Fotó: banksy
„Kiüresedtek az ünnepek”, „Mit is ünneplünk igazából?”, „Eltávolodtunk a hagyományoktól.”, „Az ünnepekkel ma már csak a kereskedők járnak jól.” Az ünnepek az emberi történelemmel egyidősek, mégis keveset tudunk róluk. Honnan erednek, régen vajon valóban „tisztább” volt az ünnep? Ma pedig minden a marketinggépezetről szól?
és Kormos Nikolett kapitalizmus-szkeptikus kommunikációs és marketingstratégával beszélgettünk.
Ünnepek 1.1. Szent és profán
Mihez kapcsolódnak az ünnepeink? Vannak például a növény- és állatvilág tiszteletéről, változásáról szóló ünnepek. Ezek közül például a tavaszi újjáéledést vagy az őszi elmúlást, emlékezést ma is ismerjük. Az emberi életciklushoz tartozó ünnepek a születéssel kezdődnek (keresztelő), a serdülőkoron át (bérmálkozás, konfirmáció, stb.), a házasságig és a halálig elkísérnek bennünket. Ezek az alapvető ünnepek akkor egészültek ki, amikor a társadalom nagy része áttért a mezőgazdasági munkára, az ember közelebb került a földhöz és a természeti változásokhoz, és ettől kezdve az ember az évet a gazdasági évhez köti. A hozzá kapcsolódó fontos eseményeket (aratás, vetés, stb.) a naptár követi nyomon, az ember áttért a naptárrendszerre. A nagy világvallások megszilárdulásával pedig ezek az ünnepek mind feltöltődtek szakrális tartalmakkal, például úgy, hogy szentekhez kötik az egyes ünnepeket.
A hétköznap-ünnep felosztás megjelenik mikroszinten is a hét tagolásában: egyes vallásokban vasárnap, máshol szombaton tilos a munka. Az ünnep kijelöli a várakozás és a készülődés időszakait, így testi és lelki értelemben is van mit várni. Hosszabb, látványosabb várakozási időszakra példa az advent vagy a húsvéti böjt.
Durkheim szerint a a kategorizáció és a vallás a társadalmakban mindig
közel azonos időben jelenik meg a szent és profán elválasztásával. Ez a legalapvetőbb dichotómia, ez az alapja minden további kategorizációnak. Időben és térben is elválik egymástól a szent és a profán, hiszen a templom is elválik a többi épülettől, ahogy az ünnepek az időt segítik elválasztani a hétköznapoktól.
Ez a hagyomány legmarkánsabban talán a zsidó Purim és keresztény kultúrkörben pedig a farsangi karneválok kapcsán figyelhető meg: ilyenkor egyértelműen kifordul a világ, maskarát öltünk, bárkivé válhatunk egy mulatság erejéig – úrrá, királykisasszonnyá, koldussá, bolonddá.
Us versus them
A globalizált ünnepeket láthatjuk úgy, mint nagy összeborulást, amikor az egész világ együtt ünnepel, ám ez éppúgy kirekesztő is lehet. Elég, hogyha egy másik társadalmi vagy etnikai csoport szemszögéből pillantunk a szentestére: például Németországban a bevándorló muszlimok mit csinálnak karácsonykor? Érdekesség, hogy az amerikai zsidóság egy része karácsonykor kínai étterembe megy, mivel akkor egyedül még ők vannak nyitva. Paradox módon ezzel ők ugyanúgy fenntartják a karácsony eszméjét, hiszen valami olyat tesznek, amit csak akkor, abban az időszakban csinálnak.
Amellett pedig szintén nem mehetünk el, hogy különböző társadalmi rétegek szintjén milyen kirekesztő lehet egy ünnep. Például a jótékony adománygyűjtő kampányok rászorulóknak gyűjtenek, és ezzel szeretnék bevonni őket a közös ünneplésbe. Ugyanakkor az ünnep alapvetően aktivitásokból, rítusokból áll, amibe a segítséget kapók így nem, vagy csak nehezen kapcsolódhatnak be, mert passzív szerepbe kényszerülnek. Ezeknek a kampányoknak célja lehetne a hangadás, a felruházás, a kevésbé hierarchikus rendszerek kialakítása – mondja Bobák.
Kormos Nikolett marketingszakértő úgy látja, hogy ez a küldetés ad hoc, időszakos kampányszinten nem, vagy nagyon nehezen megvalósítható. Valódi változást csak konzisztens brand-küldetéssel és annak megfelelő folyamatos kommunikációval lehet elérni. Az effajta mozgósító küldetések több időt, energiát igényelnek, sokszor edukálni kell hozzá a célközönséget, ritkán a profitmaximalizálás a céljuk. A százalékjelet rátenni egy képre ennél jóval kevesebb energia és jóval biztosabb profit. Többre kérni a vásárlót a puszta vásárlásnál mindig kockázatos, és a megtérülése is igencsak kérdéses. Az efféle akciók mindenkitől plusz akaratot és időt kívánnak meg – az idő pedig a sokat fogyasztó csoportokban sokkal nagyobb luxus, mint maga a fogyasztási cikkek megvásárlása.
Az idő szűke felveti azt a kérdést is, hogy az ajándékozás miért annyira elterjedt. „Ezek sokszor lelkiismeretkönnyítő dolgok, veszünk valami szépet, amivel remélhetőleg örömet szerzünk és le van tudva – mondja a szakértő. A kapitalizmus minőségi idő helyett ezt nyújtja a családtagoknak és a gazdaságilag kevésbé szerencsés csoportoknak is. A mozgósító kampányok általában a non-profit szektorból érkeznek – bár egyre több lokális brand is nemes célokat tűz ki a maga és célcsoportjai számára. Például a használtruha-csere/beszámítás mint kvázi üzleti modell már a fővárosban több helyen is létezik; itt nem a profitmaximalizálás a cél, hanem a „slow-consumption” mint ügy és a profit egyszerre” – mondja Kormos.
Érdekes folyamat, hogy a tehetősebb rétegek számára az ünnep egyre gyakrabban utazással, élménnyel, programokkal (pénzért árult szolgáltatásokkal) fonódik össze vagyis a nem otthon levéssel, míg mondjuk a kevésbé tehetőseknek az is problémát okoz, hogy kiadósabb ünnepi vacsorát készítsenek és gondoskodjanak még ajándékokról is.
Az ünnepeket foglyul ejtette a kapitalizmus? Régen jobb volt!
Mivel a kapitalizmus rendszerében élünk, elkerülhetetlen, hogy az ünnepeink is csak olyan módon létezhessenek, hogy asszisztáljanak hozzá. Például azt is, hogy az ünnepek egymásba érnek, az ünnepi időszakok hossza egyre jobban ki vannak tolva, korábban kezdődnek az akciók és ahogy véget érnek, már kezdődik is a következő, nem kívülről való ráhatás, hanem belső logika, motiváció diktálja.
A Mikulás-kellékek régen egy héttel december 6. előtt kerültek ki, ma pedig már november közepén, vagy akár elején megtaláljuk őket a boltok polcain – mondja a marketingszakértő. A Black Friday – amely névnek több történeti magyarázata is létezik, csak a felfokozott vásárlással való kapcsolat a biztos – eredetileg egy pénteki napot, maximum egy hétvégi időszakot jelentett. Ma már az is inkább egy hét, vagy még több.
Persze az iparágak is szemezgetnek, hogy melyek azok a szezonok, amiket nekik jobban meg kell lovagolni. Kormos szerint a tradicionális ünnepek jobban kedveznek az élelmiszerláncoknak és a tárgyak felhalmozásának, hiszen az ételek, a lakáskultúra, az elektronikai eszközök, berendezési tárgyak jobban passzolnak az otthonülősebb őszi-téli ünnepdömpinghez, míg tavasszal és nyáron természetesen inkább az utazások, élmények népszerűbbek.
Akció
Durkheim szerint a rítusok azok az eszközök, amelyek segítségével a társadalmi csoportok periodikusan újra megerősítik magukat. A mai ünnepi hagyományok, rítusok része lett a vásárlás. Onnan tudjuk, hogy ünnep van, hogy tudjuk, mit kell hozzá vásárolni. Ezzel erősítjük meg az identitásunkat, mert azt mondjuk magunknak, hogy megjutalmazzuk magunkat az egész éves kemény munkánkért.
A kapitalizmus nemcsak az ünnepekből sajtol ki mindent, belőlünk is. A mai ünnep-felfogásnak szerves részét képezi a gondolat, hogy „néha pihenni is kell, utána majd jobban megy a munka, megint produktívabbak leszünk a napi darálóban”. A „régieknek” talán több idejük juthatott megélni az ünnepek többi aspektusát, volt egy ráhangolódási időszak, befelé fordulás. Ma sokan inkább túlesünk az ünnepeken, minthogy megéljük őket. Egyszer csak észrevesszük, hogy jé, holnap már karácsony lesz.
A mai korban ugyanúgy szükségünk van a ciklikusságra, a hétköznapok megtörésére, hiszen ez adja meg az életünk ritmusát – az viszont kívánatos lenne, hogy ezt ne csak a tárgyak, vagy szűkös időkeretekbe gyömöszölt élmények szintjén éljük meg – ez persze sajnos a legidegenebb gondolat a kapitalizmus rendszerétől.
Állandóan változunk, és az ünnepeink is velünk együtt változnak
Sosem volt ennyi olvasó-gondolkodó ember a világon, mint most, sosem gondolkodott aktívan ennyi ember az ünnepekről, mint most, egyre több embernek igénye van arra, hogy gondolkozzon azok eredetéről, és arról, miért emelődött be a mi korunkba. A mai digitális tartalmakban is észre lehet venni egy olyan vonalat, ami megpróbál történeti, magyarázó síkot vinni az üzenetekbe, visszatükrözni és máshonnan megvilágítani az ünnepeket. A márkák ilyen módon tudnak gondoskodni arról, hogy az ünnep ne csak termék, hanem történet is legyen, ami oldja az identitásfrusztrációt. Az újrameséléssel jobban be tudjuk építeni az ünnepet az identitásunkba és a saját történetünkbe – mondja Bobák.
Az Apple 2018-as karácsonyi filmje Share Your Gifts címet viselte. A kampány arra bátorítja az embereket, hogy osszák meg a világgal a tehetségüket, mert nem csak az a kreatív szenvedély ér valamit, ami monetizálható.
Globalizálódott ünnepek – 21. századi találmány?
A Halloween például – ahogy Horváth Péter, az Adwerk rezidens történészének cikkéből is kiderül – egy kelta-germán eredetű ünnep, ami az európai telepeseken keresztül érkezett meg és vetette meg lábát az Egyesült Államokban, amit aztán sikeresen „visszaexportáltak” az öreg kontinensre. Bobák szerint a folyamat annyiban változott, hogy sokkal, de sokkal gyorsabban megy végbe a technológiai változásoknak köszönhetően, és ezáltal jobban lekövethetőek az állomásai, több történelmi forrás áll rendelkezésre, mint más korokban. Ha a Halloween esetén nem ilyen gyors technológiai közeg állt volna rendelkezésre, vélhetően jóval lassabban honosodott volna meg itthon is.
Arról sem feledkezhetünk meg, hogy egy új ünnep elterjedésekor mindig új és új lokális változatok jelennek meg. Nem „egy az egyben” vesszük át őket, hanem hozzáadva helyi ízeinket, beillesztve a meglévő szokásokba. Az adaptálás megint sok tényezőtől függ: milyen az átvevő ország gazdasága, társadalmi berendezkedése, milyen történelmi traumákon esett át. Vagy éppen milyen az éghajlat: egy havas-lucskos magyar karácsonyfát össze sem lehet hasonlítani egy ausztrál karácsonyfával, ahol akkor éppen nyár kellős közepe van. Vagy például az amerikai töklámpás eredetileg másik tökfajtából készült, de az amerikai kontinensen az nem termett meg, így terjedt el a jól ismert „Halloween tök” – meséli Bobák.
Marketinges szemmel
Érdekes módon az emléknapok, nemzeti ünnepek már nem kapnak akkora figyelmet a kampányokban, például március 15-ről megemlékeznek egy organikus bejegyzés erejéig, de nem építenek rá árkedvezményt vagy kampányt.
Az Egyesült Államokban, ahol jóval régebb óta virágzik a kapitalizmus, ezek a napok ugyanúgy apropót adnak a kedvezményekre, ajánlatokra.
A téma alaposabb feltárásához bevontuk a HAB ad szakértőit is: Horváth Attilát, Fügét az ügynökség alapítóját és vezetőjét és Várszegi György kreatívigazgatót.
Horváth Attila, ügynökség alapító és vezető: A mi feladatunk az értékesítés támogatása. Ilyen szemmel nézve szakmai büszkeséggel tölt el, az ami az ünnepek üzletesítésével történet eddig, és ahogy a márkák közel kerültek az ünnepeket megélő emberek lelkéhez. Ez a tendencia nem fog változni, azonban a tolakodó márkajelenlét nem tartható fent hosszútávon, talán kifizetődőbb a decens ünneplés a márkák részéről.
Várszegi György, kreatívigazgató: Ünnepelni jó. Ünnepelni kell. Persze az az igazi, ha van kivel, kikkel. Nagyon jó látni, hogy már egyre több cég figyel arra, hogy ne csak akciókat, hanem gondolatokat is kommunikáljanak ilyenkor. Nyilván sokszor az eladási számokról szólnak ezek az ünnepek, de talán beindulhat valami más is. Én amúgy teljesen karácsonyfüggő vagyok. Minden nehézségével, rohanásával együtt imádom a karácsonyt. Michael Bubbles-tól a Reszkessetek Betörőkig minden részét bírom. Nem volt ez mindig így. Talán a 3 gyerek, talán a tíz év Middle-East tette, nem tudom, de nagyon várom.