2020 óta tartó Spotify–Joe Rogan együttműködésben garantálható volt néhány kiadós botrány. Végül 2022 első hónapja el is hozta az eddigi legnagyobbat. Azóta egyre többen követelik, hogy gátat szabjanak Rogan veszélyes nézetei terjedésének. A végső kérdés pedig a következő: tényleg ennyire ki vagyunk szolgáltatva a social media algoritmusai által diktált hírfogyasztásnak?
Emlékezzünk vissza, hogy kezdődött!
2022 január közepén 270 észak-amerikai orvos, professzor, egészségügyi dolgozó nyílt levelet fogalmazott meg a Spotifynak, amiben arra kérték a vállalatot, hogy lépjenek fel a The Joe Rogan Experience podcastben elhangzó hamis orvosi információk, megalapozatlan tudományos állítások ellen. Nem általánosságban, a podcast egészére értették ezt, hanem több különböző részre, különösen egy 2021 decemberében felkerült epizód kapcsán, amiben a vendég Dr. Robert Malone virológus volt. Dr. Malone részt vett a 80-as években az mRNS vakcinák fejlesztésében (amit később felhasználtak a COVID-19 elleni vakcinák fejlesztéséhez), de mára erősen oltásszkeptikus álláspontot képvisel.
A Rogan-nel való beszélgetésben például ezek a kijelentések hangzottak el:
„a COVID-19 vakcinák kísérleti jellegűek és hatástalanok”; „a természetes immunitás jobb, mint a vakcinával kiváltott immunitás”; „a vakcinával kiváltott tüskés fehérje veszélyes, súlyos mellékhatásokat okoz”; „az Omikron egy enyhe változat. Abszolút képes arra, hogy áttörjön az előzetes oltáson”
A helyzet eszkalálódik – miért ennyire fontos Rogan a Spotify-nak?
A nyílt levél után felszólalt Neil Young, ultimátumot adva a Spotify-nak: vagy ő marad, vagy Rogan. Rogan maradt. Young-hoz időközben csatlakozott Joni Mitchell és más zenészek is – egy bojkott kezdett formálódni, a felhasználók elkezdték visszamondani az előfizetéseket. Ekkor már akkorára dagadt a botrány, hogy a Spotify-nak és Rogannak is meg kellett szólalnia. A Spotify rettenetesen ódzkodott attól, hogy a cenzor szerepét vegye fel, ami jelen esetben azt jelenti, hogy felel a platformján megjelenő tartalomért. Viszont nem akármilyen tartalomról van szó, hiszen Rogan nem csupán feltöltötte epizódjait a platformra, hanem ezt egy exkluzív (vagyis kizárólagosságot biztosító: a Youtube-ra például azóta nem kerülnek fel teljes egészében az epizódok, csak részletek), 100 (később kiderült: több, mint 200) millió dolláros megállapodás keretében teszi.
A Rogan-nel való együttműködés egy fontos mérföldkő volt a Spofity üzleti modelljének finomhangolásában. 2018 óta szeretnének nagyobb falatot kiharapni a podcast-piacból, hiszen abból jóval nagyobb bevételt tudnak szerezni, mint a zenei streaming-ből. Míg a zeneszámok esetén a bevétel ⅔-a az előadóművészt és a kiadót illeti, addig egy saját podcast bevételének 100%-a náluk landol. Ehhez még hozzájönnek a szponzorációs együttműködések, ami podcastek esetén jóval gyakoribb, mint zenei streaming esetén. Így lett üzleti prioritás a saját podcast portfólió kiépítése, amivel érdemben meg tudják erősíteni pozíciójukat olyan tech-óriásokkal szemben mint az Apple vagy a Google. A modell erősen hasonlít a Netflix-éhez: a Netflix 2012 óta gyárt saját készítésű sorozatokat, kiemelve magát a többi streaming-szolgáltató közül. Rogan és 11 milliós táborának átcsábítása az eddigi legnagyobb előrelépés a terv kivitelezésében, és rögtön sikert is hozott: megnőtt az előfizetések száma, a Joe Rogan Experience a Spotify leghallgatottabb műsora lett, a Spotify-részvények ára pedig már a deal bejelentésének napján 17%-ot emelkedtek.
Nem csoda hát, hogy a Spotify foggal-körömmel ragaszkodik Joe Rogan-hez, aki egy új, fényesebb jövő biztosítéka a svéd vállalat számára. A felek által adott reakciók pedig csak a fentiek ismeretében nyernek értelmet.
Mik voltak ezek a reakciók?
A Spotify részéről:
- figyelmeztető jelzéssel látja el a koronavírussal kapcsolatos tartalmakat
- létrehozott egy „COVID-19 Hub”-ot a platformon belül, ahol hiteles forrásokból lehet tájékozódni a koronavírusról
- nyilvánosság elé tárta a tartalmi irányelveket
A botrány meg lett fejelve egy virálisan terjedő videó montázzsal, amin az látható, ahogy Rogan régi epizódokban sokszor kimondja az N-betűs szót. Ezután a Spotify:
- eltávolított 70 podcast epizódot, amiben elhangzottak ezek a szavak
- ígéretet tett arra, hogy 100 millió dollárral járul hozzá „a történelmileg marginalizált csoportokból származó” alkotók munkáihoz (ez annak fényében tűnik nagyon képmutatónak, miután kiderült, kétszer ennyit fizetett a szolgáltató Rogan-nek a kizárólagos jogokért)
- bocsánatkérő videó #1: a Malone-Neil Young ügy kapcsán bocsánatot kért, bevallva, hogy nem számol be elég kiegyensúlyozottan, alaposan bizonyos témákról, és ez ellen a jövőben tenni fog
- bocsánatkérő videó #2: ő is rosszul van attól, hogy ennyiszer használta régen az N-betűs szót, ezért bocsánatot kér, és ma már egyáltalán nem használja
A Spotify „szánom-bánom” korrekciós intézkedései és Rogan két bocsánatkérő videója után Neil Young visszatért a Spotify-ra, de a történetnek ezzel még nincs vége. A Spotify hirtelen szorult helyzetben találta magát.
A cég CEO-ja, Daniel Ek úgy fogalmazott: egyensúlyozni próbálnak a kreatív kifejezés és a felhasználók biztonsága között, de semmiképp sem szeretnének tartalmat cenzúrázni. Erre azonban jogos válasz a BBC kritikája, hogy minden tartalommal foglalkozó cég, kiadó, tartalomszolgáltató állást foglal arról, hogy mit fognak és mit nem fognak publikálni – ezt hívják szerkesztői állásfoglalásnak. Hiába indultak zenei streaming szolgáltatóként, a profiljuk mára azonban erősen a tartalomkészítés, tartalomterjesztés irányába fordult, ami újfajta felelősségekkel jár, és ezeket nem annyira akarják felvállalni.
Hasonló cipőben találja magát a Spotify, mint a social media felületek az utóbbi években: azzal védekezik, hogy ő csak egy platform, és nincs beleszólása a tartalomba, ezért nem is szeretnének olyan szabályok alá tartozni, mint egy kiadó. De a valóság időről-időre a körmére koppint: nagyobb hatalommal nagyobb felelősség jár.
Visszhangkamrák, véleménybuborékok – mik ezek, és benne vagyunk-e?
Joe Rogan-nel kapcsolatban az az egyik legnagyobb félelem, hogy mivel ennyire nagy hallgatósága és befolyása van, alapjaiban képes megváltoztatni embertömegek véleményét, attitűdjeit. Például oltásszkeptikus nézeteivel még több embert sodor veszélybe. Ha ő nem biztosít elegendő kontextust, ellensúlyt – mondják kritikusai –, sokan nem fogják ezt megtenni és készpénznek veszik a hallgatók ezeket az állításokat. És ez vissza is vetheti a pandémia elleni harcot, a közegészséget, és azt a rengeteg erőfeszítést, amit már megtettünk a vírus ellen.
Tényleg a közösségi média (és más, monopolhelyzetben lévő online platformok) és azok algoritmusai diktálják a hírfogyasztásunkat? Bekerülünk egy ilyen hírközegbe, és beleragadunk? Kevésbé leszünk kiegyensúlyozott hírfogyasztók, ha a social media algoritmusai által feldobott híreket olvassuk? És ha végigmegyünk az algoritmusok által kikövezett úton, óhatatlanul valamelyik szélsőségnél fogunk kilyukadni? És ekkor érik a kérdés: emiatt radikalizálódik a társadalom egy része?