fbpx

Boldogan élnek, amíg? – A brit királyi család, mint márka

Dec 29, 2020ÁTFOGÓ

adwerk

Mi ez az olthatatlan vágy, hogy tudjuk, mi történik a királyi udvar színfalai mögött? Miért akarunk egy II. Erzsébet képével díszített kiskanalat, amit soha nem fogunk használni? Hogy lett a világ egyik legerősebb brand-je a királyi család? 2020 utolsó Átfogójában a brit királyi udvarnál néztünk körbe.

Királynézőben 1000 év távlatában

A brit királyi család óriási ismertségének és népszerűségének egyfelől nyilvánvalóan történelmi okai vannak. Az angol monarchia több mint 1000 éve tartja magát, ráadásul Anglia világbirodalom volt, gyarmatokkal szinte mindenhol, ahol ember valaha megvetette a lábát. A gyarmatbirodalom felszámolása után pedig maradt a brit nemzetközösség, ami által II. Erzsébet a mai napig is 16 ország királynője: így ezen országok szintén érdekeltek a brit királyi család ügyeiben.

Cele C. Otnes és Pauline Maclaran 2015-ös könyvében, a Royal Fever-ben rámutatnak, hogy a tömegmédia elterjedése, a XIX. század előtt a mai Nagy-Britannia területén élő emberek ugyanúgy kíváncsiak voltak a királyi udvarral kapcsolatos hírekre, eseményekre. Akkoriban hirdetmény, bejelentés útján értesült róla a lakosság, amit egy sheriff vagy más tisztségviselő hangosan felolvasott vagy kifüggesztett a piactéren. A királyi rituálék, ünnepségek zárt ajtók mögött zajlottak, vagy még titkosak is voltak, amik nem igazán adtak okot a nyilvános ünneplésre. Azonban ahogy egyre többen költöztek Londonba és környékére, megnőtt a résztvevők száma ezeken az eseményeken: koronázás, temetés, gyermekáldás vagy hadi győzelem ünneplése és az ezeket megelőző felvonulások.

A szerzők az ezeken való részvételt “royal watching”-nak, azaz “királynézésnek” nevezik, és ennek turisztikai-szórakozási vonzata csak a XVIII. század végén kezdődhetett el, mert addig Anglia szinte folyamatosan hadban állt, így az uralkodók és a lakosság is főleg azzal voltak elfoglalva, hogy megvédjék a hazát, vagy hogy az uralkodó ne a tőlük elszedett vagyonnal akarja pótolni a kincstárat.

Ahogy azonban a monarchia elkezdett megerősödni, és beköszöntöttek a békeidők (legalábbis az anyaföldön, és nem a gyarmatokon), a királyok és királynők keze egyre jobban meg lett kötve a parlament által, és a harcos király fokozatosan passzív diplomatává vált a XVIII. század végétől. Így az uralkodóval való érintkezés keretei is megváltoztak, vele párhuzamosan pedig egy új osztálystruktúra szilárdult meg Angliában. Az alsóbb osztályoknak továbbra is távoli maradt a “királynézés”, de az arisztokrácia elkezdte vendégül látni az uralkodókat, hétvégi kiruccanásokat és partikat rendezve nekik (nem ritkán busás anyagi terheket róva a fogadóra), és ez a szokás a XIX-XX. századig tartotta is magát. A világháborúk és az azokat követő válságok miatt az arisztokraták vagyona is megcsappant, így a vendégeskedések is elmaradoztak, és az érintkezések helyszínei olyan nyilvános események lettek, amiket alsóbb osztálybeliek is látogathattak, mint például a sportesemények: a wimbledoni teniszkupa vagy a Royal Ascot lóverseny. Az uralkodókkal való érintkezés határai egyre inkább fölpuhultak.

A történeti okokon túl pedig érdemes belepillantani, hogy a társadalom- és kultúratudományok hogy vizsgálják a XXI. századi “királynézés” iránti olthatatlan vágyat, illetve azt a globális kulturális szerepet, amit ma a királyi család betölt a világban.

Az egyik legfontosabb tényező a XX. században a tömegmédia elterjedése, először is a rádió, majd legfőképp a televízió megjelenése, ami még átjárhatóbbá tette az uralkodók és a nép között húzódó határokat. A TV a nézőknek hozzáférést biztosít olyan alkalmakhoz, amelyek korábban korlátozott számú nézőnek volt elérhető, mint például a királyi esküvők, vagy a királyi család tagjai által mondott beszédek. Így vált II. Erzsébet 1953-as megkoronázása és a 2012-es gyémántjubileuma, vagy Károly és Diana (vagy Vilmos és Katalin, majd Harry és Meghan) esküvője médiatörténeti eseménnyé, amelyek nézettségi rekordokat döntenek és generációk emlékeznek vissza rájuk.

Tündérmese! A People magazin különkiadása Harry és Meghan esküvője alkalmából
Ezek a pillanatok mediatizált események, amiken keresztül kielégíthetjük pszichológiai igényünket a meseszerű királyi történetekre. A királyi család narratívájához sokáig mint tündérmeséhez kapcsolódtak az emberek, ám a narratíva hirtelen csavart kapott Diána és Károly válásakor. A csodás díszletek mögött felsejlett a valóság és az intrika, ami a királyi család belső ügyeit lehozta a szappanoperák és a valóságshow-k világába (végülis nem véletlen, hogy a Kardashianokat emlegetik a valóságshow királyi családjaként).
adwerk
Nem hivatalos porcelán Diána és Károly válásának emlékére

Brandból portéka

A történetekhez való kapcsolódást pedig a tárgyak közvetíthetik. A királyi család szuvenírjeinek története Viktória királynő és Albert Herceg esküvőjével kezdődött 1840-ben, ami egybe is esett a tömeggyártás elterjedésével Angliában. A másik globális folyamat, ami ezzel összekapcsolódik, a mai értelemben vett turizmus kialakulása.

A királyi szuvenírek eleinte főleg porcelánkészleteket és bélyegeket jelentettek, de mára már csak a globális termelés szab határt: így már beszerezhetünk a királyi udvar figuráival ellátott hűtőmágnest, kiskanalat, gyűszűt, hűtőt (igen, hűtőt), vagy a királyi étkészlet és ékszerek replikáit. Ezek tárgyak általában mindig hordoznak valami nosztalgiát, visszatükrözik azt a fényűzést, amit a királyi udvarral azonosítunk (tündérmese!).

A hivatalos szuvenírek gyártását 1993 óra a Royal Collection Trust látja el, és ők tartják kézben a királyi látogatóhelyeket is (Buckingham Palota, Windsor kastély, stb.), karitatív szervezetként működve. A porcelánok Stoke-on-Trent városában készülnek, egy 250 éves titkos eljárás alapján.

adwerk
Hivatalos királyi porcelán Diána és Károly esküvőjének, Vilmos herceg megszületésének emlékére

A királyi szuvenír a mai napig kelendő portéka, 2017-ben 18.2 millió font, 2018-ban pedig 21.7 millió font volt a Royal Collection Trust ajándékboltok bevétele, ami 20%-os növekedésnek felel meg egy éven belül. Ebben persze benne volt, hogy a 2018-ban volt egy nagyszabású esküvő, Harry-é és Meghan-é, valamint megszületett Lajos herceg, Vilmos és Katalin harmadik gyermeke, ami elegendő muníciót szolgáltat a bélyegek, bögrék, porcelánok, kiskanalak gyártásához.

Jubileumi kiskanál

Ezek a számok pedig csak a jéghegy csúcsát jelentik, hiszen ezek a hivatalos Royal Collection Trust szuvenírek eladásaira vonatkoznak, a nem-hivatalos változatok eladásai pedig valószínűleg jóval meghaladják még a fenti számokat is.

Royal Romance, még a házasság előtt

Amikor a monarchia ellen vagy mellett kell érvelni, mindig felmerül a kérdés, hogy tulajdonképp mennyi bevételt is hoz a királyi család Angliának. A pontos szám nem tudható, de a fentiek is bizonyítják, hogy a királyi család komoly gazdasági hatással bír, ideértve nemcsak a közvetlen kastélylátogatásokból és szuvenírvásárlásokból származó bevételt, hanem a nagyobb ívű hatásukat a turizmusra, és a nagykövetekként épített gazdasági kapcsolatok hatásait.

Erre egy közvetettebb bizonyíték a Royal Warrant, amely egy XV. század óta létező pecsét, és azok a brit vállalkozások kapják meg, akik legalább 5 éve látják el valamilyen termékkel a királyi udvart. Jelenleg csak személyesen Erzsébet királynő, a férje, és az elsőszülött herceg, Vilmos adományozhat ilyen pecsétet. Eddig a napig 883 ilyen pecsétet osztottak ki, és a felhozatal teljesen vegyes a viszkitől a gumi lábbeliig, de leginkább luxustermékek tartoznak ide. A pecsét nem csak a helyi forgalmát és presztízsét növeli meg a vállalkozásoknak, hanem az exportra is pozitív hatással van.

A Nagy Szkizma: Harry és Meghan

A nagyívű történeknek szükséges része a bonyodalom és a dráma, és abból kaptunk eleget, amióta Harry és Meghan színre lépett a királyi családban.

Ha az eddig leírtak nem mutatták meg nyilvánvalóan, Harry és Meghan története az arcunkba tolja: a királyi család elsősorban egy nemzetközi brand, és másodsorban minden más.

A pár 2020 elején bejelentette, hogy háttérbe vonulnak az udvarban betöltött szerepeiktől és anyagilag függetlenedni kívánnak. A királynő válaszul megvonta tőlük a királyi fenség megszólítást, továbbá a királyi (“royal”) titulust sem használhatják. Így a precízen és gondosan előkészített Sussex Royal brand is odaveszett, ami indulásakor mindössze 5 óra alatt szerzett 1 millió követőt, beírva magukat a Guinness rekordok könyvébe.

Kettejük történetének folytatását és lehetőségeit sokan latolgatják: a Harry és Meghan brand hogyan fog tovább építkezni, milyen üzletekbe, karitatív tevékenységekbe és márkakollaborációkba fognak belevágni. Páran olyan útvonalat vázolnak fel, amelyet a leköszönt miniszterelnökök és államfők járnak be: elég az Obama-házaspárra gondolni, akik egyébként Harry jó barátai. A működésmód nagyon hasonló az influencerekéhez, csak teljesen high-profile, A-listás kiadásban. Azonban ne számítsunk szponzorált Instagram bejegyzésekre, ami mellé oda van biggyesztve, hogy #Ad, sokkal inkább nagyobb ívű, nagyobb jelentőségű üzenetekkel bíró együttműködéseket várjunk, amelyek mögött könnyen milliós nagyságrendű szerződések állnak majd.

Ha valaki, Harry és Meghan tudja, mennyit ér a brandjük, különben nem hoztak volna egy ilyen horderejű, történelmi döntést. Elég csak arra emlékezni, amikor 2018 januárjában bejelentették az eljegyzésüket, és Meghan egy kicsi, wales-i farmermárka, az Huit Denim darabját vette fel, ahol ezután 3 hónapos várólista alakult ki és egy új gyárat nyitottak. Vagy amikor Meghan az edinburghi Strathberry márka táskáját viselte, 11 percen belül kifogytak az összes készletből.
adwerk
Meghan hercegné Strathberry táskát (bal oldali kép) és Huit Denim farmert (jobb oldali kép) viselve

A korona ékköve: Netflix

Mikor lehetne aktuálisabb az udvar környékére nézni, mint most, mikor a fikcióban és a valóságban egyszerre zajlanak az események. Elég csak Andrew-ra és a pedofília-vád sötét felhőjére gondolni, vagy Harry és Meghan megállapodására előbb a Netflix-szel, majd legutóbb a Spotify-jal, ahová mindenféle tartalmakat fognak szolgáltatni. A Netflixen amúgy mindeközben az immáron 4. évadjával hasító Crown (A korona) pedig egyre közelebb érkezik a jelenhez, hiszen már Károly és Diana válása felé sodródunk, egy érzékeny, sok titok övezte időszakhoz. A brit sajtóban úgy a konzervatív, mint a liberális lapokban kiemelt helyet szentelnek a sorozatnak, a napokban pedig még a kulturális miniszter, Oliver Dowden is odanyilatkozott a Netflixnek, arra kérve a szolgáltatót, hogy disclaimer-ben jelezze, a nézők fikciót látnak. A miniszter nem számíthatott arra az ösztűzre, amit a józanul gondolkodó, kultúraszerető közönségtől kapott, legyen az királypárti, vagy megrögzött “ellenzéki”. Ahogy a Guardian tekintélyes hosszúságú szerkesztőségi állásfogalásában is olvashatjuk, a nézők feltehetőleg el tudják dönteni, hogy amit néznek, az egy művészi alkotás, és ha máshonnan nem, hát pont a sorozatból tudhatná a miniszter, hogy egy tájékozatlan beavatkozás jellemzően újabb problémákat eredményez. A show-nak tehát, úgy az életben, mint a vásznon folytatódnia kell.