fbpx

Tessék! Ennyi! – Meg ami közte van

Jan 31, 2023BEST BOY

Szecsanov Martin, Március 2021

Emlékezünk – Szecsanov Martin
Január első napján érkezett a sokkoló hír: ötvenöt éves korában elhunyt Szecsanov Martin operatőr, zenész, festő, galerista.
A vele készített korábbi interjúnkkal, egy videóklippel, egy reklámfilmjével és egy rövidfilmjével búcsúzunk tőle.


Tessék! Ennyi! – Meg ami közte van

Az elmúlt években fényképezett játék-, reklám- és kisfilmeket. Ha csak az itthon forgatott nagyobbak közül az X – A rendszerből törölve, vagy a BUÉK-ot nézzük, mennyire más képek és világok! De Szecsanov Martin dolgozott Törökországban és Kazahsztánban is, ahol a feladatok mellett legalább annyira vonzó volt, hogy bár a filmkészítők profizmusa ugyanolyan, mint bárhol a világon, de az élet, a tempó sokkal lassabb és így a stressz is jóval kisebb, mint akárcsak nálunk.

Ezek közül a munkák közül az elmúlt egy évben sajnos sok elmaradt, főként a külföldiek. Mi lett helyette, mellette? „A megmaradt forgatások mellett talán egy kicsivel több idő jut a festésre” – tudjuk meg az operatőrtől. Barátaival ugyanis hat éve egy önkormányzati árverésen kibéreltek egy Várfok utcai helyiséget, ebből lett a Fest;tisztít. Itt állította ki a körülbelül egy éve a képeit, bár a galéria az elmúlt évben, mint oly sok minden más is, jobbára zárva volt. De nézzük most visszafelé az idővonalat: hogyan lett a festészetért rajongó, aszfaltrajzversenyt megnyerő kis srácból keresett operatőr?

Szecsanov Martin, Március 2021

Szófia és sombrero

Míg a szülők dolgoztak, addig a kis Martinra gyakran az öt nyelvről fordító bolgár nagypapa vigyázott, és élénken él az emlékezetében, hogy miközben kopogtak a billentyűk az Erika táskaírógépen vagy éppen a cirill betűs másikon, addig ő rajzolt. Valahol tehát itt kezdődött Szecsanov Martin kapcsolata a képekkel, és arra a kérdésre, hogy akkoriban mi akart lenni, a válasza egyértelműen az, hogy festő. Az első kiállításra is emlékszik, amit kedvenc nagynénjével látott: „72-ben volt egy Chagall-kiállítás a Műcsarnokban, az elég nagy hatással volt rám. Egyszerűen eldöntöttem, hogy én is festeni fogok” – mondja az első művészeti élményeiről.
Mondjuk az egész gyerekkora gazdag a filmszerű jelenetekben, elég csak a nagynénjével töltött szófiai filmnézéseket felidéznünk. Történt ugyanis, hogy a filmesztéta-művészettörténész rokon egyik akkori szakterülete a latin-amerikai filmek voltak. „Rengeteg fekete-fehér filmet láttunk együtt, amiben sombrérós csávók lövöldöztek, majd percekig haldokoltak. A filmek után pedig állandó program volt a szófiai Budapest Cukrászda” – tudunk meg még többet a gyerekkori kultúr- és gasztronómiai hatásokról.

Ugyanez a nagynéni egyengette az útját az első filmig is, amiben már aktívan közreműködött. Tizenkilenc éves korában ugyanis, amikor a Práter fotós iskola elvégzése után épp munkakeresésben volt, akkor kezdte Dömölky János a Hajnali háztetőket forgatni. A rokoni ismeretség okán szó szót követett, mígnem egyszercsak nekiszegezte a kérdést a rendező: „Világosító vagy segédoperatőr szeretnél lenni?”. „Engem a fények érdekelnek” – válaszolta Martin, akiből így lett pár évre világosító. Lépésről-lépésre került közelebb a kamerához, segédoperatőr, majd focus puller lett. Közben pedig barátjával Herczeg Attilával – aki filmek első asszisztense volt – videoklipeket kezdtek forgatni. A 2000-es évek elején járunk, volt akkoriban zenekara, lemezborítókat is tervezett, ha úgy tetszik, igazi aranykor volt ez az alkotói sokszínűség tekintetében. A gyakorlatban és fokozatosan sajátította el szakmát, amíg aztán ő maga is kimondta, amit már többen javasoltak neki: legyen végre operatőr! Egy jó ideig még egyszerre dolgozott focus pullerként és főleg klipekben operatőrként.
Szecsanov Martin, Március 2021

Reklámos pezsgés

Ekkor érkezett Kovács Feliciától az Argus Film ajánlata, és innentől Attila reklámfilmrendező, ő pedig operatőr lett. Ott találta magát a reklámszakma kellős közepében, egymást érték a legnagyobb cégek reklámfilmjei. „Szerencsém volt, mert a szakmában a volt kollégáim is mind sikertörténetet láttak az enyémben“. Hiszen az addig is csapatjátékoskén dolgozó Martin a kamera mögött is meghallotta az ötleteket: „mindig érdemes odafigyelni arra, amit a többiek mondanak, mindig is a csapatjátékot szerettem a filmkészítésben a legjobban”.
A portfólió pedig közben szépen árnyalódott: reklám, klip, nagyjátékfilm, kisfilm. „Egyszerűen mindegyik megmozgat, más képességeket hoz ki, és tudnak is hiányozni a maguk egyedisége miatt” – mondja a különböző műfajok eltérő kihívásairól az operatőr – „de a legfontosabb, hogy bármit is kell fényképeznem, bármekkora is a költségvetés, bárki is a megrendelő, az én hozzáállásom mindig ugyanaz. A legjobb tudásom szerint a legjobbat kell belőle kihoznom” – tudjuk meg Martin munkamoráljának lényegét.

Bármilyen filmről legyen is szó, a forgatást mindig hosszú előkészítő munka előzi meg, és ez fokozottan igaz a reklámokra, hiszen ott a szokásos filmes előkészítő munkálatok mellett a megrendelőkkel is sokszor és sokat kell egyeztetni, és akkor indulhat a forgatás, amikor már mindenki mindenről ugyanazt gondolja. Itt a legritkább esetben fordul elő improvizáció, pontosan megtervezett minden. „A reklám lényege a sűrítés, másodpercek alatt kell elmondani mindent, mire elindul a kamera, szinte már le is áll. A mai napig lenyűgöz a filmkészítésben, hogy mennyi ember mennyi előkészítő munkája van benne, és egyszer csak az adott napon ott van mindenki, kész a technika és érkezik sminkben, kosztümben a színész, majd elhangzik a két varázsszó: a „tessék” és az „ennyi”. Ez nekem a újra és újra egyfajta varázslat” – mondja a legfontosabb drive-járól. Miközben számára az operatőrködés azt a komplex élményt is nyújtja hogy „technika is, meg művészet is, de van benne sok matek”.

A vászon csendje

A pörgéssel, stresszel járó munka mellé tökéletesen illik a gyerekkori álom, a festészet meditatív csendje. Ez egyben kikapcsolódás számára és igazi sikerélmény is, amikor valami tényleg összejön. „Szeretem benne, hogy, amikor festek, minden csak rajtam múlik és az esetleges kudarcért, vagy akár a sikerért is csak magamat okolhatom. A festészet egyéni sport, és ez azért érdekes, mert a valódi sportok közül a csapatsportokat szeretem, a filmkészítésben is kifejezetten a csapatjátékot élvezem, de a festészet az más!”

Ráadásul ma már nem csak fest, hanem Csáky Attilával vezetett „hobbigalériájuk” is fontos része lett az életének. A tavaly tavaszig havonta cserélődő kiállítások helyszíne, koncertekkel egybekötött klubhelyiség lett, ahol időről-időre tűntek fel egy egy megnyitón a régi arcok. „Nemcsak a társasági életet élveztem benne, hanem azt is, hogy én vagyok ott a mindenes, világítok, installálok, ha elfogy a wc papír, akkor viszek.”