Egy cipőben járunk

Sep 28, 2021CÉGÉR

Adwerk - reklámszakmai hírlevél

Forrás: Horváth András

A retro vagy old school divat hullámait igyekeznek meglovagolni azok a hazai vállalkozók, akik a rendszerváltozást követő, egykori KGST piac összeomlásával eltűnt legendás magyar sportmárkákat – Méta, Senior, Tisza – szeretnék visszahozni a köztudatba, illetve gyártani és forgalmazni. Ezek közül talán a legikonikusabb a Tisza (cipő) márka, amely bizonyos értelemben több mint egy üzleti brand.

A Tisza cipő és márka előtörténete egészen a II. világháború idejére nyúlik vissza. Az első bécsi döntés értelmében (1938), Magyarország visszakapta az akkor már Csehszlovákiához tartozó Felvidék déli szegélyét (mintegy 12 ezer km2), számos, főleg magyarlakta várossal, köztük Érsekújvárral. A városban működött egy cipőgyár, amely a cseh Bata cég – 1894-ben alapították – tulajdonában volt. Az akkor még nem túl sikeres vállalat vezetője, a cégalapító fia, Tomáš Jan Bata, fejleszteni akarta a céget és lehetőséget látott egy új, nagyobb gyár felépítésére Magyarországon. Utazásai során jutott el a Tisza menti Martfűre (1950-ig Tiszaföldvárhoz tartozott), ahol 1939-ben telket vásárolt 225 ezer pengőért és elkezdődött a cipőgyár felépítése. 1942-ben indult meg a gyártás a CIKTA Rt. (Cipőgyártási és Kereskedelmi Rt.) égisze alatt, hiszen a cseh tulajdonos 1939-ben Kanadába emigrált, ahol átszervezte a vállalatot és világhírig repítette a Bata cipőket. A teljes igazsághoz tartozik, hogy még el sem kezdődött a martfűi üzemben a gyártás, amikor a honi bőriparosok és cipőgyártók hangosan tiltakoztak a Bata cég olcsó és az általuk rossz minőségűnek tartott termékei ellen. Azonban az újonnan létesített cipőgyár nem sok vizet zavart a hazai lábbeli piacon, hiszen a háború idején főleg hadiüzemként működött.

A II. világháború után kiépülő új politikai és gazdasági struktúra, a pártállami rendszer, komoly lehetőségeket látott az üzemben, amelyet 1949-ben államosítottak és Tisza Cipőgyár Nemzeti Vállalatra neveztek át. Persze nem rögtön a sportcipőkkel kezdődött az új korszak, hanem silány minőségű, fatalpú cipők gyártásával. Az 1950-es évekre valamelyest javult a helyzet, megkezdődött a honvédségi és belügyi (rendőrség, határőrség, Munkásőrség) bakancsok gyártása, illetve exportálása a szocialista blokkon belül.

Tisza cipő - Adwerk

Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum

Az 1970-es évek elejére az ország legnagyobb cipőgyára alakult ki Martfűn, ahol az új évtized, új termelési formákat, piacokat és termékeket hozott magával. Egyfelől ekkor (1971) kezdődött el a sportcipőgyártás – formáját tekintve bérgyártás – az Adidas cég részére, amely idővel évente 1-1,5 millió pár nyugati színvonalú terméket jelentett. Másfelől a gyár fiatal tervezői is úgy gondolták (1969), hogy létrehozzák az önálló (hazai), minőségi sportcipő koncepcióját, majd folyamatos gyártását. Sportszakemberek is közreműködtek a gondos tervezésbe, az akkori Testnevelési Főiskolát vonták be a munkába, valamint széleskörben tájékozódtak a külhoni – nyugati – sportcipők gyártásáról, felépítéséről. Az új cipőre a Magyar Divat Intézet tervezőgárdája készítette el a legendás „T” betűt (logót), amely eredetileg a termék sarkán, nyelvén és talpán volt látható, majd később az oldalára is rávarrták. Az új, gumitalpú Tisza tornacipőből több változatot gyártottak, így készült focicipő (a stoplis változat volt legdrágább, az 1970-es években 524 Ft-ba került), teniszcipő, tréningcipő, kosárlabdacipő és edzőcipő.
Tisza cipő

Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum

A sportcipőgyártásnak köszönhetően – beleértve a bérgyártást is – rendkívül sikeres lett a vállalat, ahol a munkáslétszám elérte az 5 ezer főt és éves szinten átlagosan 10 millió pár cipőt készítettek. Folyamatosan bővült a termékkínálat, az 1980-as évektől csúcsminőségű lábbeleiket gyártottak a Salamander cégnek (szintén bérgyártásban), valamint nagyszámban készültek olcsóbb utcai cipők és munkacipők. A szinte töretlen sikerességnek a rendszerváltozás vetett véget, amely párhuzamosan zajlott hazai könnyűipar gyors összeomlásával.
Adwerk - Tisza cipő

Forrás: Fortepan

Ami a rendszerváltozást követő bő egy évtized alatt zajlott a Tisza menti cipőgyárban, az tökéletesen szemlélteti az egykor sikeres szocialista vállalatokban történt vadkapitalista folyamatokat: elbocsájtások, küzdelem a talpon maradásért, új vállalati formák – részvénytársaság, holding és kft-k –, hitelfelvétel, eladósodás, részekre szakadás. Ez azt eredményezte, hogy az eredeti gyár területén több üzem működött, amelyek – részben – egymástól függetlenül termeltek. Ezek egyike volt a Tisza Cipőgyár Kft., ahol továbbra is az ezen a néven forgalmazott termékeket gyártották, de a sportcipők forgalma jelentősen visszaszorult, amely főleg a szabadpiac miatt megjelent nagyszámú nyugati vetélytársnak tudható be.

A 2000-es évek elején, a holding legnagyobb hányadát birtokló ÁPV Rt. (Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.) értékesítette a részvényeket. Ekkor vette meg a siófoki vállalkozó, Vidák László (a családi vállalkozás Clash Kft. néven futott) a Tisza cipő védjegyét és a martfűi ingatlanokat, azonban magát a cipőgyárat nem. Minőségi alapanyagokból – ez az árán is meglátszik –, ám részben a régi tervek alapján kezdték újra gyártani a Tisza sportcipőket – bérgyártásban – Martfűn, majd onnan 2009-ben elköltözve Cibakházán (gumitalpak) és Mikebudán (felsőrész). 2003-ban nyílt meg az első Tisza cipő márkabolt a fővárosban, ahol már más jellegű termékek is megjelentek ezen a néven (zokni, táska, melegítő). Az új vállalkozás nem folytatott hagyományos marketing tevékenységet, kezdetben szinte „elég” volt, hogy egy-két ismert lemezlovas hordta, illetve megjelent pár cikk a régi-új cipőmárkáról. Ma már a saját üzletei mellett, több vidéki franchise bolt is forgalmazza a Tisza márka termékeit. A hazai sportcipőgyártás feltámasztása mindenképp dicséretes koncepció, kiváltképp annak fényében, hogy a Tisza cipő, illetve maga a brand, több korosztály számára nem pusztán egy termék, hanem egy életérzés (nosztalgia) is egyben. Ennek tükrében a mai napig igaz lehet – átvitt értelemben – a márka egyik sokak által ismert egykori reklámszlogenje, mely szerint: „Minden időben, Tisza cipőben”.