fbpx

A kezdet kezdetén – az első magyar reklámcég

Feb 23, 2021CÉGÉR

adwerk habad

„A sikeres hirdetés létrehozása mesterség; kell hozzá ihlet is, de sokkal több módszer és kemény munka” – állította a brit David Ogilvy (1911-1999), akit sokan a „Reklámszakma Atyjának” tartanak. A fenti idézet teljes mértékben igaz a hazai hirdetés- és reklámszakma megszületésére is, amely egy kicsi vállalkozásból indult és fejlődött piacvezető céggé. Ehhez nem kellett más, mint fineszes talentum, kiváló helyzetfelismerés és kitartó, állhatatos munka. A magyar reklámipar megalapítása Blockner Izidor nevéhez fűződik, aki a korabeli Európa egyik legnagyobb hirdetési vállalatává fejlesztette üzleti vállalkozását, utat mutatva későbbi követőinek.

A hazai viszonyokra is elmondható, hogy a fokozatosan kifejlődő hirdetés- és reklámipar, a nyomtatott sajtó széleskörű elterjedésével járt kéz a kézben. A 19. század végére tehető ennek a folyamatnak a beindulása, amely kezdetben valóban csak az újságokban megjelenő reklámokra és a vállalkozók, cégek hirdetésére korlátozódott, de az I. világháborút követően egész széles skálán folytatódott a szakma terjeszkedése. Ennek a mai értelemben vett reklámszakmának – iparnak – cégszerű, globális spektrumú úttörője és létrehozója volt Blockner Izidor (1853-1933). A kezdetben csak egy apró, újsághirdetésekkel foglalkozó vállalkozást Blockner József alapította 1891-ben, de a teljes munkát fia, Izidor végezte a Sütő utcai irodában. Szigorúan véve nem ez volt az első hirdetési vállalkozás a piacon, hiszen az 1880-as évek közepétől már voltak hasonló próbálkozások, közülük Goldberger Ábrahám Viktoré volt a legismertebb, ahol rövid ideig Blockner Izidor is dolgozott. Erre a kezdeti korszakra még jellemző volt a kevés újság – kevés hirdető tétel, amely a századfordulón relevánsan megváltozott. Ezt használta ki Blockner Izidor, aki felismerte és agilisan felhasználta az új hirdetési és reklámozási lehetőségeket, amellyel vezető szerepet vívott ki a hazai piacon. Ízig-vérig kereskedő volt, nyitott szemmel és ösztönös tehetséggel építette fel vállalatát, amely az 1930-as évekre nemcsak piacvezetővé, hanem etalonná is vált. A kezdet kezdetén még Blockner személyesen kereste fel az ügyfeleket és beszélte rá őket a hirdetésekre. Beutazta az országot, hogy meggyőzze az iparosokat a kölcsönösen előnyös lehetőségre, a reklámra (pl. így lett világhírű a Hojkó-féle tiszaújlaki pajuszpedrő, amelyet vagonszám vittek az Egyesült Államokba).

adwerk
A folyton aktív, mindenki által becsült és szeretett Izidor bácsiról – ahogy a korban hívták a melegszívű, adakozó, másokat felkaroló cégvezetőt – jegyezték meg, hogy ő volt az, aki Magyarországon a reklám- és hirdetési szakmát az egész gazdasági és kereskedelmi élet meghatározó tényezőjévé tette. Fejlődött és tökéletesedett a cég reklámtechnikája is. A kezdetleges újsághirdetésekből céltudatos reklám és propaganda lett.

habad.hu
Hajós Alfréd (középen) és Blockner Vilma (jobbra)

A nyomtatott sajtó mellett egyre fontosabb szerepet kapott a hang (rádió), a fényreklámok, a plakátok és a film. Blockner Izidor volt megalapításától kezdve az elnöke a Hirdetőiroda Tulajdonosok Országos Egyesületének. Fontos szerepet játszott életében a család, amelyre mindig számíthatott. Két fia hősi halált halt az I. világháborúban, a harmadik fia – későbbi utódja a cég élén, Balázs Blockner Pál – egyik szemét veszítette el a fronton. Vilma lánya 1908-ban házasodott össze Hajós Alfréddal, az ünnepelt sportolóval, építésszel. A II. világháború és a holokauszt idején az korábbi világégésben kapott kitüntetések folytán és a híres rokon (Hajós) határozott fellépése miatt nem érte komolyabb atrocitás a családot. A megszülető új államrend azonban nem kímélte a magánvállalatokat és a Blockner-féle Hirdetőirodát 1945-ben államosították. Ezzel együtt a magyar reklámipar első korszaka is véget ért.

Horváth Péter
történész