Forrás: Pixabay
Sajnos napjainkban reneszánszát éli a címben szereplő jól ismert szlogen, amelyben az egyetlen pozitív dolog; a tudatos és takarékos energiafogyasztás széleskörű elterjedése. Nem volt ez mindig így, holott – mint látjuk – a probléma rendszerfüggetlen. A takarékosságra való felhívásnak egyik jól bevált módja, amikor egy-egy frappánsnak szánt reklámba csomagolják az adott kormányzat szándékát, felhívását. Nem biztos, hogy ez mindig hatásos, még akkor, sem, ha ehhez a zseniális Alfonzót hívják segítségül.
Háztartás a keleti blokkban
A szocialista gazdaság alapvető hibáiról és azok súlyos következményeiről ma már mindent tudunk, bár voltak olyanok, akik már akkor is tisztában voltak a közelgő összeomlással. A Kádár-féle politikai kurzus mindent megtett az életszínvonal szinten tartásához vagy emeléséhez (mesterségesen alacsony árak, árfixálás, bújtatott munkanélküliség, gazdaságtalan vállalatok fenntartása, állami dotáció stb.), amelynek szó szerint óriási ára volt. Az ország – Moszkva jóváhagyásával – egyre nagyobb hiteleket vett fel a nyugati világból, amellyel megpróbálta kompenzálni a gazdasági visszaesést. Az ún. második olajválság (1979) után az energiaárak az egekbe szöktek, amely a Szovjetunió vezette kommunista blokk országaira – köztük hazánkra is – különösen erősen hatottak, negatív értelemben. Központi narratíva lett az ipari és a lakossági közeget egyik percről a másikra szigorú takarékosságra szoktatni, ezért fordult a kádári adminisztráció a reklámok bevetéséhez.
Az Energiafelügyeleti Hatóság 1979-ben adott megbízást a Magyar Hirdető Vállalatnak egy energiatakarékosságra felhívó reklám elkészítésére. A feladatot Nemes János, a reklámtervező csoport vezetője koordinálta, aki egy-egy energiaterületre osztotta le a csapata feladatait. Végül a folyton ideges és a dróthaját tépő villanyóra figuráját, a magyar rajzfilmes szakma második generációjához tartozó kiváló grafikus, Kaim Miklós készítette el. Estéről estére, folyamatosan feltűnt a reklámblokkokban Forgó Morgó figurája, amely hamar népszerű lett, leginkább a gyerekek körében. A népszerű Alfonzó addig is sok reklámban szerepelt – igaz itt „csak” a hangjával – és most ő adott ötleteket az embereknek a takarékoskodásra. Kaim Miklós már dolgozott együtt Alfonzóval, hiszen több – szintén nagysikerű – Gusztáv-rajzfilmet rendezett Nepp József és Jankovics Marcell mellett. A Forgó Morgó reklám 1980-ban közönségdíjat nyert a Magyar Kereskedelmi Kamara Filmbizottságának reklámfilmszemléjén. Persze az volt a kérdés, hogy milyen hatással volt a lakosságra és a közvéleményre a reklám?
Képes Sport 1980