól a ritkáig. Bizonyos fogyatékosságtípusok népszerűbbek a hirdetők körében, ilyenek például a:
- kerekesszéket használók /mozgáskorlátozottak
- hallássérültek
- látássérültek
Vicces rángatózás, történelmi szponzoráció
Nézzünk pár tanulságos és pozitív példát az elmúlt évek nemzetközi felhozatalából!
Malteser (2016)
A Mars almárkája, a Malteser azért különösen üdítő színfoltja azoknak a reklámoknak, ahol megjelenik a fogyatékosság, mert az itt megjelenő humor olyan könnyedséget kölcsönöz a reklámnak, ami ebben a kategóriában nagyon ritkán van jelen. A reklámban egy kerekesszékes nőt mutattak be, aki azon viccelődött, hogy a görcsei hogyan befolyásolták a szexuális együttlétet.
Adidas – Runner 321, #WeThe15 (2022)
A legfrissebb példa a listában a Runner 321 kampány, ami Chris Nikic, triatlonista, maratoni futó, és most az Adidas által szponzorált első Down-szindrómás sportoló története. A 321-es szám a Down-szindróma szimbóluma, mert a szindrómával született emberek három darab 21. kromoszómával születnek a szokásos kettő helyett. Ezt a sorszámot pedig egy neurodivergens induló fogja kapni az idei bostoni maratonon. A #WeThe15 hashtag pedig arra utal, hogy a globális népesség 15%-a fogyatékkal élő.
Microsoft, Superbowl (2019)
A Microsoft a 2019-es Super Bowl alatt tette közzé a nagy sikert arató „We All Win” című reklámját. A reklámfilmben a vállalat Xbox adaptív kontrollere látható, ahogy különböző fogyatékossággal élő fiatal játékosok használják. A Microsoft több évet töltött az adaptív kontroller kifejlesztésével, és több, fogyatékosokkal foglalkozó szervezettel működött együtt. Így a fogyatékossággal élő közösség bevonása a fejlesztéstől és a tervezés fázisától egészen a marketingkampányig megvalósult. Az adaptív kontrollert több díjat is nyert, többek között a Time 2018 legjobb találmányainak listájára is felkerült.
Történelmi mellényúlások
Barbie, Mattel (1997)
Nike, GO FlyEase (2021)
Az itthoni helyzetről
- Fogyatékos emberek itthon még mindig ritkán jelennek meg reklámokban. 0,009, azaz kevesebb, mint 1 században találtak fogyatékos embereket a vizsgált időszak reklámjaiban.
- Mozgássérültek (döntően kerekesszékes emberek) jelentek meg a reklámokban, ami azt a korábbi tapasztalatot erősíti, hogy bizonyos fogyatékosságok társadalmilag elfogadhatóbbak és könnyebben ábrázolhatóak, mint mások.
- Volt rá példa (ami az irodalomban is gyakran megfigyelhető), hogy a fogyatékos karakter az ép karakter erényeinek bemutatására szolgáló eszközként jelent meg – mert például jól cselekszik a fogyatékos emberrel.
- A kutatók azt feltételezték előzetesen – mint ahogy ezt ma sok nyugati országban megfigyelhetjük –, hogy a realista ábrázolás lesz döntően jellemző. Azonban a szentimentális vizuális retorika volt előtérben, ami a kontinens nyugatibb oldalán legutoljára a múlt század elején volt ilyen arányban jellemző.
- Apró pozitívum: nem izoláltan, hanem a társadalom részeként, szociális kontextusban jelenítették meg ezeket a szereplőket.
Együtt a fogyatékossággal élők elfogadásáért kampány
Egy üdítő példa Magyarországról, 2008-ból. Négy rendező készített kisfilmet az „Együtt a fogyatékossággal élőkért” kampány keretében: Herendi Gábor, Spáh Dávid, Peter Sparrow, Gigor Attila. Társadalmi célú hirdetésként futottak hat TV csatornán, és a filmek vizuális nyelve, üzenetei ma is frissként hatnak:
A filmek megtekinthetők ezen a lejátszási listán.