Forrás: Pixabay
Minden nyári szezonnak megvannak az aktuális termékei, a különféle utazási célokon, ételeken és italokon át a divatig, illetve a naptejig. Azonban ez utóbbi készítménynek van egy klasszikusa, amely generációkon át kiváló minőségben védi és ápolja a bőrt, illetve szinte családtagnak számít, hiszen szinte minden háztartásban előfordul valamilyen formában. A Nivea nem pusztán egy kozmetikai termékkollekció, hanem egy fogalom, amely a megbízhatóságot szimbolizálja. Jelszó?
A nivea latin szó és azt jelenti, hogy hó, míg a niveus jelentése hófehér. Ez elsődlegesen a közismert krém színére utal, de egyben a bőr felfrissítésére is igaz. A több mint száz éve forgalomban lévő és töretlen népszerűségnek örvendő termék – ma már termékcsalád – a kezdetektől hatékony és sikeres reklámtevékenységet folytatott, így nem csoda, hogy a kis kerek kék dobozról azonnal tudjuk, hogy mi rejt: minőség és megbízhatóság elérhető áron. Ezek a célok vezeték az alkotókat a krém összeállításakor és a koncepció a 21. századra is elkísérte az azóta már a világ egyik vezető kozmetikai cégóriásává fejlődött kis német vállalkozást.
Forrás: Pixabay
Kisvárosi sztori
Paul Carl Beiersdorf 1836-ban látta meg a napvilágot a brandenburgi kis iparos városkában, Neuruppinban. Pár évtizeddel és iskolával később, ő volt az a német gyógyszerész, aki már Hamburgban megalapította saját cégét, ahol önálló – főleg – kozmetikai termékeit árusította. Ebben nagy segítségére volt kollégája, Dr. Paul Gerson Unna, akinek később komoly szerepe volt a cég sikereiben. A kis cég ugyan sikeresen indult, de csak egy szűk vásárlókörhöz jutottak el termékei. A fordulat 1890-ben jött el, amikor Dr. Oscar Troplowitz (1863-1918) megvette a hamburgi vállalkozást, amelynek megtartotta a nevét és a Beiersdorf pár évtized múlva – rengeteg munkával, ötlettel és innovációval – már világszerte ismert cég lett.
Némi költői túlzással mondhatnánk, hogy nemcsak a második világháború kezdődött a lengyelországi Gliwice nevű városkában, hanem a Nivea története is. Ugyanis ebben a csendes lengyelországi településen született egy polgári zsidó családban Troplowitz, aki aztán a Heidelbergi Egyetemen szerzett diplomát. A fiatal gyógyszerész ügyesen mérte fel a lakossági igényeket, jól tudta, hogy milyen általános készítményekre van szükség. Komoly ambícióval és némi tőkével megvásárolta a Beiersdort-féle céget és hamar sikereket ért el vele. A cég korábbi szakembere, a már említett Dr. Paul Gerson Unna, illetve a részben önálló kutatásokat folytató Dr. Isaac Lifschütz voltak segítségére egy újfajta kozmetikai krém kifejlesztésében. Első lépésként szabadalmaztatta a juhok tisztított gyapjúzsírjából (lanolin) előállított Eucerin nevű anyagot, amelyen leginkább Lifschütz dolgozott. Ez lett a stabil olaj- és vízbázisú krém alapja, amely új dimenziót nyitott a mindennapi bőrápolásban.
Forrás: wikimedia
Sárga, kék
A mai is ismert Nivea krém 1911-ben jelent meg, akkor még nem kék, hanem díszes sárga tégelyben, amelyet tekergő zöld indák díszítettek. A hófehér hidratáló krém, amelybe különféle növényi illatanyagokat kevertek, elsődlegesen a kiszáradt bőr ápolására készült. Az első világháborút követően lendült fel igazán az üzlet, főleg miután 1921-ben az USA-ban is megjelent a cég és New Yorkban rendezte be ottani központját. A Beiersdorf engedélyével és felügyeletével indult meg az amerikai gyártás a leszerződött helyi partnerek által. Természetesen a hamburgi anyacég nemcsak Nivea krémet gyártott, hanem több kiváló kozmetikai cikket, de a köztudatban sokáig ezzel az egy termékkel azonosították a vállalatot, amely jelenségre több külföldi és hazai példát találhatunk. Az mindenesetre igaz, hogy egy új reklámkampánnyal és a krém megjelenésének megváltoztatásával valóban sokat tettek az imázs összemosásáért.
A Nivea krém ikonikus kerek kék tégelyben 1925-ben került piacra, a cég számára készült fehér betűtípussal, amely modernek számított, ugyanis a kék szín használata nem igazán volt elterjedt. Maradjunk annyiban; bevált. A két világháború között óriásit fejlődött a cég, amely a remek vegyészekből álló szakembergárdának, illetve a marketingnek volt köszönhető. Azonban a nácik hatalomra jutásával megjelentek az első viharfelhők a zsidó tulajdonú cég felett. Az 1935. évi ún. zsidó törtvények elfogadása és bevezetése után a vegyipari vállalat náci irányítás alá került, de a termelés nem állt le és egyelőre a külföldi partnerek is megmaradtak. A második világháború kitörésével a hamburgi gyárat hadiüzemmé alakították át, amelyet több bombatalálat ért. Közben a sorra vesztette el külföldi érdekeltségeit és a Nivea védjegyet.
Forrás: wikimedia
Szélesedő piac
Az 1950-es évekre állt talpra a német vállalat, amely vissza tudta szerezni elvesztett piacait. Az újabb nagy dobás 1663-ban történt, amikor piacra dobta a teljes test ápolására készített Nivea tejet. A brandnek megfelelően az ismert és bevált kékszínben, de műanyag flakonban hozta forgalomba a testápoló tejet. A termékcsalád következő célterülete a férfi vásárlók és „fogyasztók” megnyerése volt a számukra fejlesztett és készített Nivea Man kencékkel. A fejlesztések ellenére (pl. a sejtterápiás kutatásokon alapuló Eucerin termékek megjelenése) a kék Nivea örökdarabnak számít, amely mintegy kétszáz országban van jelen és évente százmillió darabot értékesítenek belőle. A cég gondosan ügyel arra, hogy a megbízhatóság mellett, igazi családbarátként szerepeljen a termék a hirdetésekben, ennek esett áldozatául túlságosan kihívóan viselkedő reklámarc, Rihanna. A bevált dolgokon ne változtass közhelyes mondást követve, a Beiersdorf sem változtatott a klasszikus Nivea krém alapreceptjén, csak némiképp modernizálta, amely az egyik vezető terméke maradt.