Egy alma – két cég. Bár mint látni fogjuk, az almák sem teljesen egyformák ebben a szövevényes történetben, amelynek csak az egyik végkifejlete lett az, hogy ma már Beatles-t is hallgathatunk az iTunes-ban.
Az alma már többször okozott dilemmát az emberiségnek az évezredek folyamán, de szimbólumként is kezeli a tudomány számos ága. Az Édenkert tudás fájától kezdve Newtonig, a görög mitológiától Hófehérke történetéig, vagy épp Tell Vilmosig jelentős szerep jutott ennek a ma már hétköznapi eledelnek. Esetünkben – jelképesen – egy angol nemzeti jelkép, egy zöld Granny Smith alma csapott össze egy kaliforniai szivárványszínű almával, amibe ráadásul bele is haraptak.
A két alma, egy a maga területén forradalminak számító vállalkozás logója, amely több évtizedes pereskedéshez vezetett. A Liverpoolból induló Beatles zenekar nemcsak a rockzenét rázta meg alapjaiban, hanem óriási hatással volt a saját és a későbbi nemzedékekre egyaránt. Az amerikai számítástechnikai óriás is kicsiben kezdte és vált a modern világ egyik legmeghatározóbb vállalkozásává, amely termékeivel emberek milliárdjait tudja egyszerre kiszolgálni és instruálni. A Beatles tagjai 1968-ban hozták létre az együttes zenei jogait képviselő lemezkiadó céget, Apple Corps néven. A cég logója a már említett zöld alma lett. Az amerikai high tech céget 1976-ban alapították és ők is egy almát választottak a vállalkozás jelképének (a választás körülményeiről megoszlanak a vélemények). Amikor 1978-ban George Harrison – az akkor már feloszlott Beatles egyik tagja – felfigyelt a még aprócska számítástechnikai cég egyik hirdetésére, kitört a „botrány” és hosszú pereskedés kezdődött. 1981-ben megállapodott a két cég a logó használatában – konkrétan a Steve Jobs vezette amerikai cég 80 ezer USA dollárt fizetett –, amely szerint az Apple Computer csak számítógépeket forgalmazhat a név alatt. A történet itt véget is érhetne, csakhogy az Apple Computer rövid időn belül egy dinamikusan és látványosan fejlődő, piacvezető céggé vált, amelynek természetes velejárója a piac hatékony kiszolgálása, a folyamatos termék- és szolgáltatásbővítés. A cég egyik mérnöke, Jim Reekes egy később ikonikussá vált hangot épített be a Macintosh pc-k operációs rendszerébe (ez lett a Chimes), amelyet az Apple Corps zenének minősített. Ez 1991-ben újabb viszály szült a két fél között a védjegyhasználat miatt, amelynek végén ismét a computer cég fizetett az Apple Corps-nak (26,5 millió USA dollárt).
2001-ben nemcsak az iTunes zenei szolgáltatás indult el az amerikai fél részéről, hanem egy újabb hosszúra nyúlt pereskedés is. Az amerikai cég új online áruháza egyértelműen a zenei piacra vonatkozott, amellyel valóban átléptek egy kritikus pontot a védjegyharc vonatkozásában. 2006-ban egy londoni bíróság kimondta, hogy az Apple Computer logója az internetes szolgáltatásra vonatkozik, nem az ott letölthető zeneszámokra (Beatles-számok nem voltak elérhetők). A határozat megállapította azt is, hogy a rajongók különbséget tudnak tenni a két cég védjegye között.
A történet 2007-ben ért véget, amikor az amerikai óriáscég megvette az Apple Corps védjegyét is, amely azonban licencszerződés alapján tovább használhatja a híres Granny Smith almáját. A high tech cégóriás azonnal kihasználta ezt a mindkét fél számára jól jövedelmező reklámlehetőséget és komoly hírveréssel jelentette be, hogy az iTunes szolgáltatásában megjelentek a Beatles számai is. Ezt tovább fokozták azzal a jelképes lépéssel, amikor az Apple iPhone bemutatóján a Lovely Rita szólt a háttérben.