fbpx

Egy 100 éves ramazuri – avagy hány éves a Baba?

Jan 26, 2021CÉGÉR

baba

Egy centenárium méltó megünneplése általában kiemelkedő eseménynek számít. Azonban, ha nem ismerjük a születés pontos idejét, könnyen belefuthatunk az internet csapdájába, amikor egy bejegyzést sokan és gyorsan átvesznek, kellő forráskritika nélkül. Jobban megismerve a Baba márka megszületését és utóéletét, valamint kiigazodva a szövevényes cégtörténeten, a cikk végére mossuk kezeinket.

A szappankészítés (főzés) története az ókorig nyúlik vissza és a XIX. századig keveset változott a technológiája. Általánosságban valamilyen állati zsiradékot (faggyút), lúgkövet, gyantát és sót kevertek össze, majd főztek ki: elkészült a szappan. A modernkorban már különböző növényi olajokkal, fahamuval, gyógynövényekkel gazdagították, illatosították és finomították az alapanyagot, amely az 1800-as évek második felétől virágzásnak indult kozmetikai ipar egyik meghatározó termékévé vált. Egyre szélesebb körben használták a különböző fajtájú szappanokat, amely a századfordulót követően már kevésbé számított luxuscikknek. Hazánkban a rendkívül népszerű Baba szappan eredetét és múltját kutatva, sokan sok mindent belekevernek a történetbe, amelynek végén eljutunk a legendás Caola Vállalaton keresztül az Unilever cégig.

Megszületése azonban egy kiváló magyar vegyészhez, illetve drogistához köthető, Baeder Hermannhoz (1876-1942). A Békéscsabán született vegyész egy igazi self-made man volt, amely beleillett a kor gazdasági hangulatába és lehetőségeibe. Baeder időt és energiát nem sajnálva igyekezett mindent megtanulni a szakmából, megállás nélkül dolgozott, kereste az újdonságokat. Tudásvágya vitte az Egyesült Államokba, ahol kétszer is járt, hogy drogista ismereteit tovább szélesítse. Amerikai tartózkodása idején két jelentős illatszervállalatnál dolgozott: a The Oxzyn Co. Ltd. és a Cincinati Remmers Soap Co. cégeknél, ahol nemcsak a modern trendeket és vegyipari technológiát tanulmányozhatta, hanem a termékekhez kapcsolódó marketing világát is. Első önálló vegyi műhelyét 1908-ban nyitotta meg. Második amerikai útján, 1913-ban alapította meg a Baeder’s Parfumery Co. nevű cégét New Yorkban, amely működését hazatérve, Budapesten, az Elemér utcában lévő műhelyében folytatta. A kiváló minőségű és itthon újdonságnak számító termékei hamar népszerűvé váltak, amely miatt több alkalommal kellett egyre nagyobb műhelybe költöznie és alkalmazottakat felvennie.

Ha egy üzlet beindul

Az első világháború megtörte a lendületet, hiszen be kellett vonulnia katonának. Távollétében a szintén vegyész végzettségű felesége – Bródy Róza – vezette a boltot. A háborút követően, 1918-ban betársult a cégbe a kiváló pénzügyi szakember, Steinfeld Sándor bankigazgató és a műhely egy nagyobb, újpesti gyártelepre költözött, az Erzsébet utca 2-4. szám alá. Magyarországon a vállalat Baeder Illatszer Rt. néven működött (bár több forrásban az eredeti, angol neve is szerepel), amely kozmetikai cikkei által gyors és látványos fejlődésnek indult. A közkedvelt termékek egyike volt a lanolinos Baba szappan, vagy ahogy akkor hívták, Baby-soap, amely a híradások szerint 100 éves. Csakhogy a Baeder termékek listáján 1920-ban még nincs nyoma, amely nem feltétlen zárja ki a meglétét. Viszont érdemes megjegyezni, hogy ebben az időpontban más hazai illatszer cégek gyártottak kimondottan gyermekek számára készült szappanokat, mint a Brázay-, Kerper-, Labor- és Zita-féle termékek. Az biztos, hogy 1923-ban már létezett a márka, amelyre a cég egy komplett gyermekápolási termékcsaládot hozott létre. A Baba termékcsalád a szappan mellett púderből, hintőporból, majd később olajból és krémből állt. Ezeket előre összeállított, praktikus csomagban is meg lehetett vásárolni. A Baba szappannal párhuzamosan jelent meg a Baeder cég másik ikonikussá vált újdonsága, a Caola termékcsalád. Baeder Hermann lánya, Karola hadilábon állt a „r” betű kiejtésével, innen származik a Caola név, ahogy a gyermek magát hívta.

adwerk

Kézen-közön

A lanolinos Baba szappan sikere töretlen maradt a II. világháború végéig, a legtöbb háztartásban megtalálható volt. A vállalat sikerét jelzi, hogy sorra nyitotta üzleteit külföldön is. A cégtől 1936-ban – rövid pereskedés után – távozott az alapító Baeder Hermann, és egy másik vállalat létrehozásába fogott. A világégést követően kiépülő új politikai és gazdasági keretek között még pár évig a saját nevén működhetett a Baeder Illatszer Rt., de az államosítást nem kerülhette el. 1961-ben létrehozták az Illatszer és Kozmetikai Vállalatot, amely magába olvasztotta a Baeder mellett az Elida Szappangyárat és BIP Gyárat. 1981-ben a vállalatcsoport felvette a Caola nevet. A Baba, mint márkanév megmaradt, ahogy a népszerű termékei is. A rendszerváltás és az azt követő sajátos – vadkeleti – gazdasági keringő ezt az ágazatot sem kímélte, amely mögött csak és kizárólag a gyors és gátlástalan haszonszerzés állt. Létrejött a Caola-Alfa Kozmetikai Rt., amely aztán még évekig különböző változatokban és üzleti érdekeltségek alapján működött. 1997-ben az Unilever megvette a vállalat 18 termékének márkanevét, köztük a Baba cikkekét is.
Napjainkban a Baba termékcsalád önálló brandként működik és van jelen a piacon, mint az Unilever tulajdona. A megjelenés és a termékkínálat némiképpen megváltozott az idők során, de egy 100 éves baba is tud kortalan maradni..

Copyright-Soho-House-Amsterdam-Medium-2018