Forrás: Pixabay
Az energiaitalok története hosszú múltra tekint vissza, hiszen már az ókorban is fogyasztottak valamiféle kondíciónövelő itókát. Persze nem a közismert Gallfalvában főzte a hosszúszakállú driuda Asterixnek és társainak, bár a korszak stimmel. Sőt pont a rómaiak használták a posca nevű italt – ecet, méz, koriander és víz keveréke – energianövelésre, amely utóbb a feledés homályába veszett. Napjainkban sok vitát generálnak a különböző fajtájú és ízesítésű energiaitalok, leginkább az egészségre gyakorolt hatásuk miatt. Ez alól a piacvezető Red Bull sem kivétel.
A salzburgi székhelyű energiaital, a 2022-ben 9,6 milliárd euro bevétellel büszkélkedő Red Bull története is kicsiben kezdődött és sokan nem sejtik, hogy mennyire szövevényes volt az indulása. Az alapító, az ausztriai Stájerországban született, amúgy horvát származású Dietrich Mateschitz (1944-2022) a marketing diploma megszerzését követően lázasan vetette bele magát az üzleti világba, azon belül is a kemikáliák piacába. Mint a legtöbb üzletember, sokat utazott, amely nemcsak rengeteg stresszel járt, de fizikailag és mentálisan is megterhelő volt. Dél-kelet ázsiai útjai során fedezte fel azokat a helyi, olcsó „üdítőitalokat”, amelyeket leginkább a munkások fogyasztottak élénkítő hatásuk miatt. Az egyik ilyen ital volt az 1970-es évek közepétől forgalmazott thaiföldi Krating Daeng, amely lényegében az eredeti Red Bull, hiszen nemcsak a neve egyezik (thai nyelven „vörös bika”), hanem a közismert logó is azonos. Mateschitz felismerte az italban rejlő üzleti lehetőségeket és valóban mert nagyot álmodni. Otthagyta jól fizető állását, tárgyalásokba kezdett a thai ital tulajdonosával, bizonyos Chaleo Yoovidhyaval (1923-2012), akivel kedvező megállapodást kötött. Röviden mondhatnánk, hogy a többi történelem, de nem ment minden ilyen egyszerűen.
Forrás: Pixabay
Extrém sportok
Mateschitz 1984-ben megalapította a Red Bull Gmbh-t, amelyben 49% a sajátja, 51 % pedig a thai partneré lett. Az ázsiai és az osztrák cég szorosan együttműködik, de lényegében két különálló vállalkozás. A következő három évben egy új ízesítésű, az európai és az amerikai ízlésnek jobban megfelelő terméken dolgoztak vegyész szakemberei, amelynek eredményeként került a piacra a „másik” Red Bull 1987 áprilisában. Az italt Salzburgban gyártják, de Voralbergben palackozzák. Kezdetben csak Ausztriában árusították a jellegzetes 250 ml-es dobozokban, majd Bajorországban terjeszkedett tovább a cég. Rövid időn belül megjelent a többi nyugat-európai országban, illetve a tengerentúlon is. Egy ideig úgy tűnt, hogy mint az első igazi energiaital, népszerűsége töretlen lesz. Azonban egyre több kifogás jelent meg az emberi szervezetre gyakorolt hatása miatt, illetve az elmaradt komolyabb laboratóriumi vizsgálatok okán. A legtöbb orvosi ellenkezés az energiaital alapanyagainak együttes hatástanulmány hiányosságait érintette. Az ital összetevői – víz, koffein, cukor (cukorrépából), taurin, B-vitamincsoport – eltértek az eredeti, thaiföldi terméktől, sok országban károsnak minősítették az ital fogyasztását és betiltották forgalmazását. A Red Bull mindent megtett, hogy megcáfolja ezeket az állításokat és bebizonyítsa terméke „ártatlanságát”. Ez a kampány annyira sikeresnek bizonyult, hogy 2022-ben 11,5 milliárd doboz Red Bullt vettek világszerte. Ebben nagy szerepet kapott az osztrák cég hatékony és folyamatos szponzorációs és marketing stratégiája. Ennek köszönhetően jelent meg a Forma 1 világában (Gerhard Berger szponzorálása, illetve a Red Bull Racing Team létrehozása), majd sportrepülés következett (Mateschitz maga is képzett pilóta volt), természetesen a labdarúgás sem maradhatott ki (Austria Salzburg, RB Leipzig és az amerikai New York Metro csapata), valamint a különféle extrém sportok támogatása. Mindemellett a zeneiparban is jelentős szerepet vállal (pl. koncertek, fesztiválok).
Forrás: Pixabay
Magyar bika
Az energiaital Magyarországon – hivatalosan – az 1990-es évek elején jelent meg a Red Bull Hungária Kft. megalakulásával, amely megkezdte a hazai forgalmazását. Egészen 1997-ig, amikor egészségügyi okokból a szakhatóságok (ÁNTSZ és az OÉTI) betiltottak az árusítását. Jogi és szakmai huzavona kezdődött, amelynek végén 2000-ben, miniszteri engedéllyel újra engedélyezték a fogyasztását. A magyar piac más okból is fontossá vált a Red Bullnak, konkrétan a reklámjai miatt. A híres reklámszlogen – verleiht Flügel – állítólag magától Mateschitztől származik, de profi szakemberek alakították ki a teljes arculatot. A Red Bull Johannes Kastner reklámügynökségét bízta meg a jelentős munkával, akik bevonták a munkába a kiváló grafikust, Horst Sambot. Az ő egyszerű tollrajzának köszönhető a jólismert rajzfilmreklámok arculata. Azonban a rajzfilmek (reklámok) Magyarországon, Pécsett készülnek. Kastner cége jól tudta, hogy hazánkban milyen jó rajzfilmkészítők dolgoznak, így kerültek kapcsolatba Hernádi Tibor grafikussal, rendezővel. 1992-ben kezdődött a közös munka és tart napjainkig, amelyet Hernádi 2012-ben bekövetkezett sajnálatos halála sem befolyásolt. Kezdetben a Funny Film Kft., majd 2013-tól a Garage Cartoon Kft. berkein belül készülnek (hagyományos, kézzel készült technikával) az energiaitalgyártó óriás egész világon vetített reklámjai. Teljesen véletlenül a pécsi Széchenyi téren álló Zsolnay-kút négy vízköpője is bikafejet ábrázol.
Forrás: Pixabay