fbpx

A Tejúttól a Marsig

Mar 1, 2023CÉGÉR

Adi és Rudi lehetne két rajzfilmfigura neve is, azonban esetünkben két nagymúltú sportcipőgyártó cég tulajdonosait becézték így. A két gyerek folyton versenyzett

Forrás: Pixabay

A fenti cím ellenére nem a csillagászatról, hanem egy olyan cégóriásról lesz szó, amelynek a története cukorkagyártással indult és mai piaci értéke meghaladja a 30 milliárd dollárt. A kis családi vállalkozás első sikeres terméke – a Milky Way – éppen száz éve született meg és került a piacra, de későbbi követőivel (Mars, Snickers, Twix) együtt töretlen népszerűségnek örvend. Azonban a siker mögött számtalan kudarc, családi konfliktus és dráma sejlik fel, amelynek középpontjában egy apa és egy fiú keserédes kapcsolata áll.

Mint a Cégér korábbi írásaiból kiderült, szinte minden ikonikussá vált termék és vállalat mögött rengeteg munka, újítás, változó üzleti eredmények és sokszor egy család áll. Ez utóbbi lehet áldás vagy átok, de nagyban befolyásolhatja az üzlet sikerét. Mindezek a frázisok tökéletesen igazak az amerikai Mars család és cég történetére, azzal a megjegyzéssel, hogy esetünkben az apa és fia egyre jobban elmérgesedő viszonya lényegében megmentette a vállalkozást. Nem pusztán az érzelmek okozták a viharos családi kapcsolatot, hanem a két szereplő eltérő üzleti szemlélete és habitusa. Persze ezek a körülmények nem a fogyasztókra tartoznak, őket csak a produktum érdekli, amelynek fogadtatása gyorsan realizálódik a cég eredményeiben.

A dinasztia megalapítása

Az alapító Franklin Clarence Mars 1883-ban született a minnesotai Hancock aprócska településén. Gyermekbénulásban szenvedett, ezért nehezen mozgott és nem tudott segíteni apjának a gazdasági munkákban. Viszont szívesen nézte édesanyját a konyhában ahogy cukorkákat és más édességeket készít, majd idővel ő is besegített. Leginkább a cukorkát szeretett olvasztott csokoládéba mártani: ezt az ötletet később fel is használta. A XX. század elején az amerikai cukorkák és édességek alapja a maltóz volt, amellyel viszonylag könnyen lehetett dolgozni. A fiatalemberként önálló életet kezdő Mars ebben látta a jövőjét. Az ország nyugati szegletébe, Washington államba költözött és melaszízesítésű édességek forgalmazásába kezdett. Megházasodott és 1904-ben megszületett fia, Forrest Mars. A házasság az első üzleti vállalkozásával együtt sikertelennek bizonyult, elváltak, fia az anyjánál maradt, amely a későbbi rossz viszony alapja lett. Betegsége ellenére Mars keményen küzdött, hogy helyrehozza egzisztenciáját és 1920-ban – már második feleségével – Minneapolisba tette át székhelyét és új üzletbe fogott.

Forrás: Pixabay

A dinasztia megalapítása

Mars új terméke, amelytől a cég a felfutását remélte, egy tejszínhabízű cukorka volt, amelyet csokoládéba mártott (fontos adalék, hogy a csokoládét nem saját maga készítette, hanem az USA akkori legnagyobb gyártójától, Milton Hersheytől szerezte be, amely üzleti kapcsolat még sokáig fennállt). A cukorka a Mar-O-Bar nevet kapta és sikerének köszönhetően a cég anyagi helyzete stabillá vált. Ekkor lépett színre a közben felnőtt és az apjától elidegenült Forrest, aki komoly segítségre szorult, miután kisebb ügyeiért letartóztatta a rendőrség Chicagóban. Minden valamirevaló vállalat életében van egy legendás mozzanat, amely megváltoztatta a jövőt, bár nem mindig igazolható valódisága. Ez a Mars családban így hangzik: miután Frank letette az óvadékot és kihozta fiát a fogdából, beültek meginni egy üdítőt, konkrétabban malátás tejturmixot. Forrest megjegyezte, hogy apjának ilyen ízesítésű csokoládét kellene készíteni. Az apja megfogadta a tanácsot és 1923-ban forgalomba hozta a Milky Way nevet viselő újdonságát, amely egy éven belül mintegy 800 ezer dolláros forgalmat hozott. Mi volt a Milky Way titka? Ez nem egy újabb cukorka volt, hanem nugát, azaz csokiszelet, amely sokáig eláll. Addig a csokoládét csak táblákban árulták, amelyet nem mindig fogyasztottak el egyszerre. A nugát forradalmian újszerű volt, amely hamar közkedveltté vált. Az „alapdarab” megvolt, innentől lehetett kísérletezni az újabb ízekkel, ilyen volt a mindössze 5 centbe kerülő és Frank Mars lováról elnevezett Snickers (1930). Csakhogy az apa és a közben a cégben dolgozó fia között vita alakult ki a további üzleti marketingben.

Forrás: Pixabay

Stabil birodalom

Forrestnek rengeteg új ötlete volt és bátran akart terjeszkedni, új piacokat szerezni, azonban apja sokkal óvatosabban üzletelt – nyilván a korai kudarcok miatt – és nem mert nagyobb kockázatokat vállalni. Végül az eltérő vezetési stílus és a pénz miatt szakítottak egymással, Forrest kapott 50 ezer dollárt és a Milky Way forgalmazásának külföldi jogait, majd átköltözött Európába, ahol tovább képezte magát és önálló céget alapított. Kisebbfajta rivalizálás indult apa és fia között, amelynek eredményeként az Angliában élő Forrest megalkotta a karamellás és kakaós krémes Mars szeletet 1932-ben, amelynek az első logója még egy monokróm felirat volt (a fekete alapon aranyszegélyű piros betűs változat 1978-ban született meg). A fiú az édességipar mellett más területen is próbálkozott, megvásárolt egy kutyaeledelt gyártó céget, amelyből megszületett a Chappie’s márka (ennek utóbb még fontos szerepe lesz a vállalat történetében). A huzakodás már nem tartott sokáig, hiszen Frank Mars 1935-ben elhunyt és Forrest visszatért az USA-ba, ahol átvette a családi vállalkozást, de közben a sajátját is tovább működtette (a két cégcsoport csak 1964-ben egyesült). Az első nagyobb dobása az amerikai Mars élén a Hershey-vel közösen megalkotott M&M’s volt (Milton Hershey és Mars neveiből), majd egyre nagyobb terjeszkedésbe kezdett. Idővel olyan cégeket vásárolt meg a Mars, mint a Wrigley’s, Uncle Ben’s és visszatérve az állateledelekhez, a Whiskas és a Pedigree. Forrest Mars 1999-ben halt meg, egy sikeres és stabil vállalatcsoportot örökségül hagyva családjára, amely napjainkig gondosan kezeli a cégóriás érdekeltségeit.
Franklin Clarence Mars