Ásványvíz – a rosszmájúak azt mondják, az évszázad marketingtrükkje. “A marketingesek rávették az embereket, hogy palackozott csapvizet igyanak, többszörös áron!” A palackozott víz valóban a mai napig egy bomba üzlet, és rengeteg márka verseng a vásárlók kegyeiért. De mit is vesznek pontosan az emberek: vizet vagy valami mást is? Összefoglaljuk a leglényegesebb pontokat az ásványvíz-bizniszről, és példákat is nézünk a legkiemelkedőbb márkákra. Poharakat előkészíteni!
Beltartalom
Csomagolás
Árazás
Miért tökéletes a víz a marketingnek?
1 ) A helyszín, ahonnan ered az ásványvíz
2) A tisztaság, ami jellemző az ásványvízre
3) Az eredet, ami egyszerre a víz és a márka eredete is
Mivel versenyzik a termék?
1. Le Perrier – ahonnan minden ered
Itt kezdődött el az iparág története: a Le Perrier előtt igazán nem létezett a palackozott víz, mint kategória, csak a hotelek és repülőgépek menüjének kínálatában. A francia márka a 70-es években leszerződtette a Levi’s marketingesét, Bruce Nevinst aki óriási reklám-és PR kampányt indított az USA-ban. Újságírókat utaztatott a víz forrásához a franciaországi Vergezebe, elkezdett futóeseményeket szponzorálni és logóval ellátott napernyőket teríteni a legmenőbb vendéglátóhelyek teraszain. A csomagolás is formabontó volt: üvegből volt, kicsinyítettek a méreten és gömbölyítettek a formán, így egyértelműen egy főre szólt egy palack. A Perrier nagyon hamar felvette a versenyt a posh/preppy fiatalok körében mind az alkoholos, mind az édes üdítőitalokkal és megteremtette saját kategóriáját a piacon.
Magukat úgy is aposztrofálják, mint a „mixerek segédje”, tehát ha egy koktélba bubis víz kell, akkor egyértelmű legyen, hogy Perrier-hez kell nyúlni.
Ára: 1 129 Ft/ 0,75 liter
A vízen kívül mit adnak?
Luxy-t: fehér galléros póló, szalmakalap, tenisz, St Tropez.
Szlogen:
Rise above the ordinary
2. Theodora – a magyar veterán
Kékkútról már az 1700-as évek óta származnak feljegyzések, illetve az onnan eredő „savanyú vízről”. 1907-ben indult el a palackozó, ekkor Kékkúti Anna-forrás víz néven árulták, leginkább a helyi lakosoknak. 1921-ben kapta a Theodora nevet, ami összeforrt a Balaton-felvidéki természeti kincsekkel.
Ára: 129 Ft / liter
A vízen kívül mit adnak?
Badacsony, Balaton, slow life
Szlogen:
Ha a víz mesélni tudna
3. Blk Water – igen, ilyen is van
Egy kanadai testvérpárnak onnan jött a fekete víz ötlete, hogy édesanyjuk csontrákjára hatékony kúrának bizonyult a fulvosav-kúra, így elhatározták, hogy a csodaszert víz formájában is elérhetővé teszik. A fulvosav növényi biomassza bomlásakor keletkezik és bővelkedik ásványi anyagokban, azonban nélkülöz bármiféle cukrot, szénhidrátot vagy kalóriát.
Ára: $40-50 / 1 liter
A vízen kívül mit adnak?
Az érzést, hogy a jövő életelixírjét iszod, amit majd az unokáid fognak inni, hogy 150 évig éljenek.
Szlogen:
Liquid life
4. Aqua Botanical – gyümölcsökből és zöldségekből préselt víz
A növények 90%-a vízből áll, ami a feldolgozásuk során gyakran felhasználatlanul marad. Az ausztrál Aqua Botanical megtalálta a módját, hogy fenntartható módon, zöldségekből és gyümölcsökből nyerjék ki a vizet, és ne a fogyó vízkészletet terheljék vele.
Ára: $4.50 / 330ml
A vízen kívül mit adnak?
Az érzést, hogy a legkörnyezettudatosabb és legfenntarthatóbb forrásból ihatod a vizet, és nem a Földet zsákmányolod ki vele.
Szlogen:
We plant water
5. Svalbarði – színtiszta jéghegyvíz
A norvég-amerikai találmány olvasztott északi jégtáblákból készül, ami így nagyon alacsony ásványianyag-tartalmú, és a lehető legtisztább vizet adja elmondásuk szerint. Üvegpalack, fa kupak, prémium életérzés. 2023 februárjában befejezték az értékesítést.
Ára: €89.95 / 750 ml
A vízen kívül mit adnak?
A szennyezett, öreg vezetékekben csordogáló csapvíz helyett igyál a legkristálytisztább forrásból, bármilyen messze is legyen.
Szlogen:
Ultra-premium iceberg water from Svalbard helping fight climate change
5. A magyar üdvöske: Szentkirályi
A kategória hazai felívelését a Szentkirályi brandhez kötjük. Balogh Levente márkáját egy okos húzással, egy díjjal alapozta meg: a Szentkirályit 2004-ben párizsban a világ legjobb ásványvizének választották és elnyerte az Aqua-Eauscar-díjat.
Ára: 139 Ft / liter
A vízen kívül mit adnak?
Biztonságot, hogy eredendően tiszta, megbízható forrásból származó, hazai vizet iszol és vele egy magyar vállalatot támogatsz.
Szlogen:
Egy csepp Magyarország…
Összeállításunk a lapunk 2021. júliusi számában megjelent Mit iszunk az ásványvízen? – ásványvíz-körkép című anyagunk frissített, kiegészített változata.
A téma alaposabb feltárásához bevontuk a HAB ad szakértőit is: Kiss Virág ügynökségvezetőt és Várszegi Gyuri kreatívigazgatót.
Várszegi Gyuri kreatívigazgató: „Volt szerencsém dolgozni több hazai ásványvíz márka csomagolásának fejlesztésén a logótól a címketervig, a zsugorfóliától esetenként a termékkampányokig. Ez mindig egy elég összetett, de alapvetően izgalmas kihívás, hiszen vannak marketingcélok, figyelni kell a célcsoport igényeire es vizuális érzékenységére, illetve a designtrendek is befolyásoljak a végeredményt. Nagyon szeretem ezeket a feladatokat, mert ritkán tudom előre, hova fog fejlődni egy címke a folyamat végére. A csomagolás ebben a szegmensben amúgy kulcsfontosságú. Vannak markák, ahol gyakorlatilag az egyetlen kommunikációs felület maga a csomagolás, a palack formája es a címke. Emiatt egy címkének igen sokat el kell tudni mondani a termekről, ami ugye „csak egy víz”. Végül, de nem utolsósorban még mindig remek érzés a polcokon, szatyrokban látni a munkám végeredményét. Annál kevésbé szívderítő, amikor az utcán, erdőben látom őket szétszórva. Viszont azt szinte testközelből látom, hogy ezek a gyártó cégek igen komoly pénzt és energiát ölnek abba, hogy csökkentsék a műanyagszennyezést, fejlesztésekkel, kampányokkal, edukációval. Azt is érzékelem, hogy sajnos még messze van a kívánt végeredmény.”
Kiss Virág, ügynökségvezető, kreatív stratéga: “A márkázott ásványvíz a “first world problem” kategória biztos dobogósa, hiszen amíg a Föld lakosságának nagy része nem rendelkezik bekötött ivóvízzel az otthonában, addig egyes popsztárok vagy jetsetter palánták repülővel szállíttatják maguknak az Evian vizet, akár hajmosási célra is. A kettő között pedig számtalan márka verseng szomjunk oltásáért – tisztaság, forrás különlegesség, ásványiösszetétel, design és egyéb szempontok mentén. Mivel kb 2 liter folyadékra van szükségünk minden egyes nap, ez egy igazán jó lehetőség arra, hogy döntésünkkel demonstráljuk a számunkra fontos értékeket.”
Források:
https://www.instagram.com/p/CRJrAX_BZCQ/
https://termalonline.hu/wellness-hirek/forrasviz-asvanyviz-mi-a-kulonbseg
https://asvanyvizek.hu/mit-kell-tudni-az-asvanyvizrol/asvanyviz-fogyasztasi-adatok/
https://sheabouteverything.blog.hu/2015/05/18/blk_feketeviz
https://bettermarketing.pub/the-marketing-of-bottled-water-351d2465b2f2
https://www.inc.com/magazine/19861001/7075.html
https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/10166/1/TESE%20-%20Marta%20Amador.pdf
https://eyeondesign.aiga.org/wet-wild-a-deep-dive-into-branding-water/
https://theconversation.com/bottled-water-is-the-marketing-trick-of-the-century-25842
https://www.investopedia.com/news/bottled-water-marketing-trick-century/
https://chikansplanet.blog.hu/2018/11/09/palackozott_viz_hamis_abrandok_es_a_nagy_marketing_trukk
https://evians.hu/a-tokeletes-marketing-fogas/
https://www.elobolygonk.hu/Klimahirek/Viz/2019_08_17/marketinglufi_volna_a_palackozott_asvanyviz