fbpx

SzabóZ, akinek másodszor van meg a hőskor

Dec 28, 2021INTERJÚ

adwerk interjú
Fotó: Huszti István

Szabó Zoltán együtt nőtt fel a régi Index-szel, újságírói neve, a SzabóZ [ejtsd: ’szabózé’] az olvasók egy egész nemzedéke számára fonódott össze a független, szókimondó újságírással. A közelmúltban két fontos változás is történt az életében. Apa lett, valamint az RTL Magyarország kommunikációs és marketing igazgatója, aki a vállalat kommunikációja mellett a brandmenedzselésért is felelős. Szakmai- és életpályájáról, illetve a hazai médiapiacról beszélgettünk vele több műfajban – kérdeztünk is, mesélt is.

A kétezres évek elején, amikor SzabóZ huszonéves volt, még egyértelműen menő dolognak számított újságírónak lenni. Mivel médiát is tanult az egyetemen, ez volt a kézenfekvő pályaválasztás a számára is. Egyszerre gyakornokoskodott a Népszabadságnál, a Magyar Nemzetnél és az Index szerkesztőségében, ebből végül az Index maradt meg. Az akkortájt még távolról sem magától értetődő döntéssel utólag csábító volna azt a legendát építeni, miszerint ő már akkor látta, hogy az online tartalmaké a jövő, de saját bevallása szerint inkább a buli és a lazaság vonzotta az Indexhez. Bár érzelmi döntéssel indult a dolog, SzabóZ idővel egyre tudatosabb részese lett egy olyan utazásnak, amely során egy kis garázscég országosan meghatározó médiafelületté vált. Közben persze a világ is nagyot változott.

„Én még egy olyan világban kezdtem újságíróskodni, ahol szinte senki nem tudta, mi az az Index, a Népszabadság viszont mindenki számára evidens volt. Abban a világban az online még csak egy butított verziója volt a nyomtatott lapnak. Mostanra viszont teljesen megváltozott a helyzet. Én meg egyszerre változtam a médiapiaccal: miközben az online felértékelődött, nekem is egyre kevésbé volt elég, hogy >>csak<< újságíró legyek. Szerettem volna még jobban belelátni ennek a gépezetnek a működésébe, és már a régi Indexnél is kerestem a marketing feladatokat: a tartalom hasznosítása mellett a brandépítést is.”

Tartalom, menedzsment

Az Indexnél persze még így is a kevesebb marketing – sok újságírás arány jellemezte a munkáját. Amikor pedig úgy érezte, hogy a tartalomfejlesztés terén a portálnál már nincs lehetősége a továbblépésre, szakterületet váltott. Az Index stratégiai és kreatív igazgatójaként a Donate-kampány megszervezése volt az első, immár marketingesként végigvitt projektje. Ezzel együtt is azt mondja, hogy csak most, az RTL Magyarországnál lett „főállású marketinges”. Ez az első olyan munkahelye, ahol minden energiájával ezzel a szakterülettel foglalkozik. Azt pedig külön mázlinak tartja, hogy Magyarország egyik legnagyobb és legsikeresebb médiacégnél marketing és kommunikációs igazgatóként nézhetett szembe az új szakmai kihívással. Az elmúlt egy év ennek megfelelően a tanulásról szólt. És a tanulságról. Annak felismeréséről, hogy az egyik legnagyobb hazai (sőt európai) médiavállalat működésének minél alaposabb megismerése mellett fontos megőriznie azt a fajta „kívülállói látásmódot” is, amit pont a szakmai előéletének: az újágírásnak és a tartalomfejlesztésnek, illetve az egykori garázscéggel való közös szocializációjának köszönhet.


– Mit jelentett húsz éve, és mit jelent ma a média – pláne a hazai?
– Aligha lehet vitatni, hogy egy újságírónak vagy médiamunkásnak a helyzete ma évről évre rosszabb Magyarországon. Egyre kevesebb munkahely van, ahol szabadon, és még kevesebb olyan, ahol megfelelő anyagi biztonság mellett lehet ezt a munkát csinálni. Ez utóbbi nemcsak a havi fizetés mértékét jelenti, hanem azt a biztos tudatot is, hogy jövőre, meg azután is meglesz a munkahelyed. És akkor az igazi bónuszról még nem is beszéltünk: nevezetesen arról, hogy az ember valami innovatív dolog, egy nagy történet részese lehet. A régi Index azzal, hogy minden vihar ellenére kitartott, sokáig megadta mindhármat az ott dolgozóknak: a szabadságot, a biztonságot és a folyamatos megújulás lehetőségét is. Ennek a korszaknak azonban nemrégen vége lett. Vagy inkább véget vetettek. És ez nemcsak a régi Index munkatársainak vagy olvasóinak, hanem az egész hazai médiavilágnak veszteség.

Még egy kör

„A mai médiapiacot azonban izgalmasnak tartom. A hazai piacon ugyan vannak torzító tényezők, mert bizonyos cégek valójában nem a kereskedelmi médiapiacon versenyeznek, ami a számukra sok előnnyel és szerintem legalább annyi hátránnyal jár. A médiapiac ugyanis mindettől függetlenül létezik és ugyanazok a szabályok érvényesek rá, mint bármely más piacra: a lehető legjobbnak kell lenni, a legjobban kell kiszolgálni az ügyfeleket, hirdetőket, ügynökségeket, fogyasztókat, tévénézőket. A médiapiac kereskedelmi része pedig éppen átalakulóban van, és ez az, ami igazán izgalmassá teszi. Mindenki digitálissá akar válni: az is, aki eddig nem az volt, a többiek pedig természetes módon erősíteni szeretnék pozíciójukat a digitális piacon. Mindenki egyre inkább mozgóképes-multimédiás médiavállalat szeretne lenni. Ez minden kiadó, online site és tévé életében egy hatalmas változás. Egy olyan verseny, amiben azonos cél felé rohannak mindenféle irányból a versenyzők, de igazából azt sem lehet tudni, hogy a célszalag másik oldalán mi van, hiszen a verseny hatására az is folyamatosan változik, fejlődik. Az ilyen képlékeny időszakokra szokás évek távlatából visszanézve hőskorként hivatkozni. Jó egy ilyen részesének lenni. Nekem ráadásul másodszor adatik meg.”

Abban SzabóZ is egyetért, hogy a pandémia 2-3 évvel felgyorsította ezeket a digitalizációs folyamatokat. Ő már 2020. év elején, az itthoni covid lezárások előtt, home office-ból dolgozott pár hétig külföldről, akkor még az Indexnek. Sokan mondták, hogy lehetetlen lesz 2 hétig digitálisan teljes értékű munkát végezni, aztán mire visszament volna „jelenléti munkavégzésbe”, addigra szinte minden cég átállt online működésre, vagyis meglépték azt, amiről korábban azt mondogatták, lehetetlen. Ráadásul az is látszik már, hogy soha nem térünk vissza a korábbi életünkhöz, hiszen például az RTL Magyarországnál is marad a hibrid munkavégzés, sőt a médiavállalat új székháza eleve úgy épül, hogy ennek a működésmódnak megfeleljen. De a változás nemcsak a munkát érinti: hatással van a mindennapi kapcsolattartásra vagy kommunikációra éppúgy, mint a médiafogyasztásra.

– Mekkora mozgástere, önállósága van a hazai RTL-csatornának?
– Az RTL Magyarország egy „hazai” multi, ami azt is jelenti, hogy a tulajdonos nagy mozgásteret ad a cégen belüli kérdésekben, pont azért mert az RTL legfőbb stratégiája az, hogy a brandet minden piacon „national championok”, vagyis az adott országban vezető szerepet játszó médiavállalatok képviseljék. „Ehhez alapvetően fontos, hogy értsük a magyar fogyasztókat, a hazai történetmesélést és marketingmódszereket. Egyszóval, hogy értsük az adott piacot. Épp jövőre lesz 25 éve annak, hogy az RTL jelen van Magyarországon. Gyakorlatilag egyidős a hazai kereskedelmi televíziózással: megkérdőjelezhetetlenül magyar médiacég, aminek európai gyökerei vannak.


– Hogyan szolgáljátok ki a fogyasztói igényeket?
– Nálunk a legjobb szakemberek felelnek a tartalomgyártásért, akik összeállítják az RTL Magyarország teljes tartalmi kínálatát. Szeretnénk a már említett nemzeti bajnokká válni nemcsak a lineáris, hanem a digitális piacon is. Ehhez egyértelműen lokális tartalomra van szükség, mind a fikció, mind pedig az infotainment és a hírműsorok terén, hiszen ez az, ami a nagy külföldi streaming szolgáltatókkal szemben a legnagyobb versenyelőnyünk lehet. A mi tartalmainknak más a témaválasztása, a feldolgozása és az érzelmi bevonási képessége, mint a nemzetközi produkcióknak. Igaz ez a saját fejlesztésű műsorainkon túl a licencként megvásárolt produkciókra is, amelyeket a kreatív csapat a magyar fogyasztók igényeihez alakít. Így ezek gyakran sikeresebbek nálunk, mint máshol a világban.

A digitalizált jövő

Az RTL Magyarország az elmúlt években átállt a multiplatform működésre, ahol már nem a csatornákhoz, felületekhez igazítják a műsorokat, hanem fordítva: a megfelelő helyre készítik vagy helyezik el a megfelelő tartalmakat.
„Ennek legújabb példája az rtl.hu, a nemrég megújult videós híroldal. Itt a rengeteg mozgóképes anyag mellett szöveges tartalom is van, mert egy-egy információt vagy történetet mindig az adott témához leginkább passzoló, legjobban fogyasztható formában dolgozunk fel. Ugyanez igaz a szórakoztató, vagy a fikciós műsorokra: az adott tartalmon múlik, hogy azt melyik lineáris és/vagy digitális felületünkön tesszük hozzáférhetővé a nézők számára, mert már nem a néző van a platformokért, hanem a platformok összessége a nézőért. Mi alkalmazkodunk az ő fogyasztási szokásaihoz, nem pedig a néző az >>RTL-es tévéújsághoz<<.”
SzabóZ és az RTL Magyarország ambiciózus marketingtervekkel vág neki a következő évnek. Szeretnék megújítani az RTL brand családot, amely immár egy meghatározó multiplatform médiacéget jelent. Ennek a technikai és a tartalomgyártási alapozása már megtörtént, és természetesen további fejlesztések is lesznek. Ez a változást azonban a brandnek is követnie kell. Az RTL már régen nem csupán az RTL Klubot jelenti Magyarországon, és még többet jelent a digitális portfolió dinamikus fejlődésével. Fontos, hogy a brand jelentése telítődjön mindazzal az értékkel, amit a 25 éve indult főcsatorna mellett a hét második generációs lineáris és a három digitális platformból álló piacvezető médiavállalat jelent a hazai piacon. Az új RTL Magyarország sikeres kihívója lehet a magyar piacon a nagy nemzetközi streaming szolgáltatóknak is.

Mondanivaló még van bőven

– Újságíróként meghatározó volt a véleményed. Ma mi jelenti számodra a véleménynyilvánítás?
– Természetesen most is van véleményem, de marketingesnek lenni alkalmazott műfaj. Közvetetten így is hangot tudok adni neki: a most induló rtl.hu debütáló kampányában például az én hangom is benne van 🙂 De időnként persze már hiányzik az újságírás, vagy akár a kritikaírás. Gondolkodom is azon, hogy milyen formában tudnám ezt visszahozni az életembe. Amint úgy érzem, hogy a marketing hagy némi időt ilyesmire, megtalálom a formáját.


– Milyen tartalmakért fizetsz online, járatsz-e print kiadványt?
Elég sok mindenért fizetek online. Ott vannak a google szolgáltatások, a Spotify és három különféle streaming szolgáltatás. Ezen felül „járatom” az online New York Times-t, de magyar online újságokért is fizetek havonta. Illetve vannak Patreon oldalak is, amelyekért időnként fizetek, de ezeket folyton változtatom, ami segít abban, hogy egy pillanatra se felejtsem el, ma már minden tartalom, minden médiacég a másik konkurenciája, nincsenek már természetes monopóliumok, garantált olvasók, nézők: mindannyian és minden pillanatban az emberek szabadidejéért, figyelméért versengünk.
Ma már csak egyetlen nyomtatott sajtóterméket veszek meg, az pedig a Nők Lapja, amire édesanyámnak fizetek elő. Ebbe mindig bele is olvasok, amikor nála vagyok. Nekem már sokkal könnyebb online informálódni, mint print újságot olvasni. Marketingesként persze kapok nyomtatott magazinokat: ezek a kezembe is kerülnek és időnként átlapozom őket, egy-egy fontosabb írást elolvasok belőlük, de meghatározóan már nem ezekből tájékozódom.

– Mi a helyzet a könyvekkel?
Szépirodalmat szoktam, utoljára a legújabb Pelevin-könyvet olvastam, előtte pedig Graham Greene-t. Mostanában főleg marketing szakkönyveket. Az utóbbi egy évben a szakmaváltás és a gyerekem megszületése miatt nem igazán volt időm könyvet, főleg szépirodalmat olvasni. Korábban egy évig voltam világkörüli úton, ahová egy kindle-t is magammal vittem, a sok pályaudvari várakozás, repülés és utazás közben 56 könyvet sikerült elfogyasztanom. Hát, ennek idén csak a töredéke jött össze.