#Stream-elt színház
#Edith
#After Life és Sírhant Művek
#Arch & Beans
#GENETRIX
Stream-elt színház
A New Yorker elején lévő sokoldalas kulturális ajánlóban mára szinte természetes, hogy az események között számos online közvetítést találunk, Legyen szó táncról, színházról, kiállításról, irodalmi estről. A tavaszi karantén első sokkjában itthon is számos válasz született a megváltozott körülményekre. Miközben a színházak zárva voltak.
Akadt spontán és önzetlen művészi felajánlás a közösségnek, ahogy például Epres Attila magára fordította a foteljében a telefonja kameráját és Ambrose Bierce-novellákat olvasott föl. Hamar népszerű lett az Első Magyar Karantén-színház online-színházi sorozata, a Jelenetek egy háztartásból, amelyben a Láng Annamária és Simon Zoltán alakította házaspár karantén-mindennapjait követhettük végig.
Ősszel azonban kinyitottak a kulturális intézmények, a múzeumok, a színházak és a mozik részben saját maguk által kidolgozott járvány-protokollal. Mindemellett elindult az eszinhaz.hu oldal is, amelyen jelenleg tizenegy színház élő-streamelt, vagy rögzített előadásai érhetők el. Mielőtt jegyet váltottunk az Örkény Színházban játszott Molnár Ferenc-darabra, A hattyúra, korábbi képernyős színházi élményeink közül az Uránia színházi közvetítései sejlettek föl, ahol az előadás előtti nézőtér oly kellemes zajai, a nézők érkezésének közvetítése is a produkció része. Ezzel a megoldással tényleg olyan érzésünk van, mintha a Rákóczi útra beszökött volna a londoni National Theatre. Azt sejtettük, hogy ha pléddel, párnákkal, egy bögre teával, haladók egy pohár borral, bekészülünk a kanapéra, akkor az azt a részt nem hozza, amikor kis sminkben-enyhe parfümben toporgunk 18h54-kor, ezért is voltunk kíváncsiak, hogy mennyiben lesz más az élmény.
Noha 20 perccel előadás előtt már mennek a színház más produkcióinak előzetesei, ám a darab mégis szinte in medias res kezdődik. A többkamerás felvételnek köszönhetően láthatunk olyan zugokat, mozdulatokat, amiket élőben a 13. sorból mondjuk egészen biztosan nem, ellenben ha egy picit megcsúszik a ritmus és a két kamera közötti váltás nem pontos, akkor meg lemaradhatunk egy-egy jelenetrészletről. A szemnek így is kevesebb néznivalója van, mint élőben, hiszen ha elkalandozunk, akkor a saját, ezerszer látott nappalink bútorrészleteit látjuk, és nem a kettővel előttünk ülő feltűnő színű zöld kardigánját. Egyvalami azonban közös: az erős színészi jelenlét, a kiemelkedő alakítás mindkét formában megmutatkozik: így A hattyú után mindenképp maradnak bennünk emlékezetes pillanatok.
Edith
Kétnapos nyitóbulival ünneplték idén február 28-29-én, a koronavíus első hullámának kitörése
előtt pár nappal a legendás VI. kerületi Piaf helyén nyílt új klubot, az Edithet. Majdnem pontosan harminc évvel azután indult volna Budapest-hódító útjára a vöröses színekben, igazi párizsi lokálokat idéző bár és szórakozóhely. A legendás előd 1990. február 21-én nyitott meg, és legalább 10 éven keresztül ikonikus hely volt, és az utódnak is minden esélye megvolt, és reméljük, meg is lesz arra, hogy a helyébe lépjen. Hisz akkor is, és most is dj szcéna olyan ismert alakjai álltak és állnak újra a keverők mögé hétvégenként, akiknek csak a nevét hallva is biztosak lehetünk a tökéletes estében: Infragandi, Vittorio Waxman, Beta, Cyborg Templar, Peter Bernath és még sokan mások. Általában sem, de ez a nyár aztán pláne nem a belvárosi szórakozóhelyek csúcsidőszaka, így mindenki az őszben kezdett inkább bízni, ami viszont a vírus második hullámával köszöntött ránk. Felelős magatárással, maszkviseléssel október utolsó hetében csütörtöktől-vasárnapig este 19.00-23.00-ig mégis finoman újranyitnak, aminek nem csak a legendává válás, hanem a túlélés az oka. Szóval csak óvatosan, de ütemekre fel, mindenkit vár, ahogy a tulajdonosok a mondják: a vörös tónusú szórakozóhely. Amit véleményünk szerint David Lynch is szeretne.
https://soundcloud.com/edithbudapest
facebook.com/edithbudapest
After Life és Sírhant Művek
Van az október végének és a november elejének egy finom egybecsúszása, amelybe több ünnep-emléknap sűrűsödik. Itt van mindjárt az őszi szünet, ami ugyan csak szimplán a gyerekek nyakunkon maradását is jelenthetné, de mégis pont jókor jön a pauza a szeptember elsejétől tartó menetelésben. Szóval elindulunk a forradalomtól, és kikötünk a halottak napjánál, közben egy kis félreértés szokott adódni a mindenszentek, a halloween és a reformáció emléknapja körül, de kicsire nem adunk, hiszen hosszítottan nyitva a temetők, égnek a mécsesek. Van ezeknek a napoknak egy jóleső emelkedettsége is, miközben persze sokminden fájhat is a sírok körül sétálva. Hazaérve a magunk részéről az After Life-ot és a Sírhant műveket ajánljuk, két megkerülhetetlen, a halállal meghitt viszonyban lévő sorozatot.
Ricky Gervais-t a legtöbbe az Office után zárták a szívükbe, de emlékezetesek az Oscar-díj átadást meglehetősen szarkasztikus és az egész szcénát elegánsan kigúnyoló módon celebrált műsorvezetései is. Az After Life-fal újabb dimenziókat mutat meg az általa írt és játszott karakterrel, Tony-val. Az epizódok egyrészt az özvegy Tony gyász-feldolgozási kísérleteit mutatják be, másrészt pedig a férfi munkahelye a helyi újság, a Tambury Gazette szerkesztőségének ügyes-bajos hétköznapjait. Mindkét színtérnek megvannak a maguk elképesztő, gyarló, szívszorító vagy épp szívből kacagós jelenetei, amelyek a Gervais-univerzum megszokott túlzásaitól sem mentesek, de mindenképpen mélyen emberiek.
A színész-rendező-író-komikus nemrégiben büszkén mutatta be fb-oldala követőinek a harmadik évad kész forgatókönyvét, így előbb-utóbb tovább üldögélhetünk a temetői padon.
A Sírhant művek mind a 63 epizódja egy-egy halálesettel kezdődik. Miközben a temetési vállalkozó Fisher család a gyászolókat fogadva a szertartásokat szervezi, életük minden apróbb és nagyobb titkára fény derül. Az ötven perces epizódok úgy képesek szembesíteni a halálfélelemmel, a szeretteink elvesztésétől való rettegessel, hogy közben azt is megmutatja, hogyan lehet túlélni azt. A gyász olyan életesemény, amelynek során egyszerűen minden mérlegre kerül körülöttünk, bizony, mi magunk is. Sűrítve és töményen pörgetjük át ilyenkor életünk szereplőinek, színtereinet fontossági sorrendjét és valószínűleg minadnnyiunkat érnek kisebb-nagyobb meglepetések – mindkét előjelűek. A Sírhant művek azért nem egy komplett terápia, de mindenféleképpen jó kísérőnk lehet egy olyan úton, ahol már vannak fájdalmas emlékeink, de még van esélyünk jól kezelni őket.
A sorozatok elérhetők a Netflix (AfterLife) és az HBO GO (Sírhant Művek) műsorán.
Arch & Beans
“Egy jó kávé beindítja az agyat, növeli a munkavégzés hatékonyságát” – mondják az Arch & Beans alapítói és ehhez saját tapasztalatból csak bólogatni tudunk. De milyen helyeket raktak a gondolat köré vajon, milyen terekben követhetjük nyomon a cserjétől a csészéig a kávé útját? Mert bizony a csapat erre vállalkozott, a kortárs rezgést és a békebeli kávézók monarchikus hangulatát ötvözik. A pesti allomás a Rákóczi úton, míg Budán a Mária téren élhetjük át a frissen pörkölt és a frissen őrölt kávé-élményt. A pesti kávéművek belső tereinek finom megoldásainak köszönhetően a 60’-as évek ikonikus sky club-fotelei éppúgy otthonosak, mint a modern világítástechnikai megoldások. Egyik nagy kedvencünket, a forrón felszolgált gyümölcsös italokat is megtaláljuk a kínálatban, hiszen arra azért számítottunk, hogy a kávéban nem lesz hiba. A forró gyümölcsital ezúttal gyömbéres-mézes-citromos kiadásban került a bögrébe, és ennél melengetőbb élmény kevés adódhat egy szürke, őszi napon.
GENETRIX
A Genetrix Kertész Attila festőművész harmadik önálló kiállítása. A budapesti Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen formatervezés szakon mesterdiplomázott alkotó később társaival megalapította a Position Collective designstúdiót, amelynek a belsőépítészet és bútortervezés a fő profilja.
A képzőművészethez a dizájn felől érkező művészt régóta foglalkoztatja az ősi szimbólumok újrafelfedezése. A Genetrix, azaz ősanya című kiállításán egészen a ősi kultúrák szimbolikájáig nyúlt vissza és egy saját, absztrakt eredetmítoszt alkotott. Tíz képből álló sorozatára egyszerre hatottak a törzsi kultúrák marokszobrai és a Századforduló körüli anatómiai lexikonok grafikáinak stílusa és színhasználata. Sodró, lüktető lendületű formák november 4-ig ingyenesen, bejelentkezés nélkül tekinthető meg a belvárosi Hybridart Space-ben.
Hybridart Space, Budapest V., Galamb utca 6.
Nyitvatartás: H-P: 17:00–20:00