A Moszkvában született, majd gyerekkorában Budapestre érkező Nyéki Attila munkáiból biztos, hogy szinte mindenki ismer néhányat, legfeljebb nem tudja, hogy ő készítette. „A Pannon GSM – Az élvonal”, vagy az az Axe „Illat, ami fogva tart” mondatai a korszak jellemző alkotásai voltak.
A harmincéves pályafutás alatt a reklámosoknak adható szinte minden díjat, köztük a cannes-i Arany Oroszlánt is bezsebelő, jelenleg a Semrush kreatívigazgatói posztját betöltő, Barcelonában élő szakemberrel az átmenetek korszakáról, a teraszozás előnyeiről és persze a nemzetközi ügynökségi élet megannyi oldaláról is beszélgettünk.
A szocialista és a nyugatias között
A gimnáziumi éveit a Jóskában (mai Szent Imre Gimnázium) töltő Attilának a leendő szakmáját tekintve volt egy némileg megmagyarázhatatlan vágya, ugyanis nem találjuk az előképét ennek az ötletnek. Operatőr szeretett volna lenni. „Valószínűleg láthattam valamilyen roppant menőnek tűnő filmet arról, hogy egy daru fölemel egy operatőrt, és az a perspektíva roppant vonzónak tűnt” – bukkan elő mégiscsak egy foszlány. Ebbl lett aztán a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Főiskola, és azon belül is a reklám szakirány, és ahogy felidézzük, egy kicsit az oroszból átképzett angoltanárok metodikájára emlékeztetett az akkori főiskolai szintű reklámképzés. Próbálták a tanárok átadni mindazt, amit össze tudtak szedni innen-onnan. Hiszen még félúton vagyunk a felbomló szocialista és a beszüremkedő nyugatias világ között, a ‘90-es évek elején.
Hamar meglátjuk a párhuzamot Attila induló karrierje és a kezdetben hibrid, majd fokozatosan a nemzetközi ügynökségek mintájára kialakuló reklámos szcéna között. Egy pillanat alatt a magyar reklám egyik legpezsgőbb időszakában találjuk magunkat, amikor ömlöttek be az országba az új márkák kampányai, indulnak a kereskedelmi csatornák és még jelentős a print piac is. Ne felejtsük, még az inernet előtt vagyunk.
1992-ben, huszonegy évesen kezdett a Lintas-nál, majd ‘95-ben a Young & Rubicam következett. „Ahhoz képest, hogy merchandiser-nek jelentkeztem az Unileverhez legelőször, elég sok interjúkör volt, és az egyiken megemlítettem, hogy tulajdonképpen engem a reklám érdekel. A menedzser akkor a Lintas-t ajánlotta, ahol viszonylag gyorsan kezdhettem is, egy igen rövid interjú után, ami leginkább az angolnyelvtudásom meglétére szorítkozott” – tudjuk meg a kezdetekről.
Találkozás a létező kapitalizmussal
Kézírásból Power Point
Arábiai epizód
Ha csak pár percet is pörgetjük a telefonunkat, akkor elég hamar szembesülünk azzal a ténnyel, hogy pénzért elkerülhetjük a reklámokat. Egyfajta prémiummá vált a reklámkerülés. Attila szerint ezzel nincs semmi baj, hiszen a piac szabályai kell, hogy működjenek. „És ugyan nagy felelősség reklámot készíteni, hisz a fentebbi tévéműsor is bizonyítja, hogy sokszor a reklámon keresztül is tanulhat egy gyerek látni, érzékelni, viccet megérteni, beszélni, gondolkodni, de ettől még nem olyan fontos, mint mondjuk a szívsebészet” – vallja a szakember.
A történeti szálhoz is visszatekeredve, a sabbaticalt követő szabadúszás, illetve a rövidebb 1-3 budapesti epizódok után jött egy nagyobb ugrás, ami Szaúd-Arábiáig, az Ogilvy-hez repítette. Ugyan akkor már számos fejvadász céghez elküldte az önéletrajzát, méghozzá azzal a kitétellel, hogy a világon bárhol szívesen vállalna munkát, a helyszín elsőre mégis meglepte. Kérte is, hogy mielőtt végleges választ adna, hadd menjen ki és ismerkedjen a környezettel, a leendő kollégákkal. Ráadásul azt is tudta, hogy valamiért az elődei 2-3 hónapig bírták a jeddah-i irodában. Annyi látszódott, hogy maga az iroda, az ügynökségi struktúra elég kaotikusan működött, ellenben csodálatos emberekkel, vonzó, sokszínű, nemzetközi csapattal a világ minden tájáról. Két és fél, a nagy cannes-i sikerekkel tarkított év lett végül a közös munka eredménye, amelynek során megszervezte az irodát is, hogy még hatékonyabban működjön. Érdekes, hogy az Ikea-kampányuk lett végül a korszak emblematikus munkája, ugyanis az arab térségben éppen azt nem tudták a svéd márkáról, hogy olcsó. Ezt kellett végül a kampányban elmagyarázniuk.
Kellett hozzá bizalom, hogy megtanulja az ottani célközönséget, ebben, mint meséli, maximálisan hagyatkozott a helyi kollégákra. A kulturális kódokat, utalásokat, asszociációkat szerinte lehetetlen bárhol a világban olyan szinten megérteni, ahogy azok, akik odaszülettek.
A piac diktál
Az immáron mintegy évtizedes nemzetközi ügynökségeknél eltöltött időszak tapasztalata, hogy a nagyobb piacokon könnyebben specializálódnak a szakemberek, sőt általában mindenki specializálódik. A Marlboro egyik art directora például harminc éven át nézegetett cowboy-fotókat, ami alatt kétségtelenül olyan szeme lett hozzá, hogy bárhány közül megtalálta a legjobbat. Ha autós ügyféllel van dolguk, akkor az autós rendezőt kérik föl, ha tejföllel dolgoznak, akkor a tejfölös operatőrt kell megtalálni a munkához.Mi lehet vajon a nehéz része ennek a munkának – tűnődünk el. „Maga a rendszer, amiben kódolva van a logikátlanság. Noha érvényesül az üzleti terv és emelkedik mondjuk a tőzsdei értéke a tulajdonos cégnek, de közben mondjuk 3 hónapon belül kirúgtuk és vissza is vettük ugyanazt a kreatívot, mert a negyedéves adatok ezt indokolták. A pénzügyi igazgatókkal való alkudozást nehezebben viselem, bebizonyítani azt, hogy miért kell több kreatív, vagy nagyobb büdzsé, ami általában senkit sem érdekel. Mindenki negyedévekben gondolkodik, se előrébb, se hátrább.Értem én, hogy ez a kapitalizmus, ezt mutatják a számok, de ez nem könnyíti meg a csapatépítést” – kapunk ízelítőt a piaci mechanizmusokból.
Szaúd-Arábia után a korábbi jó spanyol tapasztalatok miatt Barcelona következett, ami immáron hét éve bázisa a családnak. A Seatra önálló ügynökséget hozott létre a DDB, a C14torce-t, ami 2019 végére 400 emberrel működött a világ hét országában, Attila pedig az egyik globális kreatívigazgató volt a nyolcból. Ráadásul a világ egyik legjobb kreatívja, Amir Kassaei volt a főnöke (akiről csak annyit tennénk hozzá, hogy nemcsak a legfiatalabb, hanem az első nem amerikai vezető kreatívja volt a DD Worldwide-nak – a szerk.).
Így alakult
Emlékezetes reklámok (nézőként, nem készítőként)
„Real Beauty Sketches” (Dove)
„Courage is beautiful” (Dove)