A smink Tombor Sarolta szerint akkor jó, ha harmóniában van a karakterrel. Egy film vagy egy reklámfilm szereplőinek, bár legtöbbször elképzelt személyek, saját személyiségük van, úgy lesz belőlük „valódi ember”, ha minden apró részletük beleillik a történetükbe. Ennek a szavak nélküli ábrázolásnak fontos része a smink, ami a filmgyártásban szorosan összedolgozik a kosztümmel és a hajjal.
Bár gyerekkorában színésznő szeretett volna lenni, ezt az álmot kamaszkorában felváltotta a sminkelés iránt érzett szenvedély. Mivel autodidakta módon fejlődött, a saját stílusa sokkal egyedibb, a tanulás folyamata viszont hosszabb és sokszor nehezebb volt, mert nem állt mellette egy mester, hogy a hibáit kijavítsa. Pályája kezdetén még nem létezett Magyarországon a divatsmink fogalma, így nem voltak iskolák sem, ahol ezt a szakmát tanulni lehetett. „Hatalmas segítséget jelentett a testvéremmel, Tombor Zoltán fotográfussal való közös munka. Az ő lényeglátása, elemző elméje és pontos megfigyelései erősen hatottak a munkáimra és a fejlődésemre” – idézi fel.
A sminkes karrier eléréséhez kozmetikus lett, mert a kilencvenes években a bőrápolást és a sminkelést mindenki magától értetődően összetartozónak gondolta. Ma már ez a két szakma külön-külön is megél, de Sarolta a sminkelés során nap mint nap felhasználja bőrápolási tapasztalatait. „Ha a bőr szép, jól működik, megfelelően táplált és hidratált, akkor nagyon kevés sminkkel is gyönyörű végeredményt tudunk elérni. Ezért munkám során gyakran adok modelljeimnek, színészeinknek vagy privát vendégeimnek bőrápolási és táplálkozási tanácsokat is” – árulja el.
A sminkes karrier eléréséhez kozmetikus lett, mert a kilencvenes években a bőrápolást és a sminkelést mindenki magától értetődően összetartozónak gondolta. Ma már ez a két szakma külön-külön is megél, de Sarolta a sminkelés során nap mint nap felhasználja bőrápolási tapasztalatait. „Ha a bőr szép, jól működik, megfelelően táplált és hidratált, akkor nagyon kevés sminkkel is gyönyörű végeredményt tudunk elérni. Ezért munkám során gyakran adok modelljeimnek, színészeinknek vagy privát vendégeimnek bőrápolási és táplálkozási tanácsokat is” – árulja el.
Smink, ami nincs
A szakmában a no-makeup-makeup mestereként ismerik, a természetes, szinte láthatatlan arcfestésben hisz. „Szeretem, ha a színészek vagy modellek, akik kikerülnek a kezem közül, a lehető leggyönyörűbbek, de ezt igyekszem szinte áttetszően légies sminkkel elérni. Irtózom a »heavy makeuptól«. A közösségi média platformok, különösen az Instagram, rettentően túlterheli a képi világunkat. Néha úgy érzem, hogy élénk képekkel teleszemetelik a fejemet. Ebből az ellenérzésemből adódik, hogy nem vagyok elég intenzitással jelen ezeken a felületeken. A szakmai hitvallásomat és az esztétikai érzékemet valahogy nem tudom rajtuk bemutatni. Szerencsére más fórumokon, például személyes oktatások és tanácsadások alkalmával megteremtem azt a közeget, amelyben nagyon sok új és hasznos információt át tudok adni.”
1990 óta dolgozik a Lancôme márkával, öt éven keresztül volt a belvárosi szalonjuk kozmetikusa, majd azóta is a márka National Make Up Artistja. „Ez a titulus nagy megtiszteltetés és a kötelezettségek mellett rengeteg előnnyel is jár. Részt veszek az évente megtartott továbbképzéseken, amelyeken a szakma nemzetközi sztárjai, mint Lisa Eldridge, Fred Farruggia vagy Gucci Westman személyesen avatnak be a titkaikba: tanulhatunk tőlük francia sikket, hollywoodi ragyogást és persze a közösségi médiában való jelenlét fortélyait.”
„Úgy gondolom, ha az ember elér egy bizonyos színvonalat, és megvan benne a tanítás képessége, akkor a tudást át kell adnia a következő generációnak. Ezt nagyon fontos missziónak tartom. 2008 óta a KREA Design Iskolával együttműködve folyamatosan dolgozom azon, hogy a diákjaink kiemelkedő szakemberekké válhassanak. Az eddigi 12 osztályom mindegyikéből sok kolléga került ki, akik folyamatosan dolgoznak a magyar és a nemzetközi piacon.” A diákok a Kreában hagyományos, iskolai keretek között, két szemeszter alatt sajátíthatják el a divatsminkes szakma alapjait. „Minden titkomat és trükkömet átadom a tanítványaimnak a tanfolyam egy éve alatt. Velem szombatonként találkoznak, hat órát töltünk együtt. Ez elég sok idő ahhoz, hogy egy témát alaposan körüljárjunk.”
1990 óta dolgozik a Lancôme márkával, öt éven keresztül volt a belvárosi szalonjuk kozmetikusa, majd azóta is a márka National Make Up Artistja. „Ez a titulus nagy megtiszteltetés és a kötelezettségek mellett rengeteg előnnyel is jár. Részt veszek az évente megtartott továbbképzéseken, amelyeken a szakma nemzetközi sztárjai, mint Lisa Eldridge, Fred Farruggia vagy Gucci Westman személyesen avatnak be a titkaikba: tanulhatunk tőlük francia sikket, hollywoodi ragyogást és persze a közösségi médiában való jelenlét fortélyait.”
„Úgy gondolom, ha az ember elér egy bizonyos színvonalat, és megvan benne a tanítás képessége, akkor a tudást át kell adnia a következő generációnak. Ezt nagyon fontos missziónak tartom. 2008 óta a KREA Design Iskolával együttműködve folyamatosan dolgozom azon, hogy a diákjaink kiemelkedő szakemberekké válhassanak. Az eddigi 12 osztályom mindegyikéből sok kolléga került ki, akik folyamatosan dolgoznak a magyar és a nemzetközi piacon.” A diákok a Kreában hagyományos, iskolai keretek között, két szemeszter alatt sajátíthatják el a divatsminkes szakma alapjait. „Minden titkomat és trükkömet átadom a tanítványaimnak a tanfolyam egy éve alatt. Velem szombatonként találkoznak, hat órát töltünk együtt. Ez elég sok idő ahhoz, hogy egy témát alaposan körüljárjunk.”
Work-life balance
A filmezés és a tanítás mellett Sarolta háromgyermekes édesanya. „A családom támogatása nagyon megkönnyíti a munkámat. A forgatási napok hosszúak, sokszor a hétvégéket és az éjszakáinkat is igénybe veszik, a legkisebb gyermekem kilencéves, ehhez a munkabeosztáshoz ő alkalmazkodik a legnehezebben. Szerencsére a férjem ilyenkor átveszi a vele járó napi feladatokat, nekem csak a közös étkezések és a mézillatú puszik jutnak. Persze, amikor vége a forgatásnak, boldogan váltok vissza édesanya üzemmódba, és onnantól minden figyelmem a gyerekeké.”
Sarolta a napokban fejezte be első hollywoodi nagyfilmjét. Mint mondja, szakmailag csodálatos élmény volt, fizikailag viszont nagyon megterhelő. „Az elmúlt kilenc évben a hangsúly a családomon volt, egy kisgyermek nevelése, a vele járó rengeteg teendő kivette minden energiámat. A pandémia alatt rettentő kevés időt töltöttem alkotó közösségben, ennek a szakmai éhezésnek köszönhető, hogy igent mondtam a hat hétig Budapesten, az Universal Pictures által forgatott film Key Make Up Artist pozíciójára. Rendkívül felemelő volt egy ekkora gépezet alkatrészének lenni. A kollégáim rendkívül támogatóak voltak, amiért mindig hálás leszek, nélkülük nem sikerült volna” – jegyezte meg.
Sarolta a divatsminkes tapasztalatait nagyon jól tudja használni a filmezésben is. Azt mondja, majdnem mindegy, hogy a kamera álló vagy mozgó képet rögzít, az intimitás, a képen szereplő ember közelsége ugyanaz, ezért fontos, hogy a smink is minél élőbb, valódibb legyen.
Sarolta a napokban fejezte be első hollywoodi nagyfilmjét. Mint mondja, szakmailag csodálatos élmény volt, fizikailag viszont nagyon megterhelő. „Az elmúlt kilenc évben a hangsúly a családomon volt, egy kisgyermek nevelése, a vele járó rengeteg teendő kivette minden energiámat. A pandémia alatt rettentő kevés időt töltöttem alkotó közösségben, ennek a szakmai éhezésnek köszönhető, hogy igent mondtam a hat hétig Budapesten, az Universal Pictures által forgatott film Key Make Up Artist pozíciójára. Rendkívül felemelő volt egy ekkora gépezet alkatrészének lenni. A kollégáim rendkívül támogatóak voltak, amiért mindig hálás leszek, nélkülük nem sikerült volna” – jegyezte meg.
Sarolta a divatsminkes tapasztalatait nagyon jól tudja használni a filmezésben is. Azt mondja, majdnem mindegy, hogy a kamera álló vagy mozgó képet rögzít, az intimitás, a képen szereplő ember közelsége ugyanaz, ezért fontos, hogy a smink is minél élőbb, valódibb legyen.