fbpx

Mit iszunk az ásványvízen?

May 2, 2023ÁTFOGÓ

atfogo maj 2023 feature

Ásványvíz – a rosszmájúak azt mondják, az évszázad marketingtrükkje. “A marketingesek rávették az embereket, hogy palackozott csapvizet igyanak, többszörös áron!” A palackozott víz valóban a mai napig egy bomba üzlet, és rengeteg márka verseng a vásárlók kegyeiért. De mit is vesznek pontosan az emberek: vizet vagy valami mást is? Összefoglaljuk a leglényegesebb pontokat az ásványvíz-bizniszről, és példákat is nézünk a legkiemelkedőbb márkákra. Poharakat előkészíteni!

Beltartalom

Első blikkre úgy tűnik, hogy racionálisan kevéssé megmagyarázható, miért iszunk palackozott vizet. A világ sok más területével ellentétben itthon kiváló állapotú a csapvíz, hiszen a csapvizet is rengeteg ellenőrzésnek és szabálynak vetik alá. Az áttörés 1993-ban történt: azóta évente 20-30%-kal növekedik az éves ásványvíz fogyasztás. Így a fejenként 3 literes ásványvízfogyasztástól meg is érkeztünk az EU top 5 ásványvízivói közé – évenkénti 130 literes átlagfogyasztással. A palackozott vízben két dolog lehet: ásványvíz vagy forrásvíz. Az ásványvíz akkor természetes ásványvíz, ha legalább 500 mg/liter az oldott ásványianyag-tartalma (és ez állandó is), és szennyeződéstől védett vízadó rétegből származik. A forrásvíznél ennél kicsit engedékenyebbek a szabályok: kisebb mélységből származik, ennél fogva kevesebb az ásványianyag-tartalma és az ingadozhat is. Van tehát objektíven is bizonyítható különbség a csapvíz és az ásványvíz között, azonban azt is hozzá kell tenni, hogy pont emiatt nem minden palackozott víz ásványvíz. Ugyanis van lehetőség csapvizet is palackozni – ezt semmilyen szabály nem tiltja, csak ilyenkor nem használható a természetes ásványvíz megnevezés. Ebben az esetben pedig tényleg arról beszélünk, hogy szépen csomagolt csapvizet kapunk.

Csomagolás

Rosszabbítja a helyzetet, hogy gyakran környezetszennyező az ásványvizek csomagolása. A PET palackok gyártásához nem elhanyagolható mennyiségű kőolajra van szükség. Az elkészült, majd rövid idő után eldobott műanyag palack további szemetet termel, és nincs garancia a szelektív gyűjtésére és újrahasznosítására. Furcsa helyre tenni magunkban a tényt, hogy percek-órák leforgása alatt elfogyasztunk valamit, és szinte rögtön el is dobjuk a csomagolását, ami ritkán hasznosul tovább. Nem véletlen, hogy a kulacsok, saját hordozók nagy népszerűségnek örvendenek – nemcsak a környezettudatos emberek körében is.

Árazás

A palackozott vízben rejlő ellentmondások egyik leglényegesebbike az ár. Ma Magyarországon egy liter csapvíz (ha otthon fogyasztjuk, saját kontóra) alig 1 Ft-ra jön ki. Mi vesz akkor rá minket, hogy 139 Ft-ért vásároljunk egy literes palackozott ásványvizet? Még azt se lehet mondani, hogy a bubik miatt, mert Magyarországon már évekkel ezelőtt megfordult a trend, és az ásványvíz-fogyasztás több, mint felét a mentes vizek teszik ki.

Miért tökéletes a víz a marketingnek?

A víz egy áttetsző, színtelen, szagtalan, íztelen folyadék. A termékek ezáltal egymástól szinte megkülönböztethetetlenek. És épp ezért tökéletes arra, hogy megtöltsék tartalommal, szimbólumokkal, jelentésekkel, és a maga a márka legyen egyedül a megkülönböztethetőség alapja. Ha végignézzük a termékeket – amik szinte teljesen azonosak egymással –, roskadoznak a rengeteg hozzáadott jelentés, kép, narratíva alatt. Ha a márkákra pillantunk, láthatjuk, hogy mennyi sikeres példa van arra, ahogy a legkülönbözőbb fogalmakat, jelentéseket, asszociációkat kötik a vízhez: koronaékszertől kezdve (Szent Korona – Szentkirályi) hegységen át (Badacsony – Theodora, Evian) a vörös csillagig (Pellegrini) és a babafejig (Jana). Ha közelebbről nézzük a szimbólumokat, legtöbbjük ezekre a központi fogalmakra vezethetők vissza:

1 ) A helyszín, ahonnan ered az ásványvíz
2) A tisztaság, ami jellemző az ásványvízre
3) Az eredet, ami egyszerre a víz és a márka eredete is

Tökéletes branding alapanyag az ásványvíz. Tabula rasa, amit így tele lehet írni a márka személyiségével, amiben aztán magukra ismernek a célcsoportok. Nem véletlen, hogy ebben a szegmensben kiélezett verseny van – minden célcsoportra jut nem is egy, hanem akár több márka is. Mindenki megtalálja magát a merítésben a szoptatós anyukáktól kezdve a yuppiekon, hipstereken át a sportolókig, vagy a boomerekig. A rengeteg hozzáadott érték miatt pedig adja magát a high-end, prémium pozicionálás.

Mivel versenyzik a termék?

Érdekes kérdés, mert a fogyasztók fejében inkább a csapvíz a palackozott víz elsődleges konkurenciája. Az iparági szakemberek azonban a cukros, szénsavas üdítőitalokkal állítják szembe az ásványvizet, mint egészséges alternatívát, és így is alakítják pozicionálásukat. Mindkettőt meg lehet indokolni, és márkája válogatja, hogy éppen melyikkel kíván versenyezni. Míg az ízesített ásványvizekkel operáló LaCroix egyértelműen a szénsavas, cukros üdítőkkel veszi fel a versenyt, addig például a Szentkirályi nem biztos, hogy ezeknek a babérjai akarna törni. Az is megfigyelhető, hogy minél prémiumabb egy termék pozicionálása (pl.: Fiji víz) annál egyértelműbb, hogy a többi italkategória, és nem a csapvíz konkurenciája kíván lenni – legyen szó akár alkoholos versenyzőkről is.

1. Le Perrier – ahonnan minden ered

Mit iszunk az ásványvízen?

Itt kezdődött el az iparág története: a Le Perrier előtt igazán nem létezett a palackozott víz, mint kategória, csak a hotelek és repülőgépek menüjének kínálatában. A francia márka a 70-es években leszerződtette a Levi’s marketingesét, Bruce Nevinst aki óriási reklám-és PR kampányt indított az USA-ban. Újságírókat utaztatott a víz forrásához a franciaországi Vergezebe, elkezdett futóeseményeket szponzorálni és logóval ellátott napernyőket teríteni a legmenőbb vendéglátóhelyek teraszain. A csomagolás is formabontó volt: üvegből volt, kicsinyítettek a méreten és gömbölyítettek a formán, így egyértelműen egy főre szólt egy palack. A Perrier nagyon hamar felvette a versenyt a posh/preppy fiatalok körében mind az alkoholos, mind az édes üdítőitalokkal és megteremtette saját kategóriáját a piacon.

Magukat úgy is aposztrofálják, mint a „mixerek segédje”, tehát ha egy koktélba bubis víz kell, akkor egyértelmű legyen, hogy Perrier-hez kell nyúlni.

Ára: 1 129 Ft/ 0,75 liter

A vízen kívül mit adnak?
Luxy-t: fehér galléros póló, szalmakalap, tenisz, St Tropez. 

Szlogen:
Rise above the ordinary

 

2. Theodora – a magyar veterán

 

Kékkútról már az 1700-as évek óta származnak feljegyzések, illetve az onnan eredő „savanyú vízről”. 1907-ben indult el a palackozó, ekkor Kékkúti Anna-forrás víz néven árulták, leginkább a helyi lakosoknak. 1921-ben kapta a Theodora nevet, ami összeforrt a Balaton-felvidéki természeti kincsekkel.

Ára: 129 Ft / liter

A vízen kívül mit adnak?
Badacsony, Balaton, slow life

Szlogen:
Ha a víz mesélni tudna

3. Blk Water – igen, ilyen is van

 

Egy kanadai testvérpárnak onnan jött a fekete víz ötlete, hogy édesanyjuk csontrákjára hatékony kúrának bizonyult a fulvosav-kúra, így elhatározták, hogy a csodaszert víz formájában is elérhetővé teszik. A fulvosav növényi biomassza bomlásakor keletkezik és bővelkedik ásványi anyagokban, azonban nélkülöz bármiféle cukrot, szénhidrátot vagy kalóriát.

Ára: $40-50 / 1 liter

A vízen kívül mit adnak?
Az érzést, hogy a jövő életelixírjét iszod, amit majd az unokáid fognak inni, hogy 150 évig éljenek.

Szlogen:
Liquid life

4. Aqua Botanical – gyümölcsökből és zöldségekből préselt víz

A növények 90%-a vízből áll, ami a feldolgozásuk során gyakran felhasználatlanul marad. Az ausztrál Aqua Botanical megtalálta a módját, hogy fenntartható módon, zöldségekből és gyümölcsökből nyerjék ki a vizet, és ne a fogyó vízkészletet terheljék vele.

Ára: $4.50 / 330ml

A vízen kívül mit adnak?
Az érzést, hogy a legkörnyezettudatosabb és legfenntarthatóbb forrásból ihatod a vizet, és nem a Földet zsákmányolod ki vele.

Szlogen:
We plant water

5. Svalbarði – színtiszta jéghegyvíz

A norvég-amerikai találmány olvasztott északi jégtáblákból készül, ami így nagyon alacsony ásványianyag-tartalmú, és a lehető legtisztább vizet adja elmondásuk szerint. Üvegpalack, fa kupak, prémium életérzés. 2023 februárjában befejezték az értékesítést.

Ára: €89.95 / 750 ml

A vízen kívül mit adnak?
A szennyezett, öreg vezetékekben csordogáló csapvíz helyett igyál a legkristálytisztább forrásból, bármilyen messze is legyen.

Szlogen:
Ultra-premium iceberg water from Svalbard helping fight climate change

5. A magyar üdvöske: Szentkirályi

A kategória hazai felívelését a Szentkirályi brandhez kötjük. Balogh Levente márkáját egy okos húzással, egy díjjal alapozta meg: a Szentkirályit 2004-ben párizsban a világ legjobb ásványvizének választották és elnyerte az Aqua-Eauscar-díjat.

Ára: 139 Ft / liter

A vízen kívül mit adnak?
Biztonságot, hogy eredendően tiszta, megbízható forrásból származó, hazai vizet iszol és vele egy magyar vállalatot támogatsz.

Szlogen:
Egy csepp Magyarország…

Összeállításunk a lapunk 2021. júliusi számában megjelent Mit iszunk az ásványvízen? – ásványvíz-körkép című anyagunk frissített, kiegészített változata.

A téma alaposabb feltárásához bevontuk a HAB ad szakértőit is: Kiss Virág ügynökségvezetőt és Várszegi Gyuri kreatívigazgatót.

Várszegi Gyuri kreatívigazgató: „Volt szerencsém dolgozni több hazai ásványvíz márka csomagolásának fejlesztésén a logótól a címketervig, a zsugorfóliától esetenként a termékkampányokig. Ez mindig egy elég összetett, de alapvetően izgalmas kihívás, hiszen vannak marketingcélok, figyelni kell a célcsoport igényeire es vizuális érzékenységére, illetve a designtrendek is befolyásoljak a végeredményt. Nagyon szeretem ezeket a feladatokat, mert ritkán tudom előre, hova fog fejlődni egy címke a folyamat végére. A csomagolás ebben a szegmensben amúgy kulcsfontosságú. Vannak markák, ahol gyakorlatilag az egyetlen kommunikációs felület maga a csomagolás, a palack formája es a címke. Emiatt egy címkének igen sokat el kell tudni mondani a termekről, ami ugye „csak egy víz”. Végül, de nem utolsósorban még mindig remek érzés a polcokon, szatyrokban látni a munkám végeredményét. Annál kevésbé szívderítő, amikor az utcán, erdőben látom őket szétszórva. Viszont azt szinte testközelből látom, hogy ezek a gyártó cégek igen komoly pénzt és energiát ölnek abba, hogy csökkentsék a műanyagszennyezést, fejlesztésekkel, kampányokkal, edukációval. Azt is érzékelem, hogy sajnos még messze van a kívánt végeredmény.”          

Kiss Virág, ügynökségvezető, kreatív stratéga:A márkázott ásványvíz a “first world problem” kategória biztos dobogósa, hiszen amíg a Föld lakosságának nagy része nem rendelkezik bekötött ivóvízzel az otthonában, addig egyes popsztárok vagy jetsetter palánták repülővel szállíttatják maguknak az Evian vizet, akár hajmosási célra is. A kettő között pedig számtalan márka verseng szomjunk oltásáért – tisztaság, forrás különlegesség, ásványiösszetétel, design és egyéb szempontok mentén. Mivel kb 2 liter folyadékra van szükségünk minden egyes nap, ez egy igazán jó lehetőség arra, hogy döntésünkkel demonstráljuk a számunkra fontos értékeket.”