fbpx

Testvérek között – Amikor a túlzás sikerhez vezet

Oct 26, 2022CÉGÉR

Adi és Rudi lehetne két rajzfilmfigura neve is, azonban esetünkben két nagymúltú sportcipőgyártó cég tulajdonosait becézték így. A két gyerek folyton versenyzett
John and Horace Dodge portrait Chrysler Archives

Az ikonikus amerikai autómárka, a Dodge egyik reklámjának – amelyben a nem éppen babaarcú Danny Trejo autókereskedőt alakít – az a szlogenje, hogy „számíts a kiszámíthatatlanra”. Aki jobban ismeri a márkát, az jól tudja, hogy ez csak valami technikai újdonságra utalhat, hiszen a Dodge maga a megbízhatóság. Már a cég alapításakor is alapvető volt a minőség, amelyet a Dodge testvérek szakmai tudása garantált. Folytatjuk sorozatunkat a testvérek által alapított, kalandos életű márkákról.

A sorozat korábbi korábbi, testvér-vállalkozásokat bemutató cikkekhez képest a Dodge története kilóg a sorból, hiszen ők igazán szerették és támogatták egymást, tökéletesen tudtak együtt dolgozni, tehát ezúttal a viszály elmarad. De lesz helyette más! John Francis Dodge (1864-1920) és Horace Elgin Dodge (1868-1920) Niles városából (Michigan állam) származtak, ahol apjuk mellett sajátították el a szekér- és kerékjavítás alapjait. A kiváló technikai érzékkel és mérnöki képességgel megáldott testvérek egy kedvező álláslehetőség miatt Kanadába utaztak (1892), ahol egy tipográfiai cégnél kaptak állást. A cég Frederick Evans tulajdonában volt, aki nagyon elégedett volt a fiúk munkájával és hagyta őket különböző alkatrészekkel kísérletezni. Ennek meg is lett az eredménye; kerékpárokhoz használható négypontos golyós- vagy gördülőcsapágy. Mivel a századfordulón a kerékpár nagyon népszerű és hasznos járműnek számított, óriási piaca volt. A Dodge testvérek és Evans saját kerékpárüzemet alapítottak (1896), amely rövid időn belül komoly sikereket ért el. A testvérek a páratlan mechanikai tudásukat más területeken is ki akarták próbálni, ezért a még gyermekcipőben járó autógyártás felé kezdtek fordulni. Detroitba költöztek és 1900-ban megalapították önálló, autóalkatrészeket gyártó vállalkozásukat, a Dodge Brothers Companyt, valamint a kerékpár vállalkozást is vitték magukkal.

Precizitás és háború

Hosszú évtizedekig Detroit számított az amerikai autóipar központjának, amelynek első fecskéje a Dodge testvérpár volt. A precíz és magas minőségű alkatrészek felvevő piaca a kevéske autómobilgyártó cég volt (pl. az Oldsmobile és a Ford), akik szívesen használták a Dodge testvérek termékeit. Henry Ford még 1902-ben kereste meg a fivéreket, hogy társuljanak – főleg anyagilag – a cégéhez és együtt gyártsanak autókat. El is indult a közös munka, amelyben a Dodge cég biztosította az alkatrészeket, azonban szinte kódolva volt, hogy hamarosan egymás konkurensei lesznek. Ez a pillanat 1914-ben következett be, amikor a Dodge elkészítette és piacra dobta az első önálló autóját a Model 30-at, amely minőségében (teljes acélváz, 6 voltos elektromos rendszer, csúszó sebességváltó, nagy méret) és teljesítményében (35 lóerő) is felülmúlta a híres Ford T modelt. Henry Ford rövid időn belül kivásárolta a testvérek részvényeit – milliós vagyonhoz juttatva őket – és útjaik elváltak. A Dodge sikere – főleg a gazdagabb autótulajdonosok között, hiszen az első autójuk 795 dollárba került – vitathatatlan volt, az országszerte működő márkakereskedők nem győztek leadni a rendeléseket, azonban a legnagyobb megrendelő az amerikai hadsereg lett. Az I. világháború kitörése és az USA hadbalépése óriási üzleti lehetőség volt számos cégnek, köztük az addigra már komoly hírnevet kivívó Dodge-nak. Amerika még nem küldött csapatokat az európai frontra, amikor összetűzésbe került déli szomszédjával Mexikóval (1916-1919), ahol élesben kipróbálhatták a Dodge cég járműveit (teher- és személyautók, szállítójárművek). Mindkét háborúban olyan jól szerepeltek a Dodge-ok, hogy hosszútávú szerződést kötöttek a hadsereggel. A testvérek a sok és szerteágazó munka mellett is szinte elválaszthatatlanok voltak – a pletykák szerint még részegen sem vesztek össze egymással –, amelyben feleségeik is támogatták őket. A csodálatosan indult karrier és üzlet, az amerikai álom, hamarosan tragikus véget ért.
Model 30 15 Dodge Brothers Touring DV 10 CM

Járvány és örökség

Szinte még véget sem ért az I. világháború, amikor kitört a spanyolnátha járvány, amely több hullámban pusztított az egész világon. Ma már tudjuk, hogy a járvány origója egy amerikai katonai kiképzőbázis volt közép-nyugaton. A testvérek is elkapták a betegséget és ugyan meggyógyultak, de szervezetük nagyon legyengült. John 1920 januárjában tüdőgyulladásban, majd ugyanabban az évben Horace is elhunyt májzsugorban (a feljegyzések szerint halálban közrejátszott a szeretett testvérének elvesztése és a túlzott alkoholfogyasztás). A vállalatot és céget az özvegyek örökölték, akik hamarosan megváltak férjeik kemény munkával felépített birodalmától. John Dodge özvegye, Matild vezette egy rövidke ideig a céget, amelyet 1925-ben eladtak egy pénzügyi befektető cégnek 146 millió dollárért. A sikeres vállalat zavartalanul működött tovább 1928-ig, amikor új vevő jelentkezett Walter P. Crysler személyében. A sikeres autógyáros megvásárolta a Dodge céget, amely azóta a Crysler cégcsoporthoz tartozik, de saját márkának számít. A II. világháborút követően látványosan fejlődött az amerikai autóipar, amelyben sorra feltűntek a legendásnak számító és mindig valamilyen újdonságot kínáló Dodge-darabok (pl. Coronel, Charger, Challenger), illetve a hozzájuk kapcsolódó reklámok. A Dodge napjainkban a kiváló ár-érték arány, a megbízhatóság és a folytonosság mintaképe, pont, ahogyan az alapító fivérek megálmodták.
classic dodge muscle cars dodge challenger