fbpx

Hangom, hangom

Jan 26, 2021BEST BOY

bestboy

Galambos Péter aka Galamb pályája a Színház- és Filmművészeti Főiskolán indult, ahonnan másfél év után eltanácsolták. A már diákként elkezdett szinkronizálás főleg ezután vált főtevékenységévé. „Azt már sok helyen elmeséltem, hogy csak fogadásból jelentkeztem annak idején a Főiskolára, talán én voltam a legjobban meglepődve, hogy felvettek, és már az is csoda, hogy egyáltalán másfél évig oda járhattam”.

A színművészi karrier tehát elmaradt, de az elég hamar világossá vált, hogy a hangjából fog élni. Reisenbüchler Sándor, az önpusztító életet élő, és fiatalon elhunyt színész és Galamb a főiskola alatt barátok lettek, és későbbi karrierje első lépését is neki köszönheti. Reisenbüchler vitte fel ugyanis a főiskola első évét követő nyáron a szinkronba, ahol azonnal lecsaptak rá, és rögtön kapott is kisebb-nagyobb feladatokat. Megtanulta a szakma alapjait, és miután fél év múlva eltanácsolták a főiskoláról, azonnal jelezte a szinkronban, hogy ráér, és attól kezdve a hangjából él. Szinkronszerepei közül talán a legismertebb a Jóbarátok dr. Ross Gellerje (David Schwimmer), de ő volt Nate Fisher (Peter Krause) a Sírhant művek egyik főszereplőjének magyar hangja is, emellett Wesley Snipes, Dwayne Johnson és Vin Diesel is leggyakrabban az ő hangján szólal meg magyarul. „A hangom egy adottság, de ez önmagában nem érne semmit. Éppen úgy tudom, ahogy egy topmodell is tudja, hogy ő szép, én meg azt tudom, hogy az én hangom különleges. De önmagában egyik sem ér semmit, sem a szépség, sem a jó hang, hiszen mint mindenhez, amit az ember professzionális módon csinál, ahhoz komoly szaktudás is kell” – magyarázza a szinkronszínész.

Mikrofonok, képernyők

Ezt a szaktudást pedig ebben a szakmában autodidakta módon lehet elsajátítani: megtanulta hogyan kell narrálni, hogyan kell egy reklám 30 másodpercébe belesűríteni megfelelő módon az adott üzenetet, legyen az egy telefonmárka, vagy egy menő hollywoodi film. Ezekre mind szükség volt, ahhoz, hogy azt mondhassa, ő a legjobb filmelőzetes hang ebben az országban. „Természetesen van még néhány szintén kiváló kollégám, Bognár Tamás, vagy Welker Gábor, de ezt, úgy hiszem, tényleg én csinálom a legjobban”. Ehhez persze, hogy ezt ilyen bátran ki merje jelenteni, kellett 15 év gyakorlat, rutin, beszédtechnika és sok energiát fektetett abba is, hogy hallgatta a legjobb amerikai „kollégákat”, figyelte a hanghordozásokat, a dinamikát, és mindezt még adaptálnia is kellett a magyar nyelvhez, hisz a két nyelvnek teljesen más a dallama, másutt vannak a hangsúlyai.

„A gyakorlásba, a beszédtechnikába nagyon sok időt fektettem” – mondja, tehát a képesség ebben a szakmában is kevés, ahogy az összes többiben is, és a hanggal való bánást, azaz a narrátori, szinkronszínészi szakmát élesben kellett megtanulnia, és az önképzés mellett még, ahogy ő fogalmaz, a szakma csínját-bínját a nagyoktól lehetett ellesni. Dehogy kik voltak ezek a nagyok?
„Végvári Tamás minden idők legnagyobb narrátora, Kristóf Tibor minden hangok egyik legkiválóbbika és a nemrégiben elhunyt Vass Gábor volt az utolsó a nagyok közül. Tőle örököltem meg annak idején a Westel900 reklámokat” – idézi föl a mestereket.

A szinkron mellett televíziós és rádiós műsorvezetői feladatok is megtalálták, ami azért is volt új terep, mert a hangja mellett itt a saját karakterét is megmutathatta. Az EstFM-et és a Magyar Televízióban futó Kultúrházat amolyan aranykornak élte meg, és mint mondja, az élő adásoknál kevés jobb dolgot tud elképzelni. „Nem vagyok színművész, nem játszom színpadon, a legjobban a rádióban és a tévében érzem magam, akkor lehetek önmagam”.
Az EstFM-ben amúgy a reklámban már akkor is ismert Erdélyi Superman Zsolttal dolgozott együtt. Föl is elevenítjük az akkori szakmai közeget, hiszen Galamb már a kilencvenes évek közepe óta részese annak. Már az első castingra is úgy ment, hogy tudta, a hangjukból élő színészek számára ez abban az időben egy prémium kategóriájú munkának számít.

bestboy

Akkor és most

„Amikor az első reklámjaimat mondtam fel, akkor egy profi hangstúdióban ott volt a felvételnél egy neves szinkronrendező, Andor Péter, egy profi hangmérnök, és a reklámügynökségtől is az a kreatív, akihez a brand tartozott. Ennyien dolgoztunk együtt, akár egy-egy mondaton is, addig csiszoltuk, amíg az a legjobb nem lett. Amikor életemben először egy castingon kiválasztottak egy francia arckrém reklámjához, a castingon elsőre, érzésem szerint tök jól elmondtam a dermoprotector szót is tartalmazó mondatot. Majd élesben nagyjából 127-szer vettük fel, mert vagy az én nyelvem akadt bele a számtalan r hangba, hol pedig a rendező szerint lehetett volna még jobb. Végül persze a legelőször rögzített mondat lett az igazi, és bár megfordult a fejemben, hogy ezzel véget is ért a reklámos karrierem, nem így lett” – foglalja össze a korabeli metodikát a szinkronszínész.

Galamb szakmai életének „grálja” mindenképpen a Westel-Telekom volt, húsz éven át adta a hangját a márkához. „Geszti Péterrel például több mint két órán keresztül dolgoztunk azon a szlogenen, hogy „Westel900 a kapcsolat”. És nem azért tartott ez több mint két óráig, mert ne tudtam volna elmondani ezt a három szót, hanem több száz módon kipróbáltuk, amíg meglett a legjobb. Ma már ilyen nincs” – csusszanunk bele picit az óhatatlan nosztalgiába.

De akkor mi van ma – tesszük föl a kérdést. Reklám egyre kevesebb. „Kevésbé divatos a hangom, pontosabban átalakult az a termékcsoport, amihez való. Nyilván sokáig velem maradhat még a fogsor-rögzítő és a prosztata gyógyszer, de már egy ideje azért a b-terven dolgozom. Már csak azért is, mert hangként egyre gyakrabban találtam magam a folyamat legvégén, amikor mondjuk oldjam meg azt, hogy 30 mp-re való szöveget kapok 18 mp-nyi időre. Ezt sose értettem, hogy adott egy produkció, egy reklám, amiben nyilván már benne van x millió forint, és akkor pedig nem elég, hogy az összköltségvetéshez képest jóval kisebb volumenű díjazásáról kell a hangnak okosan alkudoznia, de még legyen annyira ügyes és kreatív, hogy azt is megoldja, amit mások nem mértek fel helyesen. Pedig a legtöbb esetben a hanggal azonosítják még ma is a márkát” – mutat rá a több ponton problémás gyakrolatra.
Mindeközben Galamb, térünk vissza a b-tervre, kiépített egy otthoni profi stúdiót és kollégáival együtt létrehozta a Hungarian Voices virtuális műhelyt. Szolgáltatásaik között éppúgy megtalálható a hangoskönyv, mint az e-learning és a narráció.