fbpx

„A válságok tanítottak” – Hovány Márton újrakezdései

Feb 24, 2022INTERJÚ

hovány

Az egykori gmk-s, maszek világban csiszolódott az üzleti érzéke, közvetlen, céltudatos stílusának köszönhetően pedig a network-je. A budaörsi Mercedes-szalonban jártunkkor épp a kézilabdás Nagy Lászlóval váltjuk a kilincset, később azt is megtudjuk, hogy Hovány Márton elismerését jellemzően egy-egy terület legjobbja tudja csak kiváltani. Jászkarajenőtől a Maldív-szigeteken át Budaörsig utazunk: fejben, vízben, levegőben – ja, és természetesen négy keréken.

Van az a fázis, amikor még csak az olvasgatás, az anyaggyűjtés és a kisebb-nagyobb háttérbeszélgetések szintjén kezd összeállni a kép, egy első lenyomat az interjút készítők fejében. Ez a fázis ebben az esetben már mutatott legalább egy érdekes jelenséget: a fotóalbumok, az őt ismerők beszámolói vagy a korábban megjelent írások mind elég egységes, markáns képet rajzoltak ki Hovány Márton autókereskedőről, vagy ahogyan a legtöbben emlegetik és ő maga is büszke rá, hogy sokaknak így marad meg az emlékezetében: a Marciról.

A köpenyes varázslat

Noha vonzotta az autószerelés, azon belül is lenyűgözte a munkafelvevők köpenyes világa, szülői javaslatra kőfaragó- és épületszobrász lett. „Már jólkereső maszek voltam, amikor mentem az autómért az AFIT-ba Szolnokra. És ahogy a munkafelvevők sürögtek, zsonglőrködtek, intézték az ügyeket, az olyan hatással volt rám, hogy komolyan megfordult a fejemben: egy ilyen állásért a vállalkozásomat is föl tudnám adni” – mondja a varázslatról a kereskedő. Aztán kijárta a ranglétrát a kőfaragóknál, mestervizsgát tett, és elindult az akkori klasszikus maszek-karrier. Jól ment neki, ügyesen építkezett és már akkor egy Ford Pintóval suhant az utakon, amikor arra azért még fölkapták a fejüket az emberek. Jó, az első azért egy Lada 1600 volt, a miheztartás végett. De mi volt vajon előbb, vagy az erősebb: a kereskedés vágya függetlenül annak tárgyától, vagy az autós vonzalom? „2011-ig én valahogy a leginkább a teljes ügyfél-elégedettségben hittem, csak miután olvastam Steve Jobs- könyvét, rájöttem hogy az amit én szeretnék inkább az az ügyfél-elbűvölés. A lényeg, hogy az elégedett ügyfél mosolya volt a legfontosabb inspirációm” – meséli a korai szolgáltatás-központú vállalati arculatról Hovány. „A velem azonos súlycsoportú kereskedők között akartam a legjobb lenni, és tudtam a helyem: kevésbé a főváros, sokkal inkább a vidék volt a pályám” – ismerjük meg a motiváció alapját.

Szinte csak válság

Amikor nagyvonalúan az utóbbi évtizedekből csak a legutóbbi két nehéz, járvány sújtotta évet és a 2008-as gazdasági válságot említjük, rögtön hozzá is teszi: „ne feledjük a Bokros-csomagot sem, a devizahiteleket és a magánéleti válságot sem, mert ha nem volt baj, akkor csináltunk magunknak” – foglalja össze három évtized rövid tartalmát a tulajdonos, és még sommázza is: „alapvetően több volt a zűrös, mint a békeév”. „Olvastam üzleti könyveket, valahonnan össze kellett szedni a tudást, de alapvetően egy szorgalmas falusi gyereknek tatom magam” – pillantunk be a kerettörténetbe, amelyből kirajzolódik azért néhány nagyhatású előd, el is reppen pár idézet Henry Fordtól. „A 2000-es évek legeleje komolyan megrázta a Hovány-csoportot. Az volt a víziom, hogy egy vödör homokon ülök és már az épületeinket is elhordták a hitelezőink” – tudjuk meg a soronkövetkező nehézségről. Ekkor meg egy Churchill-idézet ütött be, aminek lényege, hogy aki lebecsüli a profit jelentőségét, az nem vezeti felelősen a vállalkozását. Onnantól tekintett Hovány is másként a saját felelősségére, és elkezdte komolyabban venni a profitot is.

Márkák és döntések

De honnan lehet azt tudni, hogy menni fog-e majd a Subaru Békéscsabán – tűnödünk el, hogy a személyes jelenléten túl milyen szempontok alapján születik meg egy-egy döntés. Mint megtudjuk, a cégcsoportnál valaha megfordult 12 márka közül más-más okokból kifolyólag valamelyest egyenlőbbek az egyenlők között: a Nissan, a Ford és a Mercedes. A szerteágazó területek közül átvesszük gyorsan a legfontosabbakat: „Értem a gépek működési elvét, van műszaki érzékem. Ha szakemberekkel beszélgetek, partnerük tudok lenni. Jól állok a munkatársak kezelésében és a marketingben. Ami viszont picit nehezebben megy: a pénzügyi tervezés, vagy ha úgy tetszik a számmisztika. Bevallhatom, hogy ez nem az én területem, hamarabb találnak meg a szerelőműhelyben a kollégáim” – tudjuk meg a tulajdonostól. A mintegy félezer kollégának munkát adó cégcsoportban sokminden múlik a karakteren, a személyiség varázsán. Aki hosszabb távon szeretne itt maradni, annak nyitottan, tanulásra éhesen érdemes érkeznie. Amolyan akadémiának is tartja a vállalatot a vezető, ahonnan sok helyre repültek már ki kiváló szakemberek. Az ex-Hoványosok mindenhol a csapat motorjává válnak a későbbiekben – meséli a tulajdonos. Fordítva már izgalmasabb a képlet, valószínűleg meg kell szokni a családi stílusú, ám méretében nagyvállalat egyedi stílusát. Igazoltak már ők magas pozíciójú vezetőt rangos helyről, sokat is vártak egymástól, aztán valahogy mégsem csiszolódtak össze. Jellemzően inkább viszik innen a tudást, mint hozzák – mondja Hovány. Szerinte ha például az élelmiszeriparban találná magát, 3 hónap alatt megértené a működési elvét és nagy biztonsággal eredményes lenne abban is. Valamiért Széchy Tamás jut eszünkbe. Az Öreg annak idején odanyilatkozott a sokadik, edzőként nyert olimpiai bajnoki cím után: neki mindegy, milyen sportágban lenne edző, ugyanilyen eredményeket tudna produkálni.

Mindenki a megfelelő helyen

A vállalatnál dolgozik Hovány Márton felesége, fia és lánya. A tulajdonos elmondása szerint a családtagokra ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint bármelyik munkavállalóra, és ha ettől eltérnek, akkor az a családtagokra nézve még szigorúbb elvárásokat jelent. Elsiklunk a marketing felé, hogy picit közelebb kerüljünk a megannyi válságon edződött autókereskedelmi piac általánosabb fogásaihoz, illetve hoványos akcentusához (a kifejezést a tulajdonostól kölcsönöztük). „Régen elég egyszerűen tudtuk, hogy van mondjuk a Petőfi Népe és a Gong Rádió meg néhány jól célzott óriásplakát, kevesebb felületre és nagyobb hatásfokkal céloztunk. A felületek megsokszorozódása, az online terület berobbanása jelentősen megváltoztatta ezt. Nem hiszek például az influencerek által reklámozott autókban, számomra sokkal vonzóbb, ha valaki dolgozik, félretesz és úgy tud megvenni egy autót, jobban elhiszem neki, mint valakinek, aki elé csak „odapottyant”– tudjuk meg. „A board jól végzi a munkáját, én leginkább az ügyfél-elégedettséggel szeretnék a lehető legtöbbet foglalkozni, hogy elbűvöljük ügyfeleinket. Engem, mint vásárlót amúgy is lenyűgöznek az apró gesztusok. Célom, hogy minden kétséget kizáróan mi legyünk a legjobbak az ügyfél-kiszolgálást illetően. Ha hülyén is hangzik, ez a pénznél is jobban érdekel. Építünk Kecskeméten egy használtautó-kereskedést, Szegeden egy haszongépjármű-telepet, szolgáltatást fejlesztünk és úgy tűnik, egy márkakereskedést is megveszünk” – kapunk betekintést a lendületben lévő céges mozgásokba.