A karácsony sokak számára nem a felhőtlen ünneplésről szól, hanem épp ellenkezőleg: lehet, hogy épp az egyik legfájdalmasabb időszakot jelenti. A karácsonyi reklámdömping alatt megcsömörlünk a mézes-mázos karácsonyi családi jelenetektől, a szeretet mindenhatóságáról szóló üzenetekkel. Olyan reklámokat mutatunk, amelyek azt üzenik, hogy a karácsony élethelyzettől függően mást és mást jelenthet.
A karácsony – különböző okokból – sok ember számára lehet nehéz időszak. Néhányan úgy érezhetik, hogy túlterheltek az ünnepi időszak elvárásai miatt: például az ajándékok vásárlása, az összejövetelekre való felkészülés vagy a családi hagyományok fenntartása miatt. Mások magányosnak vagy elszigeteltnek érezhetik magukat, különösen akkor, ha távol vannak szeretteiktől, vagy nincs erős, támogató védőháló körülöttük. Nem véletlen, hogy Magyarországon december hónapban 10-15%-kal magasabb a lelkisegély szolgálatokhoz beérkező hívások száma.
Egyesek számára az ünnepi időszak az intenzív érzelmi nyomás ideje is lehet, mivel a stressz, a szorongás vagy a gyász, depresszió érzése ellenére úgy érezhetik, hogy boldognak és felszabadultnak kell lenniük. Itthon körülbelül 800 ezer embert érint a depresszió major, és minden 14. ember érintett valamilyen hangulati problémában.
Ünnep a reklámokon keresztül
Ha valaki kizárólag reklámokból próbálná megérteni, miben rejlik a karácsony szelleme, akkor azt gondolhatná, hogy az az elsőszámú családi ünnep, ami az év legboldogabb és legvarázslatosabb időszaka: jókat eszünk-iszunk a szeretteinkkel. A másik pedig a pátoszos megközelítés, hogy vannak a nálunk – főleg anyagilag – kevésbé szerencsések, akiket ilyenkor még inkább támogatni kell. Ennek kapcsán olyan kampányokat igyekeztünk hozni, ami kitekint a szokásos karácsonyi üzeneteken és jótékonysági akciókon túlra, és olyan társadalmi ügyekre hívja fel a figyelmet, amiket ebben az időszakban könnyebb szem elől téveszteni.
1. Santa Forgot
Ügyfél: Alzheimer’s Research UK
Animáció: Aardman Animation
Év: 2017
Ország: Egyesült Királyság
Mi történne, ha a Mikulás elkezdené összecserélni az ajándékokat, majd egész egyszerűen megfeledkezne a karácsonyról, és nem jönne többet? Ezt a kérdést járja körül a brit Alzheimer kutató intézet kampánya, a Santa Forgot. A kampány hőse Freya, a tudományok iránt lelkesedő kislány, aki mindent megtesz azért, hogy ne feledkezzünk meg az ünnepek alatt se azokról, akik ránk már nem biztos, hogy emlékeznek.
2. Familiarizados
Ügyfél: IKEA
Ügynökség: McCann
Év: 2018
Ország: Spanyolország
A videó ma már 10 millió megtekintés fölött jár, és nem véletlenül. Egy társadalmi kísérlet szemtanúi lehetünk, amiben családok ülnek az ünnepi asztal fölött, és ártalmatlannak tűnő kérdésekre kezdenek válaszolni. Például, hogy milyen filterek elérhetőek az Instagramon, vagy hogy mi a legújabb frissítés az egyik social media appon. Játszi könnyedséggel válaszolnak – kortól függetlenül – a családtagok. Majd további kérdések jönnek a saját családjukról. Miből van diplomája a nagymamának? Hova mentek anyuék nászútra? Mi a fiad kedvenc könyve? A válaszok már nem jönnek úgy csípőből.
3. It’s Good to Share
Ügyfél: Walkers
Ügynökség: VCCP London
Év: 2022
Ország: Egyesült Királyság
A márka szerint az Egyesült Királyság lakosságának 52%-a nyomást érez amiatt, hogy karácsonykor boldognak kell lennie, és úgy kell tennie, mintha minden rendben lenne. A reklám pontosan ezt a helyzetet ábrázolja: amikor lavírozunk a családi-baráti összejöveteleken, miközben semmi kedvünk ott lenni, és megnyílni is nehezen tudunk erről.
4. Eating well means eating together
Ügyfél: Plus áruházlánc
Ügynökség: Energize
Év: 2022
Ország: Hollandia
A kampány egy olyan családi helyzetet mutat be, ahol az első karácsonyt tartják az apuka elvesztése után, az új nevelőapával. A helyzet nehéz érzéseket okoz a tinédzser fiúban, és feszültséget szül a leendő nevelőapával. A kampányt azért is elismerés illeti, mert a férfiak érzelmi kihívásai és velük való megküzdésük méltatlanul kevés reprezentációt kapnak.
5. Brave Face
Ügyfél: Shelter
Ügynökség: Don’t Panic
Év: 2022
Ország: Egyesült Királyság
A kampányt a társadalmi ügyekben aktív londoni ügynökségnek, a Don’t Panicnek köszönhetjük, akik a gyermekszegénységre, azon belül is a hajléktalanságra hívják fel a figyelmet – különösen érzékeny módon. Az előző példához kapcsolódóan itt is biccentésre ad okot, ahogy az érzelmek elmaszkírozása, láthatatlanná tétele jelenik meg egy kisfiú példáján keresztül.
6. First Christmas
Ügyfél: Shooting Star Chase
Ügynökség: Shape History
Év: 2017
Ország: Egyesült Királyság
A kampány arra az élethelyzetre mutat rá, amikor valaki az első karácsonyt éli át szerette elvesztése óta. Az ünnepek, évfordulók különleges helyet foglalnak el a gyászfolyamatban, ezért gyakran érzelmileg terhelt időszakot jelent az érintetteknek. A kampányban egy családot láthatunk, aki a rákban elhunyt kisfiúk halála utáni első karácsonyt ünneplik. A 11 éves kisfiú, aki a videóban látható fotókon szerepel, a kampányt készítő hospice házban hunyt el. A család így szeretett volna hozzájárulni, hogy minél több emberben tudatosítsák: ez az időszak sok embernek, sokféle dolgot jelent egyszerre.
Útravaló
Fontos, hogy ne feledjük, hogy normális, ha az ünnepek alatt az érzelmek széles skáláját éljük át, és nem baj, ha ilyenkor vigyázunk magunkra, és prioritásként kezeljük saját mentális egészségünket. Hasznos lehet határokat szabni, gyakorolni az öngondoskodást, és segítséget kérni, ha nehézségekkel küzdünk.
Lelki segítség
SOS Lelki Elsősegély: a nap 24 órájában, bármely szolgáltatótól ingyenesen hívható telefonszám: 116-123, https://sos-116-123.eoldal.hu
Ifjúsági lelki elsősegély: ingyen hívható hétköznapokon 17-21 között_ 137-00, www.ifjusagi-lelkisegely.hu
Kék Vonal (gyermek- és ifjúsági telefonszolgálat): a nap 24 órájában ingyenesen elérhető a 116-111 számon, www.kek-vonal.hu
Kék Vonal ingyenes és anonim lelkisegély-vonala szülők, hozzátartozók vagy szakemberek számára, ha egy gyermek érdekében szeretnének konzultálni: 116-000
NANE Egyesület bántalmazott nőknek és gyerekeknek telefonszolgálat: 06-80-505-101 vezetékesről, ingyenesen, (06-1) 267-4900 mobilról vagy vezetékesről hívható, normál tarifával. Szerda kivételével este 6-tól 10-ig.
STOP Férfierőszak Információs Vonal: csütörtök 18-21 óráig: 06-1-344-3802
Délután Telefonos Lelkisegély Szolgálat 40 felettiek számára: este 16-21 óráig: 06-80-200- 866, www.delutan.hu
Call for help mindennap 0-24 óráig 770-7300; bármikor elérhető online: www.callforhelp.hu