fbpx

Érték és üzlet

Mar 30, 2021INTERJÚ

Kovács Ágnes Eckes-Granin

Februártól új pozícióban folytatja a Sió korábbi ügyvezető igazgatója, Kovács Ágnes. Marad a német cégnél, de a központban, az Eckes-Granini executive boardjában számítanak rá. Azon belül is a marketingért és az innovációért felel.

„Az elmúlt év legkomolyabb tanulsága, hogy ki milyen gyorsan tud váltani, és ez óriási kihívás volt. Tanulságos volt látni, hogy a kreativitásnak rugalmasságnak mekkora jelentősége van egy ilyen helyzetben. – kezdjük egy rövid összegzéssel.

Tavaly ilyenkor ugyanis, akkor még a Sió élén a kockázat csökkentése volt az elsődleges feladata, hiszen ott egy gyárért, a benne dolgozókért és az üzemszerű működésért is felelt. „Az egészségmegőrzés és a biztonságos munkavégzés volt a fő feladat, de mindeközben az üzleti megoldások is fontosak voltak, hiszen, hogy ne legyen szükség dolgozók elküldésére, hogy ne csak egészségüket, hanem az üzletmenetet is megvédjék, figyelniük kellett a piac és a vásárlói szokások változásait. „Sok területen azonnal átalakult a fogyasztás. A mi termékeink közül például az útközbeni, kis kiszerelések azonnal visszaszorultak. A nagyobb kiszerelések, vagy a magasabb gyümölcstartalmú, az egészséges táplálkozáshoz jobban köthető termékekre viszont nagyobb volt kereslet, amit a HohesC erőteljes növekedése is mutat” – ad gyorsjelentést a tavalyi első nagy átrendeződésről a szakértő.

Az ár-érték arány keresése, a fogyasztói tudatosság erősödése, vagy a pémium termékek fontossága – sok különböző, akár egymásnak ellentétes – hatást tapasztalhattunk. A vásárlások gyakoriságának csökkenésével a költött összeg is csökkent, így például ha valaki korábban 3 hét alatt hússzor keresett fel egy-egy üzletet, most meg tízszer, vagy kevesebbszer, ráadásul a látogatás hossza is jócskán lerövidült, akkor ott roppant ügyesnek kell lenni az üzletben egy-egy márkának. Vajon milyen szempontok alapján dönt a vásárló ilyen helyzetben? A megbízhatóság, a transzparencia válik fontossá – tudjuk meg Kovács Ágnestől, ez nem a kísérletezés időszaka, az ismertebb márkák felé fordulnak ilyenkor a vevők.

Kovács Ágnes Eckes-Granin

Hívás a központból

„A tavalyi év legnagyobb sikere a Siónál a folyamatos újratervezés melletti stabilitás volt. Ehhez át kellett strukturálni a pénzügyi költéseket, rendkívüli CSR-kampányokba kezdtünk több kórházzal, alapítvánnyal és családsegítővel tudtunk együttműködni. Voltak olyan események, amelyeknek már többször is kész volt a komplett, kidolgozott kampánya, majd többszöri halasztás után, el kellett engednünk: ilyen volt az Ultrabalaton” – tudjuk meg a tavalyi év nagyobb Siós kihívásait. Mindeközben egy adott ponton érlelődni kezdett a helyzet a német központban is, az 1857 óta működő, mára 1719 dolgozóval 921 millió eurós bevételt produkáló családi cég board-jában épp a marketing területért felelős korábbi menedzser távozott. A tavaly augusztusban kinevezett új vezérigazgató, Tim Berger koncepcióját pedig jól mutatja, hogy azontúl, hogy Kovács Ágnes pozíciója az innovációt és a bevételnövekedést is magában foglalja, létrehozott egy vadonatúj munkakört is, méghozzá a digitális és médiamenedzserét. Az átrendeződések mögött általában új elvárások is húzódnak, ami az Eckes-Granininál tehát egy tavaly óta jól kirajzolódó folyamat. A magyar szakembertől egyértelműen a termékfejlesztéseket, az innovációt és a vállalaltcsoporton belüli lehetőségek magasabb szintű, összehangolt kiaknázását. Próbáljuk egyszerűsíteni a képletet, hiszen a gyümölcs az gyümölcs, a 100% pedig 100%, mégis azt kell látnunk, hogy egy dinamikusan fejlődő üzletágról van szó, még ha a jó öreg gyümölcs is a főszereplő. Elég csak a vállalat legfrissebb hírei között böngészni, ahol azt olvashatjuk, hogy egy gyömbér-shotot gyártó start-up-ba vásároltak részesedést: máris látszódnak az innovatív lehetőségek. „Valóban, nem lekövetni, hanem inkább megteremteni szeretnénk az legújabb vásárlói igényeket” – mondja a közeljövő terveiről Kovács Ágnes.

Mikor elégedett a margetinges?

Eckes-Granini executive adwerk
Jó, jó, tűnödünk el egy pillanatra, stimmeljenek a számok, nyilván ez alap. De vajon mitől elégedett a nap végén egy marketinges? „Ha csak a számok szépek, az önmagában kevés. Engem mindutalan lenyűgöz, ha olyan együttműködéseknek lehetek részese, amelyek előre visznek és inspirálnak. A folyamatos tanulás lételemem, és az is büszkeséggel tölt el, ahogy például a Siónál, ha láthatom, hogy mire képes a közös gondolkodás, hogy van kézzelfogható eredménye három év munkájnak” – magyarázza a szakember, akinek ugyanis például korábban a Mondeleznél öt év alatt hét munkakörben kilenc főnöke volt, és így mindig csak egy-egy munkafázisra látott rá, nem pedig az egész folyamatívre. „Fontos megélni egy-egy kezdeményezés konkrét eredményét, tapasztalni , hogy valami értékes jött létre” – mondja, és éppen ezért tartja pont megfelelőnek az Eckes méretét, ami már elég nagy ahhoz, hogy súlya legyen, de mégsem bénítja meg a szervezeti struktúrából adódó komplexitás. „Sokkal hosszabb ideig voltam sales, semmint marketinges, de élvezem az innovatív, fogyasztóorientált gondolkodást, ami egyben az üzletépítés és a sikeres marketing alapja is. Annak megtervezését, hogy mikor, hová és milyen portfólióval lépjünk be stratégiai üzletfejlesztésként, így intellektuális kihívásnak élem meg” – kapunk egy rövid szakmai credót. Mi is próbáljuk az ívet látni, így már csak egy elem hiányzott a kirakósból, vajon emlékszik-e a szakember az első gyümölcslevére? „Ó, hát azt lehetetlen elfelejteni, a Sió alutasakos, szívószálas kajszibarackja akkoriban mindent vitt. És mivel épp a Balatonra tartottunk a családommal, amikor az első ilyesmit ittam az úton, nekem ez már örökre egybeforrt a nyárral, a szabadsággal”.
Kovács Ágnes Eckes-Granin