fbpx

Ablak az égre – Horn Márton, a Magyar Zene Háza intézményigazgatója

Jun 28, 2023INTERJÚ

interju jun 2023 feature
Magyar Zene Háza/Mohai Balázs

Megjárta a kortárs-, a klub- és a fesztivál-szcénát, nyomot hagyott a Trafón és az Akváriumon az eredendően városszociológus kultúraszervező Horn Márton. Lenyűgözi az építészet, azon belül is hosszan időzünk az 1950-es ‘60-as évek modernjében, hevesen bosszankodik, ha ebből a korszakból összekeverve a jegyeket, „leszocreáloznak” bármit is. Egy még csak tervben lévő építészeti múzeumon is elmélázunk, de ahogy körbesétálunk a Magyar Zene Házában, bőven akad már az elkészült részek között is téma.

Amikor egy évtizede még csak papíron, a Szépművészeti Múzeum alagsorában lévő kis iroda asztalán láthatta, hogy mi is lesz a Városligetben, akkor még nagyrészt víziónak hatott a terv. A Liget Budapest Projekt kapott hideget-meleget, kommunikációjukat a felerősödött és érzékeny politikai térben is működtetni kellett, amiben szerepet játszott a szakember, aki ma a Magyar Zene Háza intézményigazgatója. Egy kulturális márka születése ritka szakmai pillanat: erre is kíváncsiak voltunk.

Nehezített pálya

A megnyitó környékén magára valamit adó médiafelület a legenyhébb verzióban is egyrészt-másrészt beszámolókkal jelentkezett, és valóban, anomáliák bőven adódtak a Liget Projekt évtizedes múltjában. Sokaknál beégtek azok a képek, ahol biztonsági őrök kapnak föl, tesznek odébb civil tüntetőket, és a legszélesebb társadalmi egyeztetés csak részben valósult meg: ezek a tények. Nyilván a kritikátlan ajnározás, vagy a zsigeri elutasítás között vannak még árnyalatok, hiszen mi sem tenne jobbat a hazai kulturális szaksajtónak, mint a higgadt, objektív vélemény. Egy új intézmény megnyitása körül az első hullám az építészeti rácsodálkozásé, és etekintetben nem lehet nem örvendezni egy világszínvonalú épület megszületése felett. Annak idején a Magyar Zene Háza tervezésére 2014. őszén kiírt nyílt, nemzetközi tervpályázatra 168 pályamű érkezett a világ minden tájáról. Fudzsimoto Szú terve kiemelkedett a mezőnyből, a nemzetközi zsűri többek között az épület könnyed megjelenését és a parkkal való harmonikus kapcsolódását méltatta. Látogatónyelvre lefordítva: aki ült már a nagyteremben úgy, hogy közben szép lassan be is sötétedett, azt minden bizonnyal teljesen magával ragadta a terem és a környező fák egymásba borulása. Persze minden ilyen látványosabb vagy láthatatlanabb megoldás mögött megannyi egyeztetés és kompromisszum rejlik, hiszen mintegy három és fél évig szinte naponta konzultáltak az építésszel, illetve a magyar partnercéggel, a Teampannonnal, aki – mint hazai partner – végigmenedzselte a folyamatot. A közös gondolkodás során nyilvánvalóvá vált az európai és a japán felfogás közötti különbség is, hiszen míg nálunk a funkció és a hasznosság, addig Japánban – különösen az az iskola, amelyikbe Fudzsimoto és a SANAA a leendő új Nemzeti Galériát is jegyző építésziroda) – inkább a formaiság, és az épület környezete az elsődleges. Ám a közös akarat és a közös cél itt szépen összesímította a szempontokat: design és funkció kéz a kézben találták meg a legjobb arányokat. Miközben maga az épület is éveken át formálódott, aközben a leendő programokon is jóval a nyitás előtt el kellett kezdeni dolgoznia a tartalomért felelős csapatnak. Megtölteni egy házat előadókkal, programokkal és vendégekkel, ritkán lehet egy ilyen új kihívásba beleállni, hogy az első kapavágástól az első vendégig legyenek olyan figurák, akik végig jelen vannak.
copyright magyar zene haza palko gyorgy zen tavasz best 17
Magyar Zene Háza/Palkó György
copyright liget budapest palko gyorgy zen 0530 110 2
Magyar Zene Háza/Palkó György
copyright liget budapest palko gyorgy zen tavasz 38
Magyar Zene Háza/Palkó György
copyright liget budapest palko gyorgy zen tavasz 3
Magyar Zene Háza/Palkó György

Brandtervezés, contentpakolás

bestboy aprilis 2023 img
Magyar Zene Háza/Mohai Balázs

Ha valamiben sikerült Budapestnek magát – ha nem is a legjobban kihasználva – definiálnia, az a zene és a város kapcsolata. Jó koncerthelyszínek eddig is léteztek, a többi között a MüPa, az Opera, a Zenekadémia vagy az A38 jelentős hozzáadott kulturális értékkel bír. A MZH koncepciójának megalkotásakor világos volt, hogy csak úgy beállni a sorba és plusz egy helyszínné válni bizony, kevés is lehet ebben a felhozatalban. Hol rejlik akkor az egyediség? „Láttuk, hogy nem világsztárokat kell elhozni, egész egyszerűen ez nem az a léptékű épület. Az ültetve 320, amúgy 600 fő befogadására alkalmas nagyterem nem világsztár gázsik kitermelésére készült. A sok funkciónk viszont ezt nagyon jól kompenzálja, amelyek ráadásul egymást kiegészítve vannak jelen az épületben” – mondja a vezető.
Adódik akkor a lehetőség, hogy nyíljon az olló és szélesebb közönséget is megszólíthassanak: „nemcsak egy helyszín akarunk lenni, hanem olyan programokat szeretnénk kínálni, amelyen érződik a különleges Magyar Zene Háza-plusz. Éppen ezért a keretezés, az összekapcsolás, a tematizálás és az ismeretterjesztés az, amelyikkel kitűnhetünk” – magyarázza az igazgató.

A brand-építés tehát a ház erős szakmai tudására épül, arra a szerteágazó és sokszínű élménykínálatra, ahol a babáktól az idősekig igyekeznek testreszabott ajánlatot adni. Jó példa erre mondjuk a Kádár-kor popzenéjét bemutató kiállítás (​​Nekünk írták a dalt! – A magyar populáris zene hőskora és társadalmi hatásai 1957-től a rendszerváltozásig), tudjuk meg, hiszen a kiállítási térben lévő egykori klub-restauráció koncethelyszínként is értelmezhető, ami beszélgetések és koncertek helyszínévé is válik alkalmanként. Így máris összművészeti élményről beszélünk, ami itt tarthatja és még inkább bevonhatja a látogatókat – világít rá a koncepció egyes elemeire a kulturális szakember.

Természetesen érkeznek ismertebb nevek, és „le tudtak akasztani” világsztárokat is, a közelmúltban Laurie Anderson töltötte meg egy szempillantás alatt a házat, ám ők sosem egy megszokott, repertoárral érkeznek. A MZH szakmai stábja a legnagyobb kíváncsisággal köt össze előadókat, legyen szó egy tuvai vagy egy korzikai csapatról, akiket egy magyar együttessel „beoltva” már egy egyszeri, ideszületett produkciót kaphatnak a látogatók.

A piaci szférából érkezó kultúraszervezőnek természetesen fontos, hogy gazdaságilag is jól tervezhetően működjenek, igenis elérendő cél egy állami intézmény esetében is, hogy jó hatásfokkal hozza a megbízható számokat. Ez úgy kerül amúgy elő, hogy kerekperec rákérdezünk, jár-e plusz felelősséggel az, hogy mondjuk a független szcénához képest jóval kényelmesebben, stresszmentesebben tervezheti az évadot az intézmény.

Márkakiterjesztés és tudásmegosztás

„Abszolút érezzük annak a felelősségét, hogy megosszuk mindazt a szakmai tudást, ami itt koncentrálódik, csak az első évben például 350 osztályt fogadtunk. Most azon dolgozunk, hogy tőlünk hazatérve is folytassák a nálunk megkezdett közös munkát, ehhez kapjanak tőlünk kiegészítő szakmai támogatást” – terelődik a szó a zenepedagógiára. „A művészek esetében pedig van lehetőségünk pályakezdő alkotók, vagy kísérletező, amolyan ínyenceknek szóló műsorok bemutatására is” – sorolja azokat a „kiváltságokat” az igazgató, amelyeket éppen a státuszukból adódóan tehetnek meg. Az olyan fesztiválokkal való együttműködés, mint a jól csengő Kolorádó, az Ördögkatlan, vagy a frissen induló Inota pedig nemcsak hogy presztízsértékű, hanem jól felfogott marketing is, hiszen ezen rendezvények célközönsége egy csendes őszi estén már miért ne csekkolná a MZH programját is, ha a nyáron a fesztivál valamelyik színpadán már láthatta, mire képes a csapat.
bestboy aprilis 2023 feature 0000 2400 1601 max (3)
Magyar Zene Háza
bestboy aprilis 2023 feature 0001 top comment szabadtér 2
Magyar Zene Háza