fbpx

Nemcsak a szeretet ünnepe – 6 megható, ám rendhagyó karácsonyi kampány

Dec 23, 2022ÁTFOGÓ

Nemcsak a szeretet ünnepe – 5 megható, ám rendhagyó karácsonyi kampány

A karácsony sokak számára nem a felhőtlen ünneplésről szól, hanem épp ellenkezőleg: lehet, hogy épp az egyik legfájdalmasabb időszakot jelenti. A karácsonyi reklámdömping alatt megcsömörlünk a mézes-mázos karácsonyi családi jelenetektől, a szeretet mindenhatóságáról szóló üzenetekkel. Olyan reklámokat mutatunk, amelyek azt üzenik, hogy a karácsony élethelyzettől függően mást és mást jelenthet.

A karácsony – különböző okokból – sok ember számára lehet nehéz időszak. Néhányan úgy érezhetik, hogy túlterheltek az ünnepi időszak elvárásai miatt: például az ajándékok vásárlása, az összejövetelekre való felkészülés vagy a családi hagyományok fenntartása miatt. Mások magányosnak vagy elszigeteltnek érezhetik magukat, különösen akkor, ha távol vannak szeretteiktől, vagy nincs erős, támogató védőháló körülöttük. Nem véletlen, hogy Magyarországon december hónapban 10-15%-kal magasabb a lelkisegély szolgálatokhoz beérkező hívások száma

Egyesek számára az ünnepi időszak az intenzív érzelmi nyomás ideje is lehet, mivel a stressz, a szorongás vagy a gyász, depresszió érzése ellenére úgy érezhetik, hogy boldognak és felszabadultnak kell lenniük. Itthon körülbelül 800 ezer embert érint a depresszió major, és minden 14. ember érintett valamilyen hangulati problémában. 

 

Ünnep a reklámokon keresztül

Ha valaki kizárólag reklámokból próbálná megérteni, miben rejlik a karácsony szelleme, akkor azt gondolhatná, hogy az az elsőszámú családi ünnep, ami az év legboldogabb és legvarázslatosabb időszaka: jókat eszünk-iszunk a szeretteinkkel. A másik pedig a pátoszos megközelítés, hogy vannak a nálunk – főleg anyagilag – kevésbé szerencsések, akiket ilyenkor még inkább támogatni kell. Ennek kapcsán olyan kampányokat igyekeztünk hozni, ami kitekint a szokásos karácsonyi üzeneteken és jótékonysági akciókon túlra, és olyan társadalmi ügyekre hívja fel a figyelmet, amiket ebben az időszakban könnyebb szem elől téveszteni. 

 

1. Santa Forgot

Ügyfél: Alzheimer’s Research UK

Animáció: Aardman Animation

Év: 2017

Ország: Egyesült Királyság

Mi történne, ha a Mikulás elkezdené összecserélni az ajándékokat, majd egész egyszerűen megfeledkezne a karácsonyról, és nem jönne többet? Ezt a kérdést járja körül a brit Alzheimer kutató intézet kampánya, a Santa Forgot. A kampány hőse Freya, a tudományok iránt lelkesedő kislány, aki mindent megtesz azért, hogy ne feledkezzünk meg az ünnepek alatt se azokról, akik ránk már nem biztos, hogy emlékeznek. 

2. Familiarizados

Ügyfél: IKEA

Ügynökség: McCann

Év: 2018

Ország: Spanyolország

A videó ma már 10 millió megtekintés fölött jár, és nem véletlenül. Egy társadalmi kísérlet szemtanúi lehetünk, amiben családok ülnek az ünnepi asztal fölött, és ártalmatlannak tűnő kérdésekre kezdenek válaszolni. Például, hogy milyen filterek elérhetőek az Instagramon, vagy hogy mi a legújabb frissítés az egyik social media appon. Játszi könnyedséggel válaszolnak – kortól függetlenül – a családtagok. Majd további kérdések jönnek a saját családjukról. Miből van diplomája a nagymamának? Hova mentek anyuék nászútra? Mi a fiad kedvenc könyve? A válaszok már nem jönnek úgy csípőből. 

3. It’s Good to Share

Ügyfél: Walkers

Ügynökség: VCCP London

Év: 2022

Ország: Egyesült Királyság

A márka szerint az Egyesült Királyság lakosságának 52%-a nyomást érez amiatt, hogy karácsonykor boldognak kell lennie, és úgy kell tennie, mintha minden rendben lenne. A reklám pontosan ezt a helyzetet ábrázolja: amikor lavírozunk a családi-baráti összejöveteleken, miközben semmi kedvünk ott lenni, és megnyílni is nehezen tudunk erről. 

4. Eating well means eating together

Ügyfél: Plus áruházlánc

Ügynökség: Energize

Év: 2022

Ország: Hollandia

adwerk

A kampány egy olyan családi helyzetet mutat be, ahol az első karácsonyt tartják az apuka elvesztése után, az új nevelőapával. A helyzet nehéz érzéseket okoz a tinédzser fiúban, és feszültséget szül a leendő nevelőapával. A kampányt azért is elismerés illeti, mert a férfiak érzelmi kihívásai és velük való megküzdésük méltatlanul kevés reprezentációt kapnak. 

5. Brave Face

Ügyfél: Shelter

Ügynökség: Don’t Panic

Év: 2022

Ország: Egyesült Királyság


adwerk

A kampányt a társadalmi ügyekben aktív londoni ügynökségnek, a Don’t Panicnek köszönhetjük, akik a gyermekszegénységre, azon belül is a hajléktalanságra hívják fel a figyelmet – különösen érzékeny módon. Az előző példához kapcsolódóan itt is biccentésre ad okot, ahogy az érzelmek elmaszkírozása, láthatatlanná tétele jelenik meg egy kisfiú példáján keresztül. 


6. First Christmas

Ügyfél: Shooting Star Chase

Ügynökség: Shape History

Év: 2017

Ország: Egyesült Királyság

A kampány arra az élethelyzetre mutat rá, amikor valaki az első karácsonyt éli át szerette elvesztése óta. Az ünnepek, évfordulók különleges helyet foglalnak el a gyászfolyamatban, ezért gyakran érzelmileg terhelt időszakot jelent az érintetteknek. A kampányban egy családot láthatunk, aki a rákban elhunyt kisfiúk halála utáni első karácsonyt ünneplik. A 11 éves kisfiú, aki a videóban látható fotókon szerepel, a kampányt készítő hospice házban hunyt el. A család így szeretett volna hozzájárulni, hogy minél több emberben tudatosítsák: ez az időszak sok embernek, sokféle dolgot jelent egyszerre. 

 


Útravaló

Fontos, hogy ne feledjük, hogy normális, ha az ünnepek alatt az érzelmek széles skáláját éljük át, és nem baj, ha ilyenkor vigyázunk magunkra, és prioritásként kezeljük saját mentális egészségünket. Hasznos lehet határokat szabni, gyakorolni az öngondoskodást, és segítséget kérni, ha nehézségekkel küzdünk.

Lelki segítség

SOS Lelki Elsősegély: a nap 24 órájában, bármely szolgáltatótól ingyenesen hívható telefonszám: 116-123, https://sos-116-123.eoldal.hu

Ifjúsági lelki elsősegély: ingyen hívható hétköznapokon 17-21 között_ 137-00, www.ifjusagi-lelkisegely.hu

Kék Vonal (gyermek- és ifjúsági telefonszolgálat): a nap 24 órájában ingyenesen elérhető a 116-111 számon, www.kek-vonal.hu

Kék Vonal ingyenes és anonim lelkisegély-vonala szülők, hozzátartozók vagy szakemberek számára, ha egy gyermek érdekében szeretnének konzultálni: 116-000

NANE Egyesület bántalmazott nőknek és gyerekeknek telefonszolgálat: 06-80-505-101 vezetékesről, ingyenesen, (06-1) 267-4900 mobilról vagy vezetékesről hívható, normál tarifával. Szerda kivételével este 6-tól 10-ig.

STOP Férfierőszak Információs Vonal: csütörtök 18-21 óráig: 06-1-344-3802

Délután Telefonos Lelkisegély Szolgálat 40 felettiek számára: este 16-21 óráig: 06-80-200- 866, www.delutan.hu

www.pszi.hu

www.meghallgatunk.online

Call for help mindennap 0-24 óráig 770-7300; bármikor elérhető online: www.callforhelp.hu