Fotó: Malik Shibly, Unsplash
Ma már egy jó szemüveg nem pusztán a látásunkat segíti, hanem az aktuális divat szerves része, egyszóval: öltöztet. Ez a napszemüveg esetében hatványozottan igaz, amely azontúl, hogy a szemünket védi a Nap káros sugaraitól – legalábbis ez lenne az optimális – vagy elrejti érzelmeinket, egyfajta karaktert ad és szinte nélkülözhetetlen társunkká válik. Ez alapján a napszemüvegek stílusa, divatja is évről évre változik, de akadnak klasszikus darabok, amelyek kortalanok. Kétségkívül ilyen az idén 85 éves Ray-Ban napszemüveg, amely napjainkban sokkal több, mint egy katonai pilótaszemüveg.
Vulkanizált gumi
Az ikonikusnak számító Ray-Ban napszemüveg – később szimpla szemüvegkeretek is – a napjainkban optikai piacvezetőnek számító amerikai Bausch & Lomb cég égisze alatt született meg. Két német bevándorló, John Jacob Bausch (1830-1926) és Henry Lomb (1828-1908) a XIX. század közepén emigráltak az USA-ba és kezdtek új életet Rochesterben (New York állam). Az optikai lencsékkel, majd műszerekkel foglalkozó kis üzletet Bausch alapította 1853-ban, amelybe pár év múlva betársult Lomb, összesen 60 dollárral. Ugyan az amerikai polgárháború nehéz évei komoly kihívást jelentettek az aprócska vállalkozásnak – Lomb az északi hadseregben szolgált és magas rangot ért el –, de egyben releváns piaci lehetőséget teremtett, hiszen távcsövekre és nagyítókra a katonaságnak is szüksége volt. Mindemellett Bausch ebben az időszakban kezdett kísérletezni egy új szemüvegkeret-anyagon – ebonit alapú vulkanizált gumi –, amely sokkal strapabíróbb és olcsóbb volt, mint az addig használt alapanyagok (teknőcpáncél, csont, arany). A polgárháborút követően a cég gyorsan fejlődött, amely a sok újításnak – pl. az első szemüveggyártó gép – és a széles termékválasztéknak volt köszönhető. Az I. világháború újabb megrendeléseket és fejlesztéseket, valamint komoly szakmai elismerést hozott. A „nagy háború” emberi borzalmai mellett óriásit fejlődött – rövid idő alatt – a haditechnika, amelynek leglátványosabb eleme a repülők használata volt.
Mondhatnák – főleg a Ray-Ban esetében –, hogy a XX. században a repülés és a napszemüvegviselés kéz a kézben járt, de ez nem teljesen felelne meg a valóságnak, ugyanis a szintén amerikai Foster Grant (a kezdetben 10 centes cellulózból készült napszemüvegeket gyártó céget Sam Foster és William Grant alapította 1919-ben) és a Polaroid (Edwin Land alapította) cégek már gyártottak ilyen termékeket. Azonban a Ray-Ban megszületése valóban a katonai repülésnek köszönhető és elindítója egy bizonyos John Macready volt. Az USA légierejében főhadnagyként szolgáló kiváló tesztpilóta, Macready nevéhez számos repülési rekord fűződik, többek között az első amerikai transzkontinentális repülés is (ezekben az akciókban a szintén katonatiszt, Kelly G. Oakley volt a társa, akinek a neve szintén nem ismeretlen a napszemüvegek világában, de az egy másik történet). Macready kereste meg először a Bausch & Lomb céget, hogy szeretne egy olyan biztonságos napszemüveget, illetve lencsét, amelyben nem zavarja a napsütés és a különböző fényviszonyok repülés közben. Ezt hivatalos felkérés követte az amerikai légierő részéről, amely alaposan felgyorsította a vállalat mérnökeinek munkáját. A forradalmi produktumra nem is kellett sokat várni.