fbpx

Trick or Treat

Oct 26, 2021CÉGÉR

Adwerk - reklámszakmai hírlevél

Az amerikai kontinensről számos jó és hasznos dolog származik, nota bene, ennek ellenkezője is igaz. Az egyes hagyományos, sok esetben valamilyen szakrális ünnep vagy szokás elüzletiesedése, reklámfogássá degradálása is Amerikából, konkrétabban az USA-ból lopta be magát a világ más tájékaira, háztartásaiba. Ennek eklatáns példája a Halloween-őrület, amely egy ősi európai, kelta ünnepből vált modern marketingfesztivállá.

Az írországi burgonyavész, a „nagy éhínség” idején (1845-1852), mintegy kétmillió éhező hagyta el szülőföldjét és emigrált az Egyesült Államokba, ahol manapság nagyjából 40 millióan vallják magukat ír származásúnak (nem mellesleg két millióan éhen haltak a Smaragd-szigeten). Természetes folyamat, hogy egy ekkora közösség, illetve etnikum, magával viszi tradícióit, amelyek idővel hatással lesznek a befogadó környezetre és kultúrára. Az írek rendkívül büszkék kelta őseikre, tisztelik és ápolják hagyományaikat és ünnepeiket. Függetlenül attól, hogy azok – pogány mivoltuk ellenére –, hogyan illeszkednek egy döntő többségében bigott katolikus nép életébe. Halloween ünnepe október 31-én van, egy nappal a keresztény – konkrétabban a római katolikus liturgiát követőknek – Mindenszentek napja előtt. A kelta hitvilágban ekkor tartották Samhain ünnepét, ekkor zárult le a nyári időszak és kezdődött az új év, amely félévig tartott. Egyben ez volt az elhunyt ősök és szellemek ünnepe is, amikor könnyű az átjárás a földi és a túlvilág között. Sokan – tévesen – úgy tartják, hogy Samhain valójában egy kakodémonikus isten volt, akinek az ünnepségen emberáldozatot kellett bemutatni. Ezt az ősi ünnepet egészítették ki és keverték össze más eredetű és tartalmú szokásokkal az évszázadok során, amelyből végül a mai giccses, világító tökös maszkabál lett. A Brit-szigetek mondavilága és mítoszai – az eredetileg karórépából kifaragott lámpás, álruhával becsapni a holtak szellemét, Jack O’ Lantern vagy az ördög és a kovács meséje – lépésről lépésre épültek be a kelta ünnepbe, amely lassan összeforrott Mindszentek és a halottak napja tiszteletével. A keveredés és további új elemek megjelenésével, a mai Halloween-ünnep nagyon messze esik az eredeti jelentésétől, illetve jelentőségétől. 1897-ben bukkantak rá egy bronztáblákból álló kelta-gall naptárra a franciaországi Coligny településen. A tudósoknak sikerült megfejteni az ősi kalendárium jelentését és tartalmát, köztük a kelták számára fontos ünnepnapok pontos idejét is. Sosem tudni, talán valamelyikből a Halloween ünnepéhez hasonló modern, össznépi banzáj születhet a későbbiekben, mindesetre van muníció.

A tengeren túli szellemek

Az amerikai kontinensen nem volt új a halottak napja színpompás megünneplése. A híres mexikói Día de los Muertos eredetileg azték eredetű ünnep volt és augusztusban tartották, amely igazából nem a halálról, hanem az életről szól. Azonban a spanyol hódítók áthelyezték az ünnepet a keresztény Mindenszenteket követő napra, tehát november második napjára. Ebből is látható az évszázados kavarodás, amely különböző kultúrák és vallások szokásait, tradícióit gyúrta egy ünneppé. Az USA-ban a 20. század első évtizedeiben kezdett népszerűvé és elterjedtté válni, amelyben az ír népesség mellett, az említett mexikói szokás is komoly hatással volt. Mivel az új hatások és „igények” rendkívül vizuálissá és piacképessé tették az ünnepet, szinte törvényszerű volt a reklámokban történő berobbanása és az elsősorban a gyermekek világára épülő marketing megjelenése.

Az amerikai filmkultúrán felnővő nemzedékekben aktívan élnek az olyan jelenetek, amikor félelmetes – vagy annak szánt – maszkokba és jelmezekbe öltözött gyermekek becsöngetnek egy töklámpásokkal díszített házba édességet kérni, különben valami „rossz” fog történni a fukar ajtónyitóval (ez a „Trick or Treat”). Bár ez a szokás lényegében megmaradt az USA határain belül, azonban Halloween megünneplésének divatja – bár kissé eltérő formában – szétterjedt a világban. Ezzel párhuzamosan fejlődött és rohamosan nőtt az ünnepre épülő piac, amelynek szerves része lett a Halloween marketing megjelenése és működése. A folyamat a 20. század második felétől vált egyre jobban elterjedtté, amelynek egyik szembetűnő eredménye, hogy az USA mellett már az Egyesült Királyság lett a Halloween ünnep legnagyobb piaca, amely a kereskedelemnek többszáz millió fontnyi éves bevételt jelent ebben az időszakban. A különböző maszkok, jelmezek, dísztárgyak és egyéb kiegészítők forgalmazása és piaca mellett, az egyes multicégek is igyekeznek kihasználni a „hátborzongató” ünnepet egy-egy speciális – időszakos – szolgáltatással, vagy termékkel. Erre talán jó példa Burger King rémisztő bohócos (komoly fricska a McDonald’s vidám bohócára) vagy a svéd IKEA bútoráruház reklámja, amelyek a világhírű író, Stephen King horrorhangulatát és szereplőit idézik meg. Az aktuális akciók midig is vonzották a vevőket, főleg, ha azok a megszokottól eltérő, eredeti reklámot kapnak. Halloween ünnepe erre tökéletesen alkalmas.

Hazai tökök

Magyarországon a rendszerváltozást követően jelent meg és vert gyökeret Halloween ünnepe és a hozzá kapcsolódó szokások, külsőségek. Hamar divattá vált, amely egyben jó üzleti lehetőségeket jelent. A pár napig tartó Halloween hangulat óriási lehetőségeket rejt a hazai kereskedelmi láncoknak, vállalkozásoknak és cégeknek. A marketingpaletta teljes felülete kínálja a különféle akciókat és ajánlatokat a felvevőpiacnak, amely már közelről sem a gyermekekről szól, hanem a szélesebb társadalmi rétegekről. Ebben élen jár a közösségi média, valamint a legkülönbözőbb kommunikációs csatornák, amelyek ontják magukból a töklámpás mögé rejtett kínálatukat.