A címben említett szentháromság az osztrák reklámfilm szakember, Alex Nemetz életét, saját bevallása szerint alapjaiban határozza meg. Erre ráerősített azzal is, hogy két filmforgatás között, Palma de Mallorca kikötőjében értük utol az interjúra, ahol éppen a helyi gasztronómia felfedezésébe készült belevetni magát.
Budapesti vonzás
Irány: Vancouver
Reklámügynökségi kreatívigazgatóként sokat járt a reklámfilmek forgatására, hiszen ügyfélként jó, ha már a megvalósításkor jelen van a megrendelő képviselője. Ezeken a forgatásokon belekóstolhatott egy igazán izgalmas világba, a filmkészítés miliőjébe, ami teljesen magával ragadta.
A TWBA után a filmezésben oldódott föl, olyannyira, hogy végül rátalált a Vancouver Film School-ra, ahol valóban megtanulta a szakma alapjait. Ahhoz, hogy fizetni tudja az egy évig tartó képzést, itthon mindent felszámolt. De utólag is úgy gondolja, hogy megérte a befektetés. Átfogó képet, ismereket kapott a filmkészítésről. Az első négy hónapban a szakma minden részletébe belekóstolhattak a kamerakezeléstől (filmbefűzés, optikacsere, színbeállítás stb.), a vágástechnikán át megismerték azt is, mi az art director dolga. Emellett nagy hangsúlyt fektettek az úgynevezett „set etiquette”-re: kinek, mikor, mit szabad, illetve kell csinálnia a filmforgatás során, és hogyan szabad mozogni a díszletben. A tengerentúlon erre máshogy figyelnek, számunkra akár lényegtelennek tűnő momentumokat is szabályoznak:
nem nézhet bele például bárki a kamerába, de arra is van szabály, hogy ki vihet arrébb egy forgatási kelléket. Majd végül egy négy napos „osztályforgatás” következett, ahol helyt kellett állni a különböző pozíciókban. „Ez nagyon megkönnyítette a későbbi tényleges munkát, ma is, ha hirtelen belecsöppenek egy forgatásba, rögtön tudom, kinek, mi a dolga, kitől, mit lehet elvárni, kitől mit nem lehet kérni” – magyarázza Alex.
A képzés végén, miután megismerték a feladatköröket, projektmunka következett. Dokumentum- és fikciós filmeket készítettek az egész osztállyal közösen. Mindenki írt egy 10 oldalas scriptet, ezek közül együtt kiválasztottak négyet, és ezeket készítették el. Az osztály tagjai megpályáztak a különféle pozíciókat, de természetesen szakmai szempontokkal kellett alátámasztani a jelentkezéseket. Alex kipróbálta magát producer, art director, illetve rendezői pozícióban is, és ez utóbbi volt számára a legizgalmasabb. „Bár a rendezés állt legközelebb hozzám, a produceri munkát is nagyon fontosnak tartom, ezek a szerepek nem is választhatók szét egymástól élesen. Hogy legyen megfelelő mennyiségű pénz, támogatás egy film elkészítéséhez, kell az átgondolt rendezői koncepció is. És, hogy valaki rendezőként jól tudjon működni, minimum fél év, gyártásban eltöltött időre van szüksége, és érteni kell egy picit mindenhez.”
Saját cég
Karibi édes élet?
Back to Hungary
Alex ekkor itthon újra felvette a szálakat, és felelevenítette a régi kapcsolatait, hogy visszatérhessen eredeti szakmájához. Természetesen az újrakezdés nem volt egyszerű, hiszen hazatérésük után nem sokkal tört ki a Covid. Így végül a lezárásokat követően kezdhetett csak bele igazán a munkába. 2022 óta pedig a londoni székhelyű produkciós céggel, az Abroad Films-szel dolgozik, amely Magyarországon és Bulgáriában ajánl service munkákat külföldi produkcióknak. Alex szervez, gyárt, költségvetési csomagokat, ajánlatokat ír a külföldről érkező ügynökségi megkeresésekre. „Nagyon testhezálló ez a munka, hiszen Vancouverben tulajdonképpen ezt tanultam: egy jó csapatot összehozni, minden részleggel kapcsolatot tartani, olyan körülményeket teremteni, hogy a végeredmény szuper legyen. Szeretem a pörgést, amikor egyik feladatot kell megoldani a másik után és hogy mindig adódnak váratlan helyzetek. A problémamegoldó szerepben jól érzem magam, a csapat vezetése pedig kifejezetten inspirál, mert így tudom elérni, hogy mindenki a legjobbat hozza ki magából.”