Gulya Róbert zeneszerző a kortárs klasszikus zeneművei mellett több mint egy tucat amerikai és magyar játékfilm, számos imázs- és reklámfilm zenéjét jegyzi. Művészeti tevékenysége mellett ügyvezető igazgatója a Boulevard Worldwide zenei produkciós cégnek is, amely főként brit és amerikai prémium ügynökségek által készített reklámfilmek zenéire specializálódott.
Jazz-zongorista édesapja és szintén zongorázni tanuló testvére mellett természetes volt, hogy Robi is odaül a zongorához. Tizenkét éves, amikor egy jól sikerült vizsgája után rájön, hogy ő zeneszerző szeretne lenni. Annak ellenére, hogy tehetséges zongoristának mondták, ő inkább zongoradarabokat akar írni. Kiskamaszkori álma mellett ki is tartott, és diplomát szerzett a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, ezután a bécsi Zeneakadémián tanult tovább. Huszonhét éves, amikor 2001-ben Fulbright-ösztöndíjasként elvégzi a Los Angeles-i USC posztgraduális filmzeneszerzői képzését. Ahová valószínűleg mindig is készült.
Már a zeneakadémiai évei alatt is többször mondták tanárai, hogy filmzenéket kellene írnia, annyira képszerűek voltak már akkor is a szerzeményei, és ő maga is érezte, hogy ez lenne az ő világa. Azért is volt fontos a Los Angeles-i két év, mert a filmzeneszerzést is – ahogy az összes professzionálisan űzött művészi szakmát – meg kell tanulni. Fantasztikus tanárai voltak, és olyan csoporttársai, akikkel ugyanúgy támogatják és segítik egymást egy-egy munkában ma is, ahogy a képzés ideje alatt. „Kéthetente jártunk a Paramount Studioba, hogy professzionális körülmények közt vegyük fel az éppen adott feladatunkat. Ahhoz pedig, hogy mindannyian mindennel elkészüljünk, igazi csapatmunkára volt szükség. Így most is, ha úgy alakulnak a munkáim, pontosan tudom, hogy találok olyan kollégát, mégha a világ másik végén él is, aki professzionális módon meghangszerel valamit, míg én egy másik fázison dolgozom.”
A jelenet szolgálatában
Természetesen hamar adódik a kérdés, hogy miért kihívás egy zeneszerző számára a szabadon alkotás helyett, jelen esetben a képet kiszolgálni. „Amikor egy zeneszerző úgy határoz, hogy filmzenéket fog szerezni, tisztában kell lennie azzal, hogy írhat bármilyen fantasztikus zeneművet, ha az nem passzol az adott film rendezői koncepciójához, akkor az nem jó.” De éppen ez benne számára az igazi kihívás, megtalálni azt a zenei nyelvet, amit a filmkészítői keresnek, és nem csak jó zenét írni, hanem olyat, ami az adott filmhez, reklámhoz illeszkedik. „Az egyetemen ennek bemutatására az egyik klasszikus példa A cápa című film egyik ikonikus jelenete és annak zenéje volt, amit egyébként John Williams szerzett, aki az egyik legnagyobb szakmai példaképem. Van tehát az ikonikus jelenet, amikor a víz alatt lábakat látunk, és szól a jól ismert „Jaws” téma. Bár nem látunk cápát sehol, meg egyáltalán semmi szörnyűséget, mégis érezzük a feszültséget, sőt szinte már látjuk is a ragadozót. Ám, ha ezt a zenét lecseréljük egy romantikus zenére, onnantól kezdve a film a Kék lagúnává változik, és jóleső érzés árad szét bennünk. Gyönyörű lányok úszkálnak a tengerben, nincs mitől félni, mindenki boldog és süt a nap. Számomra fantasztikus, hogy ennyire meghatározza a zene, merre gondolkodjon az emberi agy” – vallja a szakmáról a zeneszerző.
Éppen ezért is szeret Robi csak a kép, azaz a film elkészülte után bekapcsolódni a munkafolyamatba, legyen szó akár nagyjátékfilmről, akár reklámról. „Nekem a forgatókönyv valójában azért fontos, hogy alap információkhoz jussak a készülő filmről. De a leírt szöveg nem indítja úgy meg a zenei képzelőerőmet, mint amikor egészben látom filmet, akkor viszont rögtön meg is hallom a zenét. Engem a kép kap el, az indít meg.” Ezért is szereti azt a luxust, amikor egy nagyjátékfilmen dolgozhat, mert olyankor egy vagy két hónapig abban az elképzelt világban élhet. Ám ezek között a nagy fajsúlyú munkák között jól is esik, és természetesen anyagilag is óriási szabadságot ad Robi másik specialitása: prémium márkák reklámfilmjeihez zenei világot álmodni. „Engem reklámhoz is olyankor keresnek, ha filmzene kell. Az elmúlt 8 évben főként amerikai és angol ügynökségekkel állok munkakapcsolatban. Úgy hívom ezeket a reklámokat, hogy miniatűr nagyjátékfilmek. Ezekben alig van jelen termék, sokkal inkább a történeten van a hangsúly. Lehet az egy klasszikus karácsonyi story, de akár játszódhat az akció játékkatonákkal a középkorban, vagy az űrben is. Bármit szívesen elvállalok, ha történetet mesélhetek a zenével. Ha olyan zene kell, amit én tudok jól csinálni, akkor nem válogatok, hanem igent mondok.”
Itthon otthon
„Egy darabig azt gondoltam, hogy ott helyben kell lenni, ahonnan a munkát szeretném, ezért költöztünk a családommal Angliába. Az első két évben valóban megérte, hogy ott legyünk. Akkoriban még sokszor kellett személyesen jelen lennem, hogy együtt nézzük meg valamit, de aztán az ilyesféle találkozók száma lényegesen csökkent. Megszokták, hogy elérhető és megbízható vagyok, mindig mindent időre és a megbeszéltek szerint elküldök. Most pedig, amikor már újra itthon élünk, és éppúgy érkeznek Angliából, Svájcból, Németországból, mint Amerikából, de még Japánból is a felkérések. És ezek közül a legtöbb esetben a megrendelőkkel soha nem találkoztunk személyesen.” De nem csak a megrendelőkkel való kapcsolattartás, hanem egy zenei felvétel is megvalósulhat ma már az internet segítségével. „Amíg Angliában éltem, sokszor előfordult az is, hogy a zenekari felvételeket online készítettük. Természetesen van erre is már technológia, és elég régóta egyébként. Itthonról nézem és hallgatom, ahogy Magyarországon játszik a zenekar, bármikor megállíthatom őket és instruálhatok. De természetesen sokkal jobban szeretem, amikor tényleg ott vagyok a stúdióban, itthon van egy nagyon jó hangmérnököm, és kiválóak a zenekarok is. Persze nagyzenekari felvételekre leginkább a nagyjátékfilmeknél van mód. Míg mondjuk csak minden tizedik reklámhoz készül egyáltalán zenekari felvétel. Ennek két oka van. Az egyik az idő, a másik pedig a pénz. Nyilván egy londoni reklámnak egy budapesti zenekar még mindig olcsónak számít. De sokszor azért ódzkodnak tőle, mert minden megrendelői változtatásnál, ami azért reklámok esetében gyakran előfordul, újabb prezentációt kellene tartani az ügyfélnek, és azt pedig nem szívesen tartanak, ha már van egy elfogadott zenénk.”
Kitérünk, hogyne térnénk a pandémia okozta megváltozott körülményekre is, ami a munkán lényegesen nem változtatott, de Soho jellegzetes illata azért tud hiányozni annak, aki egyszer már picit is kötődött oda. Na, de mi történt mindeközben a ház felső emeletén: „végre megépíthettem egy profi, elég komoly vasútmodellt. Nagyjából egy éve ez a hobbim, ha dolgozom is, esténként akkor is belemerülök”.