fbpx

A válság a fejekben kezdődik – hogyan viselkedünk krízis idején?

Mar 1, 2023ÁTFOGÓ

adwerk március átfogó

A válság technikailag – hivatalos definíció szerint – csak nemrég, február közepén köszöntött be Magyarországra, de a fejekbe már jóval hamarabb megérkezett. Hogy is van ez, elég csak elhinni, hogy válság van, és ettől be is indulnak a folyamatok? Mi a válság pszichológiája és milyen fogyasztói magatartások jellemzik?

Elmélet – mikor mondhatjuk, hogy gazdasági válság van?

A recessziónak hivatalosan több közgazdasági definíciója és meghatározó mutatója van. Ezek közül is az egyik legelterjedtebb megközelítés, hogy recessziónak hívjuk azt, ha egymás után két negyedévben csökken egy ország GDP-je. Ezt a definíciót alkalmazva Magyarországon technikailag recesszió van, mert a 2023 februári adatok, amelyek 2022 utolsó negyedévére vonatkoztak, csökkenést mutattak, hasonlóan a harmadik negyedévihez. Az Egyesült Államokban 2022 első két negyedéve csökkenő GDP-t mutatott, azonban a harmadik és a negyedik pedig növekvőt. További gazdasági mutatók, amik válságra utalnak:
  • infláció
  • magas munkanélküliség
  • magas jegybanki alapkama
  • az egy főre jutó kiadások csökkenése
  • a lakásárak csökkenése

A centrum országokban ezek közül egyelőre az infláció jelent meg biztosan, de elemzők figyelmeztetnek: a munkanélküliség mindig később csatlakozik ehhez a fogathoz. Itthon, Magyarországon ezek közül a magas jegybanki alapkamat pipálható ki, és lassan pedig a lakásárak csökkenése is megkezdődött. A világszinten magas infláció (amiben Magyarország az éllovasok között van a 48,2 százalékos élelmiszer-inflációval) és a hozzá társuló lassú gazdasági növekedés pedig meghozta a stagfláció korszakát.

Gyakorlat – hogyan hat a válság tudata a viselkedésünkre?

Hogy lehet mégis az, hogyha a hivatalos keretrendszert nézzük, nem köszöntött még be világszintű recesszió, de az érzés mégis olyan, mintha mégis. Akkor a recesszió a fejekben kezdődik?

Természetesen árnyaltabb ennél a helyzet. Az elszálló energia- és élelmiszerárak, a forint mélyrepülése, az elhúzódó orosz-ukrán háború nem a fantáziánk szüleménye. Épp, hogy fellélegeztünk a covidból, megérkeztünk egy újabb kihívásokkal teli korszakba.

Azonban hozzá kell tenni, hogy mi, emberek hajlamosak vagyunk megnehezíteni a magunk dolgát, méghozzá igen kifinomult eszközökkel. Milyen gondolati torzításokkal, logikusnak tűnő döntésekkel próbáljuk meggyőzni magunkat, hogy ura vagyunk a helyzetnek?

Az alábbiakban Jake McKenzie, az Intermark Group nevű, amerikai pszichológia-központú marketing ügynökség vezetőjének megfigyeléseit tekintjük át:

1) Hiánygondolkodás

A válság gondolata a hiányok felé irányítja figyelmünket: minden erőforrást végletesen végesnek és kevésnek, nem elégnek érzünk. Kutatásokban megfigyelték, hogy ez az állapot rögtön kihat a kognitív (tehát gondolkodásbeli) képességeinkre, jobban a jelenre fókuszálunk, de sajnos nem jó értelemben: kevésbé tudjuk a múlt és a jövő kontextusában szemlélni a dolgokat, a hiány állandósultnak tűnik. A jelenben megélt felfokozott hiányállapot pedig gyakran irracionális vásárlási döntésekhez vezet, olyanokhoz, amelyeket „normál” állapotunkban eszünkbe sem jutna.

2) Utolsó garas-effektus

A név azt a jelenséget takarja, amikor hónap végén egy újabb, talán nem annyira várt kiadással lenullázzuk, vagy közel lenullázzuk a számlánkat, és emiatt negatív érzéseket, például mérget vagy dühöt táplálunk a kiadás felé, ami okozta. Érdekes módon a visszatérő, ismerős kiadásokra, mint például a lakbér, telefonszámla vagy valamilyen részletfizetés, nem visszük át ezeket a negatív érzéseket. McKenzie szerint inkább a hirtelen felbukkanó, nem várt termékekre vagy szolgáltatásokra projektáljuk őket, ezért tanácsolja az eladói oldalról a részletfizetési opciók fenntartását, promotálását.

3) Negativitás-elfogultság, struccpolitika

Tudjuk, hogy a negatív üzenetek és hírek jobban húsbavágóak, és válság idején akad ezekből bőven. Amellett, hogy jobban ki vagyunk rájuk élezve, megjelenik az ellenválasz is: igyekszünk kizárni őket, nem odafigyelni rájuk. A márkák számára ezért a válságidőszak jól jöhet pozitív üzenetek megfogalmazására, hiszen a sokkoló, megrázó negatív üzenetektől egyre jobban el fogunk fordulni.

4) Külső ösztönzők iránti elfogultság

Az emberek szívesen kérdőjelezik meg a magasan fizető állásokban dolgozó emberek motivációit, azzal vádolva őket hogy külső ösztönzők mozgatják őket – mint például a pénz – és kevésbé belső indítékok motiválják őket, mint például az emberek segíteni akarása. Ez válság idején felfokozódik, és nagyobb gyanúval, kétellyel fordulnak azok felé, akik eladni szeretnének valamit. McKenzie azt tanácsolja, hogy kommunikációs oldalról próbáljuk az intrinzik motivációkat hangsúlyozni, például ezért ez kiváló alkalom arra, hogy valamilyen társadalmi ügy felé köteleződjön el a márkakommunikáció.

És te melyik fogyasztó vagy?

A Harvard Business Review 2009-es cikkéből jól ismerjük a válságban megváltozott fogyasztói típusokat, amire azóta is sokan hivatkoznak és tanítanak, de vajon hogy változnak ők a covid utáni időszakban?

Nézzük meg először, kikről is van szó:

1) Slam-on-the-brakes – befékezők

A válságnak legkitettebb rétegről van szó, akik rögtön visszafogják költéseiket, és csak a legszükségesebbekre és legsürgősebbekre költenek.

2) Pained-but-patient – érintettek, de türelmesek

Hosszútávon optimisták, de rövidtávon ők is érzik a válság hatásait, azonban visszafogottabban reagálnak rá. A háztartások döntő többsége ide tartozik. Ahogy a leépítések begyűrűznek a válságba, sokan átcsúsznak a befékezők csoportjába.

3) Comfortably well-off – kényelmes jólétben lévők

Magabiztosak abban, hogy a jelenlegi és jövőbeli bukkanókat kényelmesen átvészelik. Fogyasztásuk szinte megegyezik a recesszió előttivel, de ők is jobban megválogatják kiadásaikat.

3) Comfortably well-off – kényelmes jólétben lévők

Ott folytatják, ahol a recesszió előtt abbahagyták. Fogyasztásuk annyiban változik, hogy a nagyobb kiadásokat későbbre halasztják.

John Quelch és Katherine E. Jocz a termékeket is csoportosítja a válság szemüvegén keresztül:

Essentials – létfontosságúak: a túléléshez és a jólléthez elengedhetetlennek tartott termékek, szolgáltatások

Treats – kényeztetések: olyan élvezeti cikkek, amelyek megvásárlásával megjutalmazzuk magunkat a takarékosságért, lemondásokért

Postponables – halaszthatók: olyan vágyott termékek vagy szolgáltatások, amelyek megvásárlása időben megindokolhatóan eltolható

Expendables – feláldozható: nem szükséges, az adott pillanatban nem indokolható vásárlások

Egy post-covid válság körvonalai

Most, hogy felfrissítettük tudásunkat, nézzük meg a Boston Consulting Group nemrégiben megjelent kutatását!

Négy országban – az Egyesült Államokban, Németországban, Franciaországban, Egyesült Királyságban – vizsgálták a jelenlegi és várható vásárlói tendenciákat válság idején.
Elmondható, hogy a fogyasztók jobban az akciók és kedvezmények felé fordulnak, illetve valószínűleg az online vásárlás is gyakoribb lesz, a benzinköltségek alacsonyabban tartása végett. A spórolás egyik másik fontos módja az otthoni főzés lesz, visszaszorítva az étterembe járást és az ételrendelést. Az online piacterek, árkedvezménnyel operáló – nem márkázott – webshopok népszerűbbé válhatnak a márkaboltok kárára. Érdekes módon viszont növekedést látnak olyan nem várt szegmensekben, ahol a fogyasztók nem terveznek visszavágni a költéseikből: ez pedig a bioélelmiszerek, háziállat-ellátás és vény nélkül kapható gyógyszerek piacát jelenti. A ruházkodásra fordított kiadásokat minden ország fogyasztói egyértelműen hátrébb sorolták prioritásban, illetve elmozdultak az olcsóbb illetve helyettesítő márkák irányába.

Tehát a kutatás szerint bizonyos szegmensek, amelyek a covid alatt növekedtek, de az új recesszió alatt visszaesést fognak tapasztalni, az a ruházat, az elektronika és az éttermek piaca. Viszont van pár olyan szegmens is, amely folytatja a covid alatti növekedési útvonlat: ilyen a lakberendezés, az ékszer, a lakásfelújítás és az élelmiszerek. Teljesen új szereplőként pedig azok a kiadások csatlakoznak, amelyekről a járvány és a karantén alatt le kellett mondanunk: a különböző élmények, utazások pótlása egyelőre tartja magát a kiadási listákon.

A fogyasztók egyértelműen a költségek további növekedésével számolnak a következők miatt:

1) A létfontosságú árucikkek árának növekedése miatt – v.ö. élelmiszer, üzemanyag, energiaárak

2) A nem létfontosságú termékek és szolgáltatások árának növekedése miatt

3) A covid miatt elhalasztott élmények, vásárlások miatt, amiket mindenképp be szeretnének pótolni

A következő hónapban hazai szereplők segítségével megjárjuk körbe, hogyan hat a jelenlegi gazdasági helyzet a márkák kommunikációjára.