fbpx

Az érdekessé tevés vonzásában

Feb 23, 2021INTERJÚ

adwerk m. tóth géza

Rényi Ádám, kommunikációs főtanácsadó (Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatal)

Eltelt egy év, nem is akármilyen Budapest Főváros Önkormányzata
Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatóságának vezetésében is. Tavaly januárban vette át az irányítást kommunikációs igazgatóként Rényi Ádám, akinek akkori feledatköre a városházi sajtóiroda irányítása, a digitális és közösségi kommunikáció erősítése, valamint a stratégiaalkotás volt. Majd villámgyorsan március lett és mindannyian új életet kezdtünk. Kommunikációs „évértékelő” a Városházáról és azon túl.

„A jelenlegi politikai és városszervezési helyzet számos olyan kommunikációs feladatot eredményez, amelyek kevésbé hatékonyan végezhetők a naponta újra és újra megoldandó feladatok mellett” – megy elébe a szakember azt firtató kérdésünknek, hogy miért vált szükségessé a hivatalon belüli pozícióváltása. Rényi ugyanis szinte pontosan egy év után kommunikációs főtanácsadójaként folytatja, és olyan stratégiai projekteken dolgozik, mint a rövidesen felálló Budapesti Közművek Zrt. kommunikációs rendszerének kiépítése. De vissza a kezdetekhez.

Érkezésével szinte egyidőben kezdte meg a munkát a korábbi Budapesti Városarculati Nonprofit Kft. és a Budapesti Fesztivál és Turisztikai Központ összeolvadásából létrejött Budapest Brand is, amelyet Faix Csaba vezet. A klasszikus értelemben vett városmárka gondozása tehát a Budapest Brand feladata, a Városháza kommunikációját pedig Rényi vezette.

A kommunikációs szakember a kampánystábnak még nem volt tagja, a felkérés pár hónappal a 2019-es helyhatósági választások után érkezett. Nem ő az egyetlen városházi munkatárs, aki korábban a versenyszférában dolgozott, ez a fajta szemlélet és dinamika is szükséges volt a magát épp kitaláló és a hangját kereső hivatal számára. Rényi amúgy sokszorosan is teljesítette a piaci köröket, hiszen nemcsak újságíróként dolgozott és könyvkiadót alapított Bárdos Andrással, hanem mind a két nagy kereskedelmi TV-csatornának is kommunikációs igazgatója volt, majd ügynökségeknél dolgozott PR-stratégaként.

rényi ádárm habad

Hánykor kezdődik a focimeccs?

„Szolidáris, zöld, fenntartható és igazságos” – mondja azokról a fő csomópontokról, amelyek köré Budapest kommunkációját tervezték. De mindenekelőtt magát a definíciót és a feladatköröket is rögtön tisztáznia kellett, hiszen mint mondja, ma már a hagyományos értelemben vett sajtó mellett nem kérdés, hogy a social media is legalább olyan fontos eleme bármiféle kommunikációs stratégiának. Ez utóbbi a korábbi vezetésben szinte elenyésző volt, és bár 2021-ben megmosolyogtató egy nagyjából 15 éves eszközről újdonságként beszélni, de valahogy be kellett hozni a lemaradást. „Az első hónapokban óriási volt az érdeklődés, hiszen önmagában az a tény, hogy ellenzéki városvezetés kezdte meg működését, sokáig a reflektorfényben tartotta a hivatalt, és ez ma is kitart” – mondja a kezdetekről a szakember.

Adódik is a kérdés, hogy vajon az elnyűhetetlen sajtótájékoztató, mint műfaj él-e még, vagy legalábbis felbukkan-e a városháza repertoárjában. „Ügynökségi életem egyik legfrusztrálóbb pillanatai közé tartozott, amikor az ügyfél bejelentette, hogy sajtótájékoztatót szeretne. Olyankor próbáltuk elmagyarázni, hogy bár roppant vonzónak tűnhet a hosszú asztalnál ülve a sajtót tájékoztatni, de egyszerűen ma már ez egyre nehezebben megy. Ezzel szemben itt, a Városházán az egyik legmeglepőbb élményem az volt, hogy akár egy reggel 9-kor, ugyanarra a napra meghirdetett tájékoztatóra mindenki eljön. A politika máshogy működik” – mutat rá a kommunikáció másféle természetére a főtanácsadó.

Az első két hónap lendülete és viszonylagos nyugalma után pedig jött 2020. március 13., a veszélyhelyzet bejelentése. „Sokmindenre készültem, sokmindennel számoltam, mielőtt igent mondtam erre a felkérésre, ezzel nyilván nem tudtam” – idézi föl Rényi a pandémiával beköszöntött új korszak kezdetét. Mi volt ez a sokminden, tűnődünk el. „A propagandának tűnő sajtóval való együttműködésre például tudatosan készültem, hiszen nekik is ugyanúgy vannak nézőik és olvasóik, és ha valódi kérdéssel fordulnak hozzánk, akkor természetesen válaszolunk. Tőlem ugyanis távol áll az a struktúra, amikor két párhuzamos nyilvánosság él egymás mellett és egyes szereplők csak egyes médiumokkal állnak szóba. Ez ellen érdemes gesztusokat tenni, akár úgyis, hogy valamennyire elhagyjuk a komfortzónánkat” – magyarázza kommunikációs szemléletének egyik alappillérét a stratéga.
Ezenkívül azt sem tartotta lehetetlennek, hogy esetleg személyesen éri valamilyen támadás, kéretlen üzenet, telefonhívás. „Ez teljesen alaptalannak bizonyult végül, ilyesmi nem történt. Ezzel szemben az RTL Klubnál több fenyegető üzenetet is kaptam, amikor mondjuk a Barátok közt miatt nem hoztuk előrébb a focimeccs közvettésének időpontját”.

Matrica és robocall

adwerk
A járvány hazai kitörésekor a legfontosabb a gyors és hiteles tájékoztatás volt és hogy közvetlenül elérjük a lakosságot. Plakátokat, matricákat terveztünk, a főpolgármester által összefoglalt legfontosabb intézkedéseket pedig telefonon is megosztottuk a budapestiekkel” – tudjuk meg az első időszak kiemelt napi feladatairól. „Sok izgalmas, kommunikációs szempontból nyilvánvalóan hálásabb ügyet is szívesen toltunk volna, de hónapokra háttérbe szorult minden más, és persze ennek távolról sincs még vége, érzékenyen kell követnünk, mikor mennyi tér és lehetőség nyílik arra, hogy másról is beszéljünk” – mondja a főtanácsadó.
De mi az, ami a legizgalmasabb a kommunikációban, akár nemcsak a jelenlegi feladatra fókuszálva, hanem az eddigi tapasztalatok összességét tekintve, mi az a drive, amitől újra és újra érdemes nekiállni egy történet elmesélésének? „Az érthető és élvezetes előadás, az érdekessé tevés mozgat. Az a folyamat, ahogy hatással lehetünk a másikra. Ennek a feladatnak minden egyes munkámban más-más részei voltak hangsúlyosak” – mondja Rényi.
„Az elmúlt évtizedekben dolgoztam többek között azon, hogy ne az egyik, hanem a másik tévét nézze a közönség, és fordítva. Biztattam arra a potenciális ügyfeleket, hogy miért abba a bankba vigyék a pénzüket, és ne a másikba. A jelenlegi munkámban máshol vannak a hangsúlyok. Ha csak egy ember életét, egészségét óvtuk meg azzal, hogy megfelelően informáltuk mondjuk egy plakáttal, akkor azért az tényleg elég jó érzés. Az is motivál, hogy a korral is járó szélesedő látókört és az eddig megszerzett szakmai tudást egyfajta kötelességem is megosztani” – magyarázza a szakmai döntésekről a főtanácsadó. Nemsokára már a jó értelemben vett életközepi válságnál tartunk, amit kissé leegyszerűsítünk: jóga és kecskefarm helyett inkább a Városháza mellett döntött.
Vajon mi lehet az ellenszere az óhatatlan horzsolásoknak, tud-e a politika máshogy kimeríteni, mint egy nagy márka kampánya egy ügynökségnél? – próbálunk egy picit a színfalak mögé nézni. „A politikai kommunikáció tele van drámával, ahogy groteszkkel és viccel is, mégiscsak egy színes világ. Megtanultam, hogy személyesen ne érintsen mélyen. Ez mit sem von le a kétségtelen magasztosságából, abból a jó érzésből, hogy fontos ügyeket segíthetek”.